گروه بین‌الملل: دستور حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان برای تعویق جلسه گشایش پارلمان جدید این کشور باعث شکل گرفتن یک رویارویی سیاسی در این کشور شد.

کرزی

بیش از 200 نماینده پارلمان جدید افغانستان به همین خاطر در هتلی در کابل تشکیل جلسه دادند و تاکید کردند که برخلاف نظر رئیس‌جمهوری، جلسه افتتاحیه را در موعد مقرر در ساختمان پارلمان تشکیل خواهند داد. حامد کرزی هفته گذشته با درخواست دادگاه ویژه رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان برای تعویق آغاز به کار دوره جدید پارلمان در این کشور به‌منظور ادامه بررسی شکایات دریافت شده در مورد تخلف‌های انتخاباتی موافقت کرد. پیش از این روز یکشنبه 23 ژانویه(امروز) برای افتتاح دومین دوره پارلمان افغانستان از زمان سقوط رژیم طالبان درنظر گرفته شده بود اما براساس این تصمیم، دولت قصد دارد جلسه افتتاحیه را حداقل یک ماه دیگر برگزار کند.

اکثریت نمایندگان پارلمان با مخالفت با این مسئله در جلسه خود تاکید کردند که امروز در ساختمان مجلس حضور پیدا خواهند کرد. محمد اکبری، نماینده استان بامیان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: درصورتی که پلیس و نیروهای امنیتی مانع از حضور ما در ساختمان پارلمان شوند ما جلسه خود را در خیابان، مسجد یا هر جای دیگری برگزار خواهیم کرد. وی تاکید کرد: ما مخالف تنش و تظاهرات هستیم اما به‌عنوان نمایندگان مردم افغانستان رئیس‌جمهوری نمی‌تواند جلسه ما را به تعویق بیندازد.

بدون شک درصورتی که نمایندگان با واکنش نیروهای امنیتی روبه‌رو شوند افغانستان با یک بحران سیاسی جدید روبه‌رو خواهد شد. انتخابات پارلمانی افغانستان با ادعاهای گسترده تقلب همراه بود؛ هر چند کمیسیون انتخابات افغانستان، پس از بررسی شکایات مربوط به بروز تخلفات، برندگان نهایی انتخابات را اعلام کرد اما اعتراض به نتایج نهایی انتخابات همچنان ادامه دارد.

دادستانی کل افغانستان با این استدلال که بسیاری از اعضای پارلمان جدید با تقلب پیروز شده‌اند خواستار ابطال انتخابات شد اما کمیسیون انتخابات این درخواست را به‌شدت رد کرد. پس از آن دادگاه ویژه به دستور رئیس‌جمهوری افغانستان برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی تشکیل شد و صدیق‌الله حقیق، رئیس آن هفته گذشته تعویق یک‌ماهه گشایش پارلمان را خواستار شد. موافقت کرزی با این درخواست اعتراض کشورهای غربی را به‌دنبال داشت و اکنون گفته می‌شود کرزی به‌شدت برای افتتاح پارلمان در زمان تعیین شده تحت فشار قرار دارد.

روز جمعه سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا در بیانیه‌ای صریح با ابراز نگرانی و شگفتی از این تعویق خواستار آغاز به کار هر چه سریع‌تر پارلمان جدید شدند. در این بیانیه آمده است: صلح در افغانستان به تشکیل نهادهای دمکراتیک پرقدرت براساس قانون و اصل استقلال قوا وابسته است.

برخی دیپلمات‌های غربی هم به‌صورت محرمانه اعلام کرده‌اند که درصورت تعویق افتتاح پارلمان نخواهند توانست کمک‌های مالی کشورهای خود به افغانستان را تضمین کنند. برخی مخالفان کرزی اعتقاد دارند که ناخرسندی رئیس‌جمهوری از فهرست کسانی که به پارلمان راه یافته‌اند دلیل اصلی تعویق گشایش پارلمان جدید است. کرزی پیش از این شیوه برگزاری انتخابات را مشخصا در ولایت غزنی که در آن هیچ‌یک از نامزدهای قوم پشتون در انتخابات پیروز نشدند، مورد انتقاد قرار داده بود. وی همچنین گفته بود که این نتایج بازتاب خواست واقعی مردم افغانستان نیست.

تقابل سیاسی نمایندگان پارلمان و رئیس‌جمهوری افغانستان در حالی رخ داد که کرزی برای دیدار با مقام‌های ارشد روسیه در مسکو به سر می‌برد. تصمیم اکثریت نمایندگان پارلمان برای رد تصمیم تعویق جلسه افتتاحیه روز گذشته باعث شد که کرزی سفر خود به روسیه را کوتاه کرده و برای گفت‌وگو با 249 نماینده این کشور به کابل بازگردد. گفته می‌شود کرزی در نشست ویژه‌ای قصد دارد نمایندگان را قانع کند که برخلاف تصور برخی، تصمیم‌ وی برای این تعویق، تلاش برای تغییر ترکیب پارلمان نیست.

برخی اعتقاد دارند که نزدیکی افغانستان به روسیه و قول همکاری‌های گسترده 2کشور طی این سفر باعث ناخشنودی مقام‌های کشورهای غربی شده است. افغانستان با مشکلات مختلف از جمله وضعیت نامناسب امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند و بدون شک همراه نبودن دولت و پارلمان می‌تواند تلاش‌ها و فعالیت‌ها در این کشور را دچار مشکل کند.

توافق برای همکاری‌‌ مسکو و کابل

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با حامد کرزی، همتای افغان خود اعلام کرد که کشورش آماده است تا تاسیسات صنعتی و همچنین تاسیسات زیر بنایی در افغانستان را بازسازی کند و نیروهای این کشور را آموزش دهد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ائتلاف نظامی بین‌المللی تحت امر آمریکا در افغانستان در ایجاد ثبات در این کشور موفق شود تا نیروهای افغان بتوانند تمامی مسئولیت‌های امنیتی را تا سال 2014 برعهده بگیرند.

پس از خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان برای نخستین بار است که یک رئیس‌جمهوری این کشور به مسکو سفر می‌کند. مدودف طی سفر کرزی همچنین دعوت وی را برای انجام دیداری رسمی از افغانستان پذیرفت که نشان‌دهنده گسترش‌ همکاری‌های دو طرف به حساب می‌آید.

کد خبر 126425

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز