علیرضا نوش‌آفرین: همایش ایمنی تشعشع در شبکه‌های تلفن همراه کشور، روز دوشنبه 11بهمن ماه در تالار ابوریحان دانشگاه شهیدبهشتی تهران برگزار شد.

آنتن های BTS

میزان رعایت استانداردهای بین‌المللی در این حوزه و مقایسه وضعیت موجود با شرایط مشابه در سایر کشورهای دنیا، از جمله موضوعاتی بود که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت. ‌همچنین اثرات بهداشتی امواج ماکروویو، دیدگاه رگولاتوری و نقش آن در تأمین ایمن تشعشع، حدود استاندارد ملی تشعشع در شبکه تلفن همراه، آثار زیست‌محیطی امواج تلفن همراه و استانداردهای موجود و ملاحظات بهداشتی در این حوزه از جمله موضوعات مطرح در این همایش بود. نمایندگان حوزه بهداشت، محیط‌زیست، فنی، مهندسی مخابرات، مقررات‌گذاری و سرویس‌دهندگان تلفن همراه از‌جمله حاضران در این همایش بودند.

براساس گزارش‌های رسمی، در حال حاضر در تهران، بیش از 4هزار آنتن مختلف از شبکه‌های مخابراتی و در کل کشور حدود
45 هزار آنتن مربوط به تلفن همراه و دیگر نهادها نصب و فعال است. در حالی که قبلا رئیس سازمان تنظیم مقررات گفته بود حتی یک مورد شکایت از شهروندان درباره آسیب‌های ناشی از آنتن‌های BTS تلفن همراه به دستش نرسیده است، یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دریافت شکایت‌هایی از سوی شهروندان نسبت به این آنتن‌ها خبر داد.
مهندس راستخواه، معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور با تأکید بر سرعت استفاده از فناوری‌ها در کشورهای درحال توسعه گفت: در کشورهای در حال توسعه و مصرف‌کننده، سرعت استفاده از فناوری‌ها بیشتر از توجه به کیفیت آنهاست.

به گزارش همشهری، وی دلیل این امر را بازار مصرف، استانداردهای زندگی، رقابت و نقش حاکمیتی در استفاده از فناوری‌ها دانست و اظهار کرد: برخی از فناوری‌ها مانند فناور‌ی‌های یون‌ساز و غیریون‌ساز بسیار پیچیده است از این‌رو باید اقداماتی برای کاربردی کردن آن انجام داد.

مهندس راستخواه با بیان اینکه این مرکز یک مرکز ملی برای ایجاد اطمینان از استفاده ایمن از انرژی هسته‌ای و منابع پرتوزاست، یادآور شد: ماموریت اصلی این مرکز افزایش سطح ایمنی نسل‌های حاضر و آینده در برابر اشعه‌های رادیویی و ماکروویو است.
وی همچنین با تأکید بر اقدامات این مرکز درخصوص مونیتورینگ تشعشعات کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مونیتورینگ‌ها از سوی اپراتورهای تلفن همراه که مجهز به دستگاه‌های مربوط هستند انجام می‌شود و این مرکز درخصوص حد تشعشعات مطالعه می‌کند.

استانداردهای ایمنی تشعشع در ایران

در ادامه دکتر کرم‌پور، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: استانداردهای ایمنی تشعشع در ایران 10برابر بیشتر از استانداردهای تعیین شده است و ‌تحقیقات نشان داده هرچه میزان تعداد ایستگاه‌های رادیویی در کشور بیشتر باشد سلامت تشعشعی بالاتر می‌رود.

وی توضیح داد: این امر به‌دلیل کاهش قدرت دستگاه‌های موبایل است که رگولاتوری، سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست با همکاری یکدیگر تجهیزات مخابراتی وارد به کشور را کنترل می‌کنند و در صورتی که حد تشعشع آنها از استانداردهای کشور کمتر باشد، تجهیزات پلمب می‌شوند. به گفته وی تاکنون دستگاه‌ها و تجهیزات بسیاری به‌دلیل غیراستاندارد بودن ضبط و منهدم شده‌اند.

دکتر کرم‌پور با اشاره به‌وجود 5/3‌میلیارد شماره موبایل در دنیا، خاطر نشان کرد: 3/5‌میلیارد شماره در دنیا، 6‌میلیارد و 100‌میلیون پیام رد و بدل می‌کنند که با توجه به این رقم ضروری است تا شبکه‌های ارتباطی استانداردهای لازم را داشته باشند.

وی گفت: مراکز و سازمان‌های مربوطه به‌دنبال آن هستند که این فناوری به‌طور سالم و اثربخش مورد استفاده قرار بگیرد. کرم‌پور اظهار کرد: فناوری‌ها هر روز جدیدتر شده و پیچیدگی‌های آنها نیز افزایش می‌یابد و ما نمی‌توانیم از فناوری‌ها استفاده نکنیم بلکه باید روش استفاده صحیح از آنها را بیاموزیم. وی افزود: نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که بین سازمان تنظیم مقررات و سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سایر نهادهایی که درگیر این موضوع هستند، هماهنگی و همدلی وجود دارد و این بسیار ارزشمند است و همه ‌مسئولانی که موضوع را پیگیری می‌کنند، با همکاری و انجام کارهای تخصصی مشکلات موجود را برطرف می‌کنند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در کشور 53‌میلیون شماره‌ تلفن همراه وجود دارد و ضریب نفوذ 72‌درصدی را به‌خود اختصاص داده، تأکید کرد: شبکه‌ ما که تقریبا در خاورمیانه بزرگ‌ترین شبکه ارتباطی است، استاندارد بوده و اطمینان داشته باشید که هیچ زیانی ندارد. وی افزود: هرچقدر تعداد ایستگاه‌های رادیویی مخصوصا در حوزه تلفن ثابت و تلفن همراه بیشتر می‌شود، سلامت تشعشعی افزایش می‌یایبد زیرا قدرت تشعشعی پایین می‌آید و بر این موضوع نیز مرتبا نظارت می‌شود. او با بیان اینکه تعداد 30 تا 35‌هزار BTS در کشور وجود دارد و این کار استانداردسازی بسیاری را طلب می‌کند، گفت: تمامی اپراتورهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند و بدون هماهنگی، هیچ سایتی را ایجاد نمی‌کنند که به موجب آن سلامتی جامعه به خطر بیفتد.

زیر آنتن‌های BTS

دکتر پروین نصیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با شرح تمامی جوانب تشعشعات تلفن همراه، گفت: باتوجه به اینکه در استفاده از تلفن همراه اصول ایمنی دستگاه‌های وارده به کشور رعایت می‌شود، اما به‌طور قطعی تلفن همراه برای مکالمه‌های کوتاه‌مدت طراحی شده است.

دکتر نصیری افزود: کسانی که زیر آنتن‌های BTS و بسیار نزدیک به آن زندگی می‌کنند، نباید از این موضوع نگران باشند زیرا خطری این افراد را تهدید نمی‌کند. وی ادامه داد: شکایت‌هایی از سوی شهروندانی که زیر آنتن‌های موبایل زندگی می‌کنند، دریافت شده و تصوراتی وجود دارد که با دور شدن از آنتن‌ها احتمال خطر کاهش می‌یابد که تمام این موضوعات احتمالات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: بدن انسان ویژگی‌های الکترومغناطیسی دارد و قرار گرفتن در میدان الکترومغناطیسی تا حدودی ویژگی‌های الکترومغناطیسی طبیعی انسان را مختل می‌کند.

دکتر نصیری ادامه داد: البته اندام‌هایی که تراکم آب در آنها بیش از سایر اندام‌هاست و اندام‌هایی که تراکم چربی در آنها بیشتر است، نسبت به ماکروویو مقاوم‌تر هستند.

وی افزود: کسانی که به‌علت شغل‌شان بیشتر با این پرتوها در تماس‌ هستند، باید بیشتر به این مسئله توجه کنند و اپراتورها در این زمینه بسیار مهم هستند. وی تصریح کرد: البته به کل جامعه نیز باید توجه شود ولی بیش از جامعه باید به گروه‌های شغلی که با آنها درگیر هستند، اهمیت لازم داده شود. وی با بیان حدود استاندارد ملی در شبکه‌های تلفن همراه گفت: با توجه به اینکه پرتو‌های رادیویی می‌توانند به انسان آسیب برسانند باید شرایط پرتو‌گیری به‌گونه‌ای باشد که از بروز این آسیب‌ها جلوگیری شود.
وی در ادامه به پرتو‌های غیریون‌ساز و پرتو‌های یون‌ساز و نقش سازمان انرژی هسته‌ای و حدود پرتو‌گیری در بازه فرکانسی پرداخت.

کد خبر 127479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز