گروه اقتصادی: تازه‌ترین ارقام گمرک ایران از وضعیت تجارت خارجی ایرانیان در سال 89 نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از 45 میلیون تن کالا، به ارزش بیش از 64میلیارد دلار به کشور وارد و حدود 60 میلیون تن کالا به ارزشی بیش از 26 میلیارد دلار از کشور صادر شده است.

اقتصاد تاسیسات

به گزارش ایسنا، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی، بدون احتساب میعانات گازی، طی سال 1389، به مقدار 59 میلیون و 868‌هزار تن و به ارزش 19میلیارد و 960 میلیون یورو (معادل 26 میلیارد و 327میلیون دلار) بوده است که نسبت به سال قبل از آن، از نظر وزن 26 درصد و از نظر ارزش بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

براساس آمار ارائه شده گمرک ایران در سال 1389 بیش از 50 درصد از ارزش و 60 درصد از وزن صادرات را سوخت‌های معدنی، محصولات شیمیایی آلی، مواد پلاستیکی، میوه‌های خوراکی (شامل پسته) و سنگ‌های فلزات تشکیل داده‌اند. سنگ‌آهن، کودهای ازته، تفاله‌های حاصل از نفت، الکل‌های غیرحلقوی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی‌شکل، پلیمرهای اتیلن، گندم، آمونیاک و میوه‌های سخت‌پوست (شامل پسته) در سال 1389، در مجموع بیش از 46‌درصد افزایش وزن و حدود 50درصد افزایش ارزش داشته‌اند که باعث رشد صادرات نسبت به سال پیش از آن شده است.

این گزارش می‌افزاید: بدون درنظر گرفتن این اقلام، رشد وزنی و ارزشی صادرات به رقم حدود 7 و6.8 درصد می‌رسد. در سال 1389، کشورهای ایتالیا، بلژیک، هلند و عراق بیشترین کاهش ارزش را در بین 20کشور عمده مقصد صادرات تجربه کرده‌اند و کشورهای تایوان، هنگ‌کنگ، ترکیه، اندونزی و چین، بیشترین افزایش ارزش را در بین 20‌کشور عمده مقصد صادرات داشته‌اند.

بر این اساس واردات کشور، طی سال‌1389، به میزان 45 میلیون و 287هزار تن، به ارزش 48میلیارد و 665 میلیون یورو (معادل 64 میلیارد و 364میلیون دلار) بوده است که نسبت به سال قبل از آن، از نظر وزنی حدود 13‌درصد کاهش و از نظر ارزش 4/16‌درصد افزایش داشته است. در سال‌جاری بیش از 50‌درصد ارزش و 43 درصد وزن واردات را ماشین‌آلات و دستگاه‌های مکانیکی، آهن و فولاد، فلزات گرانبها، سوخت‌های معدنی و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی تشکیل داده‌اند.

در سال 1389، واردات اقلامی نظیر روغن‌های حاصل از نفت، گندم، جو، ذرت، برنج، شمش از آهن و فولاد، ورق گرم فولادی، پروفیل از آهن و فولاد، دانه سویا، موز و روغن دانه آفتابگردان، در مجموع بیش از 44 درصد کاهش وزن داشته است. در این سال کشورهای ترکیه، سوئیس، سوئد، امارات متحده عربی و مالزی، بیشترین افزایش ارزش را در بین 20کشور عمده مبدا واردات به‌خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای انگلستان، هند، ایتالیا، هلند، آلمان و اتریش، بیشترین کاهش وزن و ارزش را در بین 20 کشور عمده مبدا واردات داشته‌اند. آمار گمرک نشان می‌دهد که تراز بازرگانی خارجی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی) طی سال 1389 با کسری 28میلیارد و 705میلیون یورو (معادل 38میلیارد و 37 میلیون دلار) مواجه بوده است. طی این مدت، تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با 101کشور دنیا، منفی و با 90 کشور دیگر مثبت بوده است.

واردات یک میلیون تن برنج

با وجود الزامات قانونی موجود برای ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی، تازه‌ترین خبرها از واردات حدود یک میلیون تن برنج به کشور طی 11 ماه سال گذشته حکایت دارد. این میزان واردات که 500 هزارتن بیش از نیاز مصرفی داخل کشور است در حالی صورت گرفته که براساس قانون ارتقای بهره‌وری محصولات کشاورزی، برنج در فهرست محصولاتی قرار دارد که واردات آن به کشور ممنوع اعلام شده است. گرچه اخبار متناقضی از رفع این ممنوعیت نیز به گوش رسید.

با وجود این، ایران در سال گذشته مانند سال 88 در واردات برنج فعال بود و هر چند میزان واردات کاهش یافت اما رقم آن قابل توجه و فراتر از نیاز داخلی بوده است؛ به‌نحوی که در 11 ماه سال گذشته 971 هزار تن برنج به ارزش 809 میلیون دلار وارد کشور شده و عمده این واردات از 5کشور امارات، پاکستان، هند، اتریش و تایلند بوده است.

کد خبر 131680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز