گروه اقتصادی: 18 روز پس از اصلاح قیمت‌ها دولت قیمت گازوئیل و برق را برای برخی مصرف‌کنندگان کاهش داد.

اعلام شد که دولت نه فقط در سهمیه گازوئیل خودروها و قیمت آن تجدید نظر می‌کند بلکه تعرفه برق واحدهای تجاری و واحدهای تولیدی کاهش می‌یابد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در تشریح مصوبه جدید دولت، گفت: سهمیه جدید گازوئیل با قیمت 150 تومان به اضافه یک ریال در دی‌ماه علاوه بر سهمیه‌های قبلی گازوئیل برای بخش حمل‌ونقل عمومی تعیین شده است.

به گزارش فارس، محمدرضا فرزین اظهار داشت: در گزارش‌هایی که به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شده بود، عدم‌کفایت سهمیه گازوئیل خودروهای حمل‌ونقل عمومی مطرح شد و لزوم افزایش این سهمیه مورد بحث قرار گرفت. وی با بیان اینکه بنای دولت از ابتدای اجرای قانون هدفمندی تامین گازوئیل بخش حمل‌ونقل عمومی با قیمت 150 تومان بود، افزود:

بر این اساس دولت درصدد افزایش سهمیه گازوئیل این بخش برآمد اما سیستم نرم افزاری وزارت نفت تا پایان دی ماه اجازه تغییر و افزایش سهمیه‌ها را نمی‌داد، در عین حال این امکان در سیستم وجود داشت که سهمیه جدیدی در کنار سهمیه قبل تعریف شود.

فرزین ادامه داد: بنابراین برای رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی و تامین نیاز دی ماه خودروهای سنگین افزایش سهمیه‌ای با قیمت 150 تومان به اضافه یک‌ریال در سیستم وزارت نفت تعریف شد تا محدودیت سیستم در پایان دی ماه رفع شود و سهمیه جدید از اول بهمن ماه متناسب با نوع فعالیت خودروهای فعال در شبکه حمل‌ونقل تعریف شود. فرزین تاکید کرد: تعیین سهمیه 150 تومان به اضافه یک ریال تنها برای رفع محدودیت سیستم وزارت نفت بود.

نکته قابل تامل اینکه محمدرضا فرزین نگفت که اگر هدف اول دولت گازوئیل 150 تومانی بوده پس چرا در اطلاعیه رسمی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت نرخ سهمیه گازوئیل 150 و نرخ آزاد آن 350‌تومان اعلام شده بود؟ پس از تجدیدنظر ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت، اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا شیب اصلاح قیمت‌ها بازهم کندتر خواهد شد؟ این گمانه وقتی جدی‌تر می‌شود که هم وزیر صنایع و معادن به مجلس رفته بود تا به دغدغه‌های نمایندگان پاسخ دهد و برنامه عملیاتی‌اش را برای مدیریت بخش صنایع و معادن پس از افزایش قیمت سوخت ارائه کند.

موافقت با کاهش تعرفه برق بخش تجاری و تولیدی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خبر داد: با موافقت رئیس‌جمهور، میانگین تعرفه برق بخش تجاری در بسته هدفمندی یارانه‌ها از 1200 ریال به 1000 ریال کاهش یافته است. به گزارش مهر، محمد بهزاد گفت: این اقدام با هدف حمایت از فعالان بخش تجاری انجام شده است. وی همچنین از موافقت رئیس‌جمهور برای تخفیف 500 ریالی هزینه هر کیلووات ساعت برق واحدهایی که کد تولیدی دارند، خبر داد.

کد خبر 125087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز