گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران را در سال 2010 میلادی 2/68‌درصد محاسبه کرد؛ ضمن اینکه ارزش بورس تهران نیز در این مدت 46 درصد رشد کرد.

بورس

به گزارش همشهری، فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار که هر ماه وضعیت بورس‌های دنیا را بررسی می‌کند، گزارش سال 2010 را منتشر کرد. براساس این گزارش، ارزش بورس‌های دنیا در طول یکسال گذشته میلادی با 9/14درصد رشد، به 54‌هزارو884‌میلیارد دلار رسیده است.

بورس‌های آمریکا با ارزشی معادل 22 هزارو 173 میلیارد دلار بیشترین میزان سرمایه بورس‌های دنیا را به‌خود اختصاص داده‌اند. ارزش بورس‌های آمریکایی در سال گذشته میلادی 1/17درصد رشد کرده است این موضوع حاکی از آن است، نشانه‌های بحران مالی جهانی رو به پایان و فصل ورشکستگی شرکت‌های جهان رو به اتمام است. همچنین در طول این مدت مجموع ارزش بورس‌های اروپا، آسیا و خاورمیانه با 4/7درصد رشد به 15هزارو227 میلیارد دلار رسیده است.

در این میان، ارزش بورس تهران نیز با 46 درصد رشد در پایان سال گذشته میلادی به 86میلیاردو641 میلیون دلار رسید. در حال حاضر بورس نزدک با ارزشی معادل 12هزارو250 میلیارد دلار بزرگ‌ترین بورس دنیا محسوب می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی وعده داده ارزش بورس تهران نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه به600 تا 1000 میلیارد دلار خواهد رسید و رتبه ایران در بین بورس‌های بزرگ دنیا به 15خواهد رسید.

بازده 68 درصدی در سال 2010

تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی از آن است، بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایران در سال 2010 میلادی 2/68درصد بوده است. به معنای اینکه سهامدارانی که در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور میانگین این میزان سود به دست آورده‌اند. روند رو به رشد قیمت سهام شرکت‌ها و افزایش سود تقسیمی شرکت‌ها منجر به صعود شاخص‌ها و همچنین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است.

این موضوع در گزارش ماهانه فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نیز تایید شده؛ به‌طوری که براساس برآورد این فدراسیون، شاخص بازده نقدی و قیمت (تدپیکس) از جولای سال گذشته میلادی تا‌کنون 62درصد رشد کرده است، این شاخص با محاسبه سود سالانه شرکت‌ها که در مجامع عمومی بین سهامداران تقسیم می‌شود و همچنین افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام را نشان می‌دهد.

این شاخص در ابتدای سال‌جاری میلادی 47 هزارو 703 واحد اندازه‌گیری شد اما در پایان سال 2010 میلادی به 76 هزارو 713 واحد رسید و از59 هزار واحد یکباره به محدوده 64 هزار واحد صعود کرد.شاخص تدپیکس (بازده نقدی و قیمت) هم‌اکنون در بورس تهران نمایش داده نمی‌شود و مشابه آن شاخص دیگری با فرمول مشابه با نام شاخص کل اعلام می‌شود.

کد خبر 126936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز