شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی:1 - تاریخ تولد پیامبر خدا(ص) در میان 2 قول معروف از اهل سنت و شیعه، در 12 یا 17 ربیع‌الاول عام الفیل گزارش شده است.

سالروز تولد، برای همه مسلمانان مبارک و میمون بوده و نه تنها به حفظ تاریخ تولد همت گماشته اند بلکه محل تولد آن حضرت را نیز در شهر مکه که در میان شعب ابیطالب و سوق اللیل بوده، تا به امروز همچنان حفظ کرده‌اند و تا سال‌ها بعد در این محل به‌ویژه در شب تولد رسول خدا(ص)، مراسم جشن و سرور برگزار می‌کردند.

برگزاری جشن و بزرگداشت تولد آن حضرت به تنهایی مبارک است اما اگر اینگونه ایام فرصتی دست دهد که در سیره نبی مکرم اسلام(ص) که مملو از نکات ظریف و بدیع است تأملی داشته باشیم می‌توان به فراخور توان و نیاز درس‌های ناب آموخت.

2 - بعثت پیامبر اسلام(ص) تحولی مهم و اثر‌گذار در تاریخ بشریت به‌وجود آورد. آیین اسلام و پیامبر آن ضد‌افکار و اعمال جاهلیت اعراب بود و فشارها و تنگناها در مکه، محل ظهور اسلام، حضرت محمد(ص) را مجبور به ترک مکه و هجرت به یثرب کرد. ورود پیامبر به مدینه و نزول آیات مربوط به حکومت، مناسبات و روابط اجتماعی و آیات الاحکام، اقتضائات جدیدی را برای اهالی بومی و یاران و مهاجران پیامبر ایجاب کرد.

3 - وضع تکالیف و حقوق امت ازجمله نخستین نشانه‌های بروز شکل‌گیری جامعه جدید مدینه بود که شهروندان این شهر را ملزم به رعایت آن می‌کرد. از نخستین اقدامات پیامبر در مدینه برای هویت بخشی به این شهر به‌عنوان محدوده شکل گرفته در چارچوب آیین اسلام، احداث مسجد بود.

مسجد عیار و نماد اصلی یک شهر اسلامی است. مسجد هویت بخش سیمای بصری شهری است که قرار است در آن ارزش‌های مأخوذه از آیین جدید مبنای روابط و مناسبات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار‌گیرد.در مدیریت شهری اسلامی نیز باید هویت بخشی یک شهر اسلامی همیشه دغدغه مدیران باشد. این دغدغه امروز در حوزه فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار گرفته است.

ساخت 800 گلدسته برای مساجد تهران گام اول در هویت بخشی شهری است. مشارکت مردمی در این اقدام خیر ادامه سنت پسندیده صدر اسلام است که مسجد گرچه ابتدا مکانی برای حکومت، مدرسه و درس، دادگاه و محل قضا و قضاوت بود اما اساساً محل عبادت و شاخصه هویتی شهر مسلمان است که با همیاری مردم و امام جماعت مورد وثوق آنان است. در سالروز میلاد پیامبر اعظم، خود را شهروند مدینه‌النبی بدانیم و در این امر مشارکت کنیم.

4 - دومین اقدام اساسی پیامبر برای ایجاد شهری با معیارها و ملاک‌های آیین اسلام، ایجاد حس برادری و دوستی میان شهروندان شهرش بود. بنا به کتب سیره نبوی و تواریخ اسلام، پیامبر اسلام به‌منظور وفاق عمومی میان پیروانش، در اقدامی بزرگ و خردمندانه به آنان امر کرد که پیمان و عقد اخوت منعقد شود. این نوع برقراری پیمان دوستی میان شهروندان یک جامعه ثمرات و نتایج بسیار خوبی برای تسهیل در امور و جلب و جذب مشارکت عمومی می‌تواند داشته باشد.

اکنون ما در جامعه خود به‌طور عمومی و در شهر تهران با توجه به آسیب‌های اجتماعی متنوع و گوناگون نیازمند استفاده از اینگونه روش‌ها برای نزدیکی دل‌های شهروندان به یکدیگر هستیم. اگر شهروندان ما حداقل با همسایگان و افراد محله خود اقدام به عقد اخوت کنند، خواهیم دید که چه مقدار از مشکلات حل خواهد شد.

5 - اقدامات فرهنگی پیامبر(ص) در مدینه منحصر به ساخت مسجد و پیمان اخوت نبود بلکه در اصلاح رفتار و نهادینه کردن اخلاق نبوی در میان شهروندان مدینه تلاش می‌فرمودند.

کد خبر 128705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز