چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

مصطفی شوقی: نگاه‌هایی که به هم‌پیوند می‌خورند دور میز دایره‌ای؛ انگار یک فرستنده قوی، پیامی مهم را صادر کرده است: «آقای یزدانی‌خرم از مدیران خوب ورزش هستند، کاش مثل ایشان در ورزش زیاد داشتیم.»

هنوز کلام رئیس سازمان ورزش تمام نشده بود که لبخند رضایت‌مندی رؤسای هیأت‌های کشتی استان‌ها بخشی از نتیجه انتخابات فدراسیون کشتی را رقم زد.
این روایتی است از کاندیداهایی که جلسه رؤسای هیأت‌های کشتی استان‌ها در مشهد  را آغاز یک رقابت انتخاباتی عنوان می‌کنند. سازمان ورزش اما هنوز معتقد است که از هیچ کاندیدایی در انتخابات حمایت نخواهد کرد.

برکناری محمدرضا طالقانی، پیش از نهایی شدن، در حد یک خبر نوروزی در آغاز سال 85 در میان اهالی کشتی مطرح شده بود و آنها خود را آماده ورود رئیس جدید کشتی کرده بودند اما زمانی این اتفاق باعث بروز مسائل حاشیه‌ای شد که جانشین طالقانی، فاصله میان ورزشگاه قدیمی شیرودی و سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی را پیمود و وارد دایره طلایی کشتی شد. به گفته منتقدان این انتصاب مثل مسافت دو ورزشگاه بزرگ پایتخت و رشته والیبال و کشتی، با فدراسیونی که رئیس آن شده بود فاصله داشت یا به قول آنها از میان گوش شکسته‌ها نبود.

این موضوع از آنجا نشأت گرفته بود که در تاریخ کشتی ایران هیچ‌گاه فردی بیرون از کشتی ریاست آن را بر عهده نگرفته بود. شاید به همین دلیل بود که یزدانی‌خرم برای اینکه قرابت و نزدیکی خود  را به کشتی نشان دهد در گفت‌وگویی عنوان می‌کند: «همیشه به کشتی علاقه‌مند بودم. گاهی دور از چشم پدر کشتی می‌گرفتم.»
حضور یزدانی‌خرم اما همراه با یک اتفاق بود؛  او وقتی وارد فدراسیون کشتی شد با ساختمانی بی‌نظم، کارمندانی بی‌برنامه و به‌هم ریختگی‌های فراوانی در قسمت مالی   مواجه شد.

از نظر فنی نیز تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی 3 رویداد مهم مسابقات جهانی جوانان، جام جهانی چین و دوحه را در پیش داشتند. با گماردن منصور برزگر که به دلیل انتقاد به وضعیت فدراسیون طالقانی از مدیریت فنی تیم‌های کشتی آزاد استعفا داده بود، در رأس کشتی آ‌زاد و حمایت از محمد بنا در کشتی فرنگی،‌ نتیجه قابل قبولی را در این 3 رویداد گرفت که اوج آن مسابقات آسیایی دوحه قطر بود.مهمترین چالش یزدانی‌خرم اما سامان دادن وضعیت نامناسب فدراسیون در بدو ورود و یا موضوعات فنی نبود. انتخابات فدراسیون کشتی به دلیل مخالف‌خوانی بخشی از جامعه کشتی با حضور او، می‌تواند مهمترین حادثه حضورش در کشتی شود؛ چه برگزیده مجمع انتخابات باشد و چه...

شاید این هم چالش بزرگ او در فدراسیون کشتی نباشد؛ حضور علیرضا دبیر قهرمان المپیک و جهان  در انتخابات فدراسیون کشتی در حالی که تا آخرین لحظه با چالش عدم تأیید از سوی برگزارکنندگان انتخابات مواجه شده بود، گرچه به طور رسمی از سوی سازمان ورزش مجوز حضور در رقابت انتخاباتی را پیدا کرد اما او پس از پیروزی در انتخابات شورای شهر تهران امید بیشتری به پیروزی در این رویداد دارد؛ چه او می‌گوید: «هرگاه مطمئنم که پیروز می‌شوم، بهتر وارد رقابت می‌شوم.»

شائبه عدم تأیید صلاحیت علیرضا دبیر به دلیل حضور وی در شورای سوم شهر تهران باعث تقابل‌هایی میان حامیان وی و سازمان ورزش شد که رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند؛  موضوعی که با موضع‌گیری وی در گفت‌وگو با یک روزنامه سیاسی بازتاب زیادی در میان اهالی کشتی داشت. گرچه وی بعدا این مصاحبه را تکذیب کرد اما سازمان ورزش و یزدانی‌خرم فهمیدند با علیرضا دبیر دیگری مواجه هستند.

من هم قهرمان هستم
محمدرضا یزدانی‌خرم در میان مدیریت صنعتی و ورزشی در رفت و آمد است. گاهی او را
 مدیر صنعتی موفقی می‌دانند که در میانه دهه 60 شمسی بر یکی از بزرگترین کارخانه‌های اتومبیل‌سازی کشور مدیریت کرده و یا او را مدیر ورزشی موفقی می‌دانند که در 17 سال حضور در فدراسیون والیبال آن را به چنان رشدی رساند که در تاریخ ورزش کشور بی‌سابقه بوده است.

یزدانی‌خرم اما خود را یک مدیر به تمام معنا می‌نامد. او در گفت‌ وگو با همشهری ورزشی با اشاره تلویحی به رقیب انتخاباتی خود، علیرضا دبیر می‌گوید: ‌«اگر دیگران هم قهرمان ورزشی هستند، من هم قهرمان مدیریت ورزشی هستم. اگر آنها مدال گرفته‌اند، من هم اولین فردی بودم که مدال مدیریت ورزشی گرفتم.»

سرپرست فدراسیون کشتی در مورد انتخابات 15 بهمن کشتی می‌گوید: «فکر می‌کنم این یک رویداد مهم است. هم برای من و هم برای کشتی. به هر حال اهالی کشتی در این 8-7 ماه نوع مدیریت من را دیده‌اند و می‌توانند ارزیابی درستی از شرایط امروز کشتی داشته باشند. فکر می‌کنم این برای اولین بار است که در کشتی یک انتخاباتی برگزار می‌شود که در آن با چشم باز رأی می‌دهند.»محمدرضا یزدانی‌خرم که به گفته منتقدانش مورد حمایت سازمان ورزش است در این مورد تأکید می‌کند: «دور قبل آقایان در سازمان هنگام انتخابات والیبال مخالف من بودند، حتی می‌خواستند آرا را سازماندهی کنند اما اینطور نشد. اعضای مجمع می‌دانستند که چه فردی در این سال‌ها کار کرده است و با چشم باز رأی دادند. این انتخابات به دور از پارتی‌بازی‌های رایج انجام می‌شود.»

سرپرست فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که حضور علیرضا دبیر در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید تصریح کرد: «کارنامه مدیریتی ملاک اصلی انتخاب است. مدیریت با مقوله قهرمانی متفاوت است. اگر آنها قهرمان کشتی هستند من در مدیریت مدال گرفته‌ام. خوشبختانه مسائل روشن است.»یزدانی‌خرم معتقد است که برای انجام وظیفه مبارزه می‌کند و از اینکه خود را منتخب انتخابات
 15 بهمن کشتی بنامد خودداری می‌کند: «مهم خدمت است.»

آنها چه مدرک تحصیلی دارند
در میانه 29 سالگی و 30 سالگی به سر می‌برد. این را خود به طعنه می‌گوید. علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران و علیرضای دبیر قهرمان المپیک دو چهره متفاوت دارند. یکی در قامت یک مدیر شهری و دیگری؛ «باید دل مردم را شاد می‌کردم.»وی در مورد انتخابات می‌گوید: «اهل تعامل و بده‌بستان نیستم. من فدراسیون را مثل کف دستم می‌شناسم. آنجا خانه من است و مسائل آن را بهتر از هر غریبه‌ای می‌شناسم.»

دبیر در مورد اینکه برخی از منتقدان حضور شما معتقد هستند سابقه مدیریتی مناسبی ندارید تأکید می‌کند: «مگر من چندسالم است. چه فردی در 26 سالگی مدیر یک باشگاه بوده. آنهایی که انتقاد  می‌کنند و من را فاقد سابقه مدیریتی می‌دانند خودشان در چندسالگی مدیر بودند. من تحصیل کرده هستم  اما آنها چه مدرک تحصیلی دارند.»

ائتلاف کشتی
انتخابات 15 بهمن اتفاقات گوناگونی را رقم زده است اما برای اولین بار در رشته‌ای که فردیت حرف اول را در آن می‌زند، یک ائتلاف جدی برای رقابت انتخاباتی به وجود آمده. رفوگر، دبیر سابق فدراسیون و  از کاندیداهای انتخابات می‌گوید: «یک ائتلاف تشکیل دادیم که اگر دوستان به این نتیجه رسیدند، به طور جمعی در رقابت انتخاباتی پشت یک نفر بایستیم و از او حمایت کنیم. از همه هم دعوت کرده‌ایم.

 هنوز جلسه‌ای با تمام کاندیداها برگزار نشده اما تا انتخابات به نتیجه می‌رسیم.»این نامزد انتخاباتی در مورد اعضای این ائتلاف می‌گوید: «آقایان ایرانمنش، نمازیان، عفراتی و بنده پس از دعوت از همه دوستان در جلسه شرکت کردند،‌ نقطه نظرات خود را گفتند. اما دیگر دوستان نیامدند.»

وی این ائتلاف را در انتخابات ضدجریان حاکم بر فدراسیون کشتی نامید و گفت: «ما به روی یک نفر اجماع می‌کنیم و توان و لابی خود را برای او به کار می‌گیریم. در این ائتلاف 9 نامزد به نفع یک نفر کنار می‌کشند...»

انتخابات 15 بهمن شفاف‌سازی در کشتی است، سازماندهی‌هایی که برای حضور در رقابت صورت گرفته است، کاملا با فضای یک انتخابات واقعی همسو است. موضوعی که پیش از آن در کشتی وجود نداشت. رقابت اصلی اما میان دو جریان است. جریانی که بر مؤلفه‌های مدیریت قاطع و برنامه‌ریز تأکید می‌کند و جریانی که نوگرایی را سرلوحه قرار داده. باید دید ظهر روز 15 بهمن کدام یک از این دو جریان ریاست ورزش سنتی کشور را بر عهده می‌گیرد.علیرضا دبیر که هرگاه شانس برنده شدنش را زیاد می‌داند، به صحنه وارد می‌شود و یا محمدرضا یزدانی‌خرم که مسئولیت کشتی را در چند ماه گذشته به دست داشته است.

کد خبر 12981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز