شهین صادقی: شهر مهاجرپذیر و تجاری بندرعباس هم مانند بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با پدیده سنگین ترافیک بیگانه نیست.

شهر بندرعباس  - آبگرفتگی

این شهر بندری بنا به دلایلی از جمله ظرفیت و نحوه استفاده از محورهای دسترسی، تجمیع مراکز تجاری و پزشکی در بافت مرکزی شهر، کمبود پارکینگ و به‌تبع آن توقف خودروها در حاشیه خیابان‌ و درنهایت کم‌عرض بودن معابر، روزانه شاهد ترافیک پرحجمی در منطقه مرکزی شهر است. در این بین وجود مراکز صنعتی در استان، برخورداری هرمزگان از بنادر و پالایشگاه‌ها و شکل‌گیری بندرعباس در امتداد نوار ساحلی و در 2 ضلع غرب و شرق، مزید بر علت شده و بر حجم ترافیک افزوده است.
یکی از راهکارهایی که چندی است برای بازشدن گره‌های ترافیکی بافت مرکزی شهر بندرعباس ارائه شده، طرح یکطرفه کردن خیابان‌های هسته مرکزی شهر است که براساس تصمیم شورای ترافیک استان از بهمن ماه امسال اجرای آن با هزینه بیش از 10میلیارد ریال آغازشد.

در حالی که برخی از مسئولان شهری اجرای این طرح را مثبت ارزیابی می‌کنند، گروهی از شهروندان دیدگاه‌ متفاوتی دارند و معتقدند که اجرای طرح ترافیکی در هسته مرکزی شهر زمانی می‌تواند مفید باشد که کارشناسانه‌تر اجرا شود.

محمدجواد سلطان‌زاده، شهردار بندرعباس، با توجه به مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر که باعث می‌شود عده‌ای از شهروندان به‌دلیل ترافیک سنگین از رفت‌وآمد روزانه در آن خودداری کنند، برداشتن روکش وسط خیابان‌های مورد نظر، انتقال فضای سبز به کناره‌ها، انتقال روشنایی خیابان‌ها به طرفین و در نهایت یکطرفه شدن خیابان‌ها را اقدامات مناسبی برای کاستن از بار ترافیک می‌داند.

سلطان‌زاده تسهیل در عبور و مرور خودرو، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، تسهیل‌ عبور عابران پیاده، امکان ایجاد پارکینگ‌های حاشیه‌ای، رونق کسب و کار در هسته مرکزی، استفاده بهتر از وسایل نقلیه عمومی و تأثیر مثبت در روحیه شهروندان را از مزایای طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر بندرعباس برمی‌شمارد و می‌افزاید: «خیابان شهید عراقی‌زاده و خیابان حافظ (مسجد امام سابق) پس از یکطرفه کردن برخی خیابان‌ها عملا بسته شده و به کاربری پارکینگ تبدیل می‌شود که این اقدام به تأمین پارکینگ در بافت مرکزی شهر و محدوده بازار کمک می‌کند.»

شهردار بندرعباس با بیان اینکه این طرح در آغاز ممکن است سبب به‌وجود آمدن فشار به پلیس راهور شود، یادآور می‌شود: «طرح کنونی از بین چند طرح پیشنهاد شده از سوی مشاوران انتخاب شده است.»

رسول دهقان، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان هم خاطرنشان می‌کند: «اکنون تنها گزینه ممکن که می‌توان در مرکز شهر برای ساماندهی وضع ترافیک اجرا کرد، یکطرفه کردن خیابان‌های شهر است.» البته به گفته وی، یکطرفه‌کردن خیابان‌ها جزو طرح‌های کوتاه‌مدت به شمار می‌رود و حدود 50 درصد از مشکلات ترافیکی را رفع خواهد کرد.»

در این میان برخی شهروندان می‌پرسند چرا در شهری تجاری مانند بندرعباس به جای اینکه همین اندک فضای سبز وسط خیابان را از بین ببرند، زیرگذر، روگذر و پارکینگ نمی‌سازند و خیابان‌ها را تعریض نمی‌کنند؟
مجید کاملی، یکی از رانندگان تاکسی در بندرعباس می‌گوید: «اگر شهرداری در دادن مجوز به مجتمع‌های تجاری واقع در بافت مرکزی شهر کارشناسانه‌تر اقدام می‌کرد، امروز بندرعباس با معضلی به نام ترافیک دست به گریبان نبود.»

وی می‌افزاید: «اجرای طرح یکطرفه کردن خیابان‌ها به این صورت نیز مشکل‌ساز خواهد بود، زیرا رفیوژ میانی، در بسیاری از خیابان‌ها برداشته شده، اما در برخی نقاط همچنان باقی است که بخش‌های باقیمانده می‌تواند مانند یک سد در ترافیک عمل کند، همچنین احتمال تصادف را افزایش دهد.»

وی ادامه می‌دهد: «در این طرح، محلی برای عبور و مرور خودرو‌های امدادی در نظر گرفته نشده است. بنابراین درصورت بروز حادثه در مرکز شهر با وجود این ترافیک و حرکت لاک‌پشتی خودرو‌ها کمکی از دست امدادگران بر نخواهد آمد.»
عباس پیشدار، یکی از مسافرکش‌های شخصی هم می‌گوید: «چند سال است که در بندرعباس مسافرکشی می‌کنم. با وجود اینکه برخی از خیابان‌های مرکزی شهر مشکل ترافیک داشت، اما بقیه روان بود. مردم به مرکز شهر دسترسی داشتند، اما از زمان اجرای طرح یکطرفه‌کردن خیابان‌ها، به‌ویژه آژانس‌های مسافربری قادر به تردد در مرکز شهر نیستند. به‌نظرم این گفته مسئولان که یکطرفه کردن خیابان‌ها باعث کاهش حداقل 15درصد مصرف سوخت و 20درصد صرفه‌جویی در زمان می‌شود، دقیقا برعکس است.»

زینب بالاور، از ساکنان بندرعباس، هم در این‌باره می‌گوید: «اینکه مسئولان بخواهند کاری را برای بهبود وضع ترافیک شهر انجام دهند، اقدامی شایسته قدردانی است، اما باید در اجرای چنین طرح‌هایی که ارتباط مستقیم با زندگی و کار مردم دارد، همه جوانب در نظر گرفته شود.»

وی می‌افزاید: «به‌نظر می‌رسد در اجرای این طرح ترافیکی عابران پیاده نادیده گرفته شده‌اند. اینکه تنها در چند نقطه از خیابان رفیوژ‌ها برداشته شده است، مشکل عابران پیاده را برای رد شدن از عرض خیابان حل نمی‌کند.»

بالاور خاطرنشان می‌کند: «با اجرای این طرح چراغ‌های راهنمایی و سرعت‌گیرها هم به‌ویژه در محل تقاطع‌ها برداشته شده است که این وضع عابران پیاده‌ای را که هنوز به تغییرات خیابان‌ها عادت نکرده‌اند، دچار مشکل کرده است. تغییر ایستگاه‌های تاکسی نیز مردم را سردرگم کرده است، درصورتی که می‌شد با اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده از بروز این مشکل جلوگیری کرد.» به عقیده حسن علیزاده، دیگر شهروند بندرعباسی، اجرای طرح ترافیک در هسته مرکزی بندرعباس نه تنها گره‌ای از مشکلات پیچیده ترافیک این شهر باز نکرد، بلکه معطلی چندساعته شهروندان را در برخی نقاط دیگر به‌دنبال داشت.

وی می‌افزاید: «چرا در مرکز استان هرمزگان که به گفته مسئولان دومین استان از نظر درآمدزایی برای کشور است، نباید در نقاط پر‌ترافیک زیر‌گذر و روگذر ساخته شود؟ یکطرفه کردن خیابان‌ها برای حل معضل ترافیک بندرعباس تنها پاک کردن صورت مسئله است.»

کد خبر 131784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز