گروه بورس: ناظر معاملات بورس تهران اعلام کرد: علت اصلی بسته‌شدن نماد شرکت‌های خودروساز بورس دریافت بودجه تلفیقی پس از تغییر مالکیت این شرکت‌هاست.

بورس

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد گزارش‌های بورس در این زمینه کافی نبوده است.به گزارش همشهری، نماد شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا چند روز پیش درست در شرایطی در بورس بسته شد که صف‌های سنگینی برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس وجود داشت. موضوع تغییر مالکیت این شرکت‌ها و همچنین گزارش بودجه تلفیقی این شرکت‌ها پس از تغییر مالکیت از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که سازمان بورس از شرکت‌های خودروساز درخواست کرده است.

در عین حال نماد شرکت سرمایه‌گذاری رنا (از شرکت‌های سرمایه‌گذار در صنعت خودرو) نیز قبل از این شرکت‌ها در بورس بسته شده بود. در چنین شرایطی شایعات مختلفی در بازار به‌وجود آمده و گروهی از فعالان بازار افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها در چند هفته گذشته و وجود صف‌های خرید سهام این شرکت‌ها را از جمله دلایل بسته‌شدن نماد این شرکت‌ها توسط مدیریت بازار می‌دانند.

اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مثل همیشه هیچ توضیح تکمیلی در این باره به بازار ارائه نکرده و حاضر به پاسخگویی نیست. مشخص نیست که چرا بورس تهران به‌تازگی به یاد ارائه گزارش شفاف‌سازی‌ و انتشار بودجه تلفیقی شرکت‌های خودروساز افتاده است؛ چرا که موضوع تغییر مالکیت سهام این شرکت‌ها و واگذاری بلوک‌های 18 درصدی مربوط به چند ماه قبل است؛ ضمن اینکه توضیح ارائه شده برای بسته شدن نماد خودروسازان به اندازه کافی شفاف نیست و سهامداران و فعالان بازار را با ابهام مواجه کرده است.

بر این اساس، مدیریت بازار اوراق بهادار دلایل توقف نمادهای معاملاتی شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا و تداوم توقف سرمایه‌گذاری رنا، تغییرات مدیریتی و مالکیتی و تاثیر این عوامل بر اطلاعات مالی این شرکت‌ها را اعلام کرده است. همچنین تصریح شده است؛ به‌منظور شفاف‌سازی‌ و اطلاع‌رسانی مناسب به بازار، توقف نماد سرمایه‌گذاری رنا ادامه داشته و نماد شرکت ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا نیز بسته می‌شوند.

سهام این شرکت‌ها به همراه دیگر شرکت‌های خودروساز بورس چون گروه بهمن طی روزهای گذشته با اقبال بازار مواجه شده بود و این شرکت‌ها مانند دیگر شرکت‌های بورس، گزارش عملکرد 9 ماهه خود را اخیرا به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه کرده‌اند. در همین رابطه روزگذشته علی صحرایی مدیر معاملات بورس تهران درباره علت توقف نماد شرکت‌های خودروساز بورس به همشهری گفت: موضوع بسته‌شدن نماد شرکت‌های خودروساز ارائه سود تلفیقی است؛ چرا که بحث تغییر مالکیت تاثیر مستقیمی بر میزان سود تلفیقی شرکت‌ها دارد.

وی در باره تغییر مالکیتی و فروش بلوکی سهام این شرکت‌ها گفت: تغییر مالکیتی که چند ماه پیش در این شرکت‌ها اتفاق افتاد، روی سود درون‌گروهی این شرکت‌ها تاثیر دارد و باید گزارش شفاف‌سازی‌ آن منتشر شود. بر همین اساس از شرکت‌های خودروساز خواسته شده تا به‌دلیل تغییر مالکیت سهامشان بودجه تلفیقی خود را محاسبه و به بورس اعلام کنند. به گفته صحرایی، موضوع تغییر مالکیت تاثیر خاصی روی سود عملیاتی شرکت‌ها دارد.

کد خبر 126751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز