گروه شهری: طرحی دوفوریتی در صحن علنی مجلس به نمایندگان ارائه شد تا به موجب آن، قانون اختصاص بودجه 2میلیارد دلاری از سوی دولت برای توسعه مترو تهران و کلانشهرها پس از طی مراحل قانونی به‌مدت یکسال دیگر تمدید شود.

این طرح دوفوریتی به این دلیل در صحن مجلس مطرح شده است که با وجود گذشت یکسال از تصویب قانون مجلس درباره تخصیص اعتبارات ارزی مترو‌ تهران و کلانشهرها، دولت هنوز این بودجه را پرداخت نکرده است. حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون نظارت بر اصل 44 قانون اساسی درباره طرح دوفوریتی برای تمدید قانون بودجه مترو به همشهری گفت: طرح دوفوریتی مورد نظر پس از جمع‌آوری امضا که روز گذشته انجام شد به احتمال زیاد یکشنبه هفته آینده به مجلس ارائه می‌شود.

البته درصورتی‌که این طرح هم رای نیاورد می‌توان تمدید قانون بودجه مترو را در بودجه سال 90 درنظر گرفت. وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد: در حال حاضر، توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی به چند دلیل جزو ضروریات جامعه است؛ اول اینکه به‌دلیل هدفمندی یارانه‌ها که بناست نهاده‌های انرژی به قیمت واقعی خود نزدیک شوند، حمل‌ونقل عمومی در جامعه بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود. دلیل دوم برای توجه به حمل‌ونقل عمومی مسائل ترافیکی شهرها و مورد دیگر نیز مشکل آلودگی هوا در کلانشهرهاست.


رئیس کمیسیون نظارت بر اصل 44 در ادامه خاطرنشان کرد: قرار است طبق برنامه پنجم سهم حمل‌ونقل عمومی تا پایان سال 94 به 75درصد برسد. این در حالی است که در شهر تهران سهم مترو از حمل‌ونقل عمومی باید به 30درصد و در کلانشهرها نیز به 10درصد برسد. برای رسیدن به این حد نصاب نیز باید خیلی بیش از این تلاش کرد.

مجلس آماده تمدید قانون است

اپور پولادی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تاکید بر الزام دستگاه‌ها به اجرای قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، به موضوع قانون برداشت 2‌میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی به‌منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: بودجه در نظر گرفته شده مجلس برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای تهران و شهرستان‌ها بودجه تسهیلاتی است نه کمک بلاعوض. عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد: با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها، باید تدابیری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو اندیشیده شود.

وی گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی در همه زمینه‌ها از جمله کاهش ترافیک و آلودگی‌ها و همچنین کاهش اتلاف وقت شهروندان مؤثر است. پولادی با اشاره به ضرورت تمدید قانون برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای یکسال دیگر افزود: مجلس مخالفتی با طرح تمدید قانون برداشت از حساب ذخیره ارزی ندارد و آماده است تا قانون سال 88 را که تا پایان سال 89 مهلت دارد برای توسعه حمل‌ونقل عمومی یکسال دیگر تمدید کند.


محمد کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز بر لزوم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد و گفت: منبع کمک 2 میلیارد دلاری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مترو به هنگام تصویب طرح، محل ذخایر ارزی اعلام شد. کوثری تاکید کرد: اجرای قانون کمک 2 میلیارد دلاری به مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سرعت بخشیدن به ساخت و سازها و آماده شدن زیرساخت‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی تاثیر دارد و راه‌اندازی این بخش از خدمات‌رسانی را تسریع می‌کند. کوثری در موافقت با تمدید قانون کمک 2 میلیارد دلاری به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزود: نمایندگان مجلس با تمدید این قانون مشکلی ندارند و درصورت ارائه طرح به مجلس، این اقدام صورت می‌گیرد.

در همین ارتباط مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به طرح نمایندگان مجلس برای تمدید قانون کمک به توسعه مترو تا سال 90، اجرایی شدن آن را در مسیر توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی و تداوم حرکت مدیریت شهری در این عرصه، ضروری دانست و از دولت خواست که هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای قانون، اقدام کند. وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون قانون کمک به توسعه مترو، با بی‌توجهی دولت مواجه شده است، طراحی طرح تمدید این قانون را نشان‌دهنده توجه مجلس به رفاه مردم در بخش حمل‌ونقل عمومی توصیف کرد.


همچنین علیرضا منادی، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت اجرایی شدن قانون مترو، از تداوم تعلیق این قانون توسط دولت انتقاد کرد و با بیان اینکه مجلس برای کمک به توسعه هر چه بیشتر حمل‌ونقل عمومی این قانون را تصویب کرده است، از پیگیر بودن مجلس برای اجرایی شدن این قانون خبر داد.

کد خبر 128526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز