محمدرضا منصوریان: جام تختی در حالی از امروز [پنج شنبه 28 دی] در فضایی انتقادی کلید می‌خورد که هنوز ابهامات زیادی در مورد برگزاری آن وجود دارد؛ به همین دلیل است که قرائت‌های مختلفی از نحوه برگزاری و حضور کشتی‌گیران عضو تیم ملی در آن وجود دارد.

گروهی از اهالی کشتی معتقدند که برگزاری جام تختی توجیه فنی ندارد چراکه کشتی‌گیران عضو تیم ملی به دلیل عدم حضور نامداران خارجی کشتی عملا در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا می‌کنند؛ موضوعی که با حضور بیش از 80 کشتی‌گیر ایرانی در جام تختی در مقابل 4 تیم شرکت‌کننده خارجی مورد توجه است.

از سوی دیگر فدراسیون کشتی، جام تختی را میدانی برای تجربه‌اندوزی جوانان می‌داند. رئیس کمیته فنی فدراسیون کشتی در پاسخ به انتقادات صورت گرفته می‌گوید: «امیدواریم جام تختی از سطح کیفی خوبی برخوردار باشد و استعدادها و آینده‌سازان کشتی کشور در این رقابت نمایش خوبی را ارائه دهند.»

4 کشور آمدند
محمدرضا یزدانی‌خرم، سرپرست فدراسیون کشتی که 2 روز قبل از آغاز رسمی مسابقات از سوی رئیس سازمان ورزش مورد تقدیر ویژه قرار گرفت، در قامت مدیر کشتی در پاسخ به انتقادات صورت گرفته از جام تختی به همشهری ورزشی می‌گوید:‌«به دنبال سیاهی لشگر نبودیم. کیفیت جام تختی برای ما بسیار مهم است.»

یزدانی‌خرم در پاسخ به این سئوال که چرا کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقات بسیار کم هستند، گفت: «ببینید ما دعوت‌نامه‌های خود را به 12 کشور ارسال کردیم اما فقط 4 کشور دعوت ما را پذیرفتند. چه کار می‌توانستیم بکنیم اما از نظر ما تیم‌های خوبی هم شرکت کرده‌اند. تیم آمریکا که با تمام نفرات اصلی خود  آمده است و دیگر تیم‌ها هم با نفرات اصلی خود حضور یافته‌اند.»

یزدانی‌خرم اما با اشاره به کیفیت مسابقات تأکید می‌کند: 90 درصد از قدرت کشتی کشور در این رقابت‌ها حضور دارند و اعضای تیم ملی از بین همین کشتی‌گیران انتخاب می‌شوند.
سرپرست فدراسیون کشتی اما در پاسخ به این سئوال که چرا ملی‌پوشان از حضور در جام تختی سرباز زده‌اند، ‌تنها به این جمله اکتفا کرد: «کمیته فنی در این مورد تصمیم می‌گیرد.»

لیگ، منتقد جام تختی
اولین واکنش منفی به برگزاری جام تختی را تورج لارودی داشت. انتقاد رئیس سازمان لیگ کشتی که در گفت‌وگو با همشهری ورزشی تاکید کرده بود برگزاری جام تختی در میانه لیگ به آن ضرر می‌زند واکنش دیگر مربیان لیگ را در پی داشت. سرمربی تیم نفت رقابت‌های جام تختی را باعث خستگی کشتی‌گیران عنوان می‌کند و می‌گوید: «وزن کم کردن‌های متوالی و کشتی گرفتن در رقابت‌های جام تختی به صورت دوره‌‌ای باعث خسته شدن کشتی‌گیران می‌شود.»

سرپرست تیم زیرآب مازندران هم نتایج ضعیف این تیم در لیگ را به دلیل برگزاری جام تختی می‌داند: به دلیل برگزاری مسابقات انتخابی جام تختی و بعد از آن برگزاری این جام ما نتوانستیم از چند کشتی‌گیر خودمان استفاده کنیم و به همین دلیل نتایج خوبی نگرفتیم.
یکی دیگر از انتقاداتی که به جام تختی می‌شود عدم زمانبندی درست این مسابقات و نبود آن در تقویم فدراسیون جهانی است، سرمربی تیم راه‌آهن خراسان می‌گوید: «این مسابقات باید براساس تقویم فیلا انجام شود که در میانه برگزاری جام‌های دیگر بین‌المللی نباشد.»

جام،بدون ملی‌پوشان
اما مهمترین انتقادی که به برگزاری جام تختی می‌شود، عدم حضور ملی‌پوشان تیم ملی در این مسابقات است. البته منصور برزگر گفته بود معیار انتخابی تیم ملی، جام تختی است اما منتقدان معتقدند وقتی تیم‌های شرکت‌کننده خارجی حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند چرا باید ملی‌پوشان در رقابتی که بیشتر داخلی است حضور پیدا کنند؛ برگزاری لیگ برتر کشتی برای رویارویی کشتی‌گیران ایرانی با یکدیگر کافی بود.

این بخشی از اهالی کشتی از کشتی‌گیران تیم ملی که به جام تختی نرفته‌اند حمایت می‌کنند چراکه معتقدند پس از میدان دوحه حضور کشتی‌گیران تیم ملی در رقابتی سخت و فشرده باعث آسیب دیدن وضعیت جسمانی آن‌ها می‌شود.

واکنش فدراسیون کشتی اما بسیار جالب است، دبیر فدراسیون در گفت‌وگویی می‌گوید غیبت کشتی‌گیران ملی‌پوش در جام تختی بی‌پاسخ نمی‌ماند: «پس از برگزاری مجمع انتخابات آنهایی که غایب بوده‌اند را تنبیه می‌کنیم.» عارف ربطی در مورد نوع تنبیه کشتی‌گیران می‌‌گوید: «پس از آن در رقابت‌های انتخابی تیم ملی به آقایانی که در جام تختی حضور نداشته‌اند به مانند یک کشتی‌گیر ساده نگاه می‌کنیم، نه ملی‌پوشی صاحب عنوان.»

جام تختی اما از جذابیت خوبی برای کشتی‌گیرانی که در صف حضور در میدان‌های بین‌المللی ایستاده‌اند برخوردار است، 21 هزار دلار جایزه برای نفرات برتر می‌تواند انگیزه‌های مالی آنها را نیز افزایش دهد.

جام تختی اما با چالش‌های زیادی روبرو است که از جذابیت‌های آن بسیار کم می‌کند. چه مهمترین مناقشه آن در مسابقات انتخابی تیم ملی مشخص می‌شود. در حالی که به گفته مسئولان فدراسیون کشتی با غایبان برخورد خواهد شد اما حضور در مسابقات آسیایی و جهانی مانع چشم‌پوشی از کشتی‌‌گیران کاربلد و باتجربه است.

برگزاری جام تختی شاید برای فدراسیون بیشتر یک کار سمبلیک باشد تا رویدادی که در آن ترکیب تیم ملی مشخص می‌شود. این را هم منصور برزگر می‌داند و هم سرپرست فدراسیون.

کد خبر 13663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز