جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: پس از آنکه بورس تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته به باشگاه 100میلیارد دلاری‌های جهان پیوست، رکورد ارزش معاملات هم شکسته شد و رقم جدیدی در تاریخ بورس به ثبت رسید.

بورس

به گزارش همشهری، روند رو‌به‌رشد معاملات منجر به افزایش گردش معاملات بورس تهران شده است؛ به‌طوری که تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون19.2 میلیارد دلار سهام خریداری کرده‌اند که این رقم حکایت از ثبت رکورد جدیدی در بورس تهران دارد. تا پیش از این بیشترین میزان حجم معاملات بورس مربوط به 12ماه سال گذشته بود که طی آن سهامداران18.4 میلیارد دلار سهام جا‌به‌جا کردند، اما سهامداران در سال‌جاری در شرایطی که 43 روز تا پایان سال باقی مانده است 19.2 میلیارد دلار سهام دادوستد کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود ارزش مبادلات بورس تهران در سال 89 از مرز 20 میلیارد دلار هم عبور کند؛

در این صورت با توجه به ارزش 100میلیارد دلاری بازار سهام، گردش معاملات بورس تهران به 20درصد خواهد رسید.گردش معاملات مهم‌ترین مولفه پویایی بازارهای سهام دنیاست که درجه فعال‌بودن بورس‌ها را در اقتصاد یک کشور نمایش می‌دهد. آمار‌های جدید همچنین نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون 712 هزارو163 نفر در دادوستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند و طی 2میلیون و 842 هزار معامله، 92 میلیون و427 هزار سهم در بورس تهران جابه‌جا شده است. تمام این معاملات در مدت 213 روز کاری انجام شده است.

کارشناسان معتقدند کاهش نرخ سود بانکی و هدفمندی یارانه‌ها از عوامل مهم انتقال نقدینگی از سیستم بانکی به بازار سرمایه است؛ ضمن اینکه در طول این مدت سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌، مخابرات، بانک‌ها و معادن و فلزات بیشتر از سایر شرکت‌ها در کانون توجه بازار قرار داشت، در عین حال شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، چادرملو، گل گهر، مخابرات، ایران خودرو، سایپا و بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و پارسیان بیشتر معاملات بورس تهران را به‌خود اختصاص دادند.

کد خبر 127309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز