چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: با اصلاح نرخ حامل‌های انرژی پس از هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر شد تا گازوئیل نیز با تعیین سهمیه و 2 نرخ 150 و 350 تومانی به ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر عرضه شود. این تعیین سهمیه موجب واکنش‌ برخی دست‌اندرکاران در بخش حمل بار شد.

مسعود خوانساری

با این شرایط روز گذشته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی از مصوبه تازه دولت برای تعیین سهمیه جدید گازوئیل در دی‌ماه خبر داده است. با مسعود خوانساری، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق‌های بازرگانی صنایع و معادن تهران و ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا سهمیه جدید گازوئیل برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شد؟

با سهمیه قبلی تعیین شده برای گازوئیل 150 تومانی شرایط برای ادامه فعالیت ناوگان اتوبوس و کامیون‌ بسیار سخت شده بود و جابه‌جایی بار و مسافر صرفه اقتصادی نداشت؛ چرا که با اتمام سهمیه 150 تومانی گازوئیل و استفاده از گازوئیل 350 تومانی نرخ حمل‌ونقل به‌طور چشمگیری افزایش می‌یافت اما اکنون با افزایش میزان سهمیه گازوئیل 150 تومانی تنها 20درصد افزایش نرخ در بخش حمل‌ونقل عمومی را شاهد خواهیم بود که دولت آن را با صدور مجوز افزایش 15درصدی قیمت حمل‌ونقل بار و مسافر جبران کرده است، اما با استفاده از گازوئیل 350‌تومانی نرخ حمل‌ونقل افزایش قابل‌ملاحظه‌ای می‌یافت و امکان ادامه فعالیت این صنف با افزایش 15درصدی نرخ کرایه وجود نداشت.

  • علت درنظر گرفتن سهمیه هزارو 501 ریالی گازوئیل با وجود سهمیه 150 تومانی پیشین چیست؟

به‌نظر می‌رسد این اقدام ناشی از مشکلات وزارت نفت برای اعمال مجدد نرخ 150‌تومانی در سامانه هوشمند عرضه سوخت بوده است و این اقدام برای رفع مشکل نرم افزاری صورت گرفته و موضوع دیگری دخیل نبوده است.

  • به‌نظر شما شیب افزایش نرخ گازوئیل و میزان افزایش نرخ حمل‌ونقل تا چه حد قادر به همپوشانی برای جبران هزینه تمام شده در این بخش بوده است؟

با درنظر گرفتن نرخ حداقل گازوئیل ( 150 تومانی سهمیه‌ای) و افزایش 15درصدی نرخ حمل‌ونقل می‌توان گفت این میزان افزایش نرخ گازوئیل تا حدودی جبران خواهد شد گرچه به‌طور متوسط این افزایش قیمت گازوئیل حدود 20درصد در افزایش قیمت مؤثر بوده و هنوز فاصله 5درصدی برای جبران هزینه تمام شده حمل‌ونقل را شاهد هستیم اما با استفاده از گازوئیل 350 تومانی میزان افزایش هزینه تمام شده با افزایش نرخ کرایه متناسب نبود.

  • با تعدیل قیمت گازوئیل مشکلات حمل و نقل حل می‌شود؟

ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر با اینگونه اقدامات به‌دنبال کسب سهمیه مناسب گازوئیل برای ادامه فعالیت بوده‌است و اکنون با افزایش سهمیه 150 تومانی این ناوگان به‌نظر می‌رسد مشکلات آنها تا حد زیادی مرتفع شود.

  • میزان تاثیر سهمیه 150 تومانی گازوئیل بر افزایش هزینه تمام‌شده تولید در سایر بخش‌ها تا چه حد خواهد بود؟

این تاثیر در بخش‌هایی که در آن حمل‌ونقل نقش عمده‌ای ایفا می‌کند، بسیار بالا خواهد بود. با درنظر گرفتن تاثیر افزایش 20درصدی نرخ حمل‌ونقل در این بخش‌ها باید دید این 20درصد حمل‌ونقل چه درصدی از هزینه تمام شده جابه‌جایی یک کالا خواهد بود؟ طبیعتا در کالاهای ارزان و حجیم مانند کالاهای معدنی اثر این افزایش 20درصدی بیشتر و در کالاهای گران قیمت میزان این تاثیر کمتر خواهد بود. این 20درصد افزایش نرخ حمل و نقل بر افزایش نرخ تمام شده سایر کالاها و خدمات نیز مؤثر خواهد بود که باید از طریق ارائه بسته‌های حمایتی جبران شود.

کد خبر 125088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز