همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که مقامات آمریکا و برخی کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی برای فشار آوردن به کشورهای مستقل استفاده می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها خود بزرگ ترین ناقض حقوق بشر هستند.آنها صلاحیت اظهار نظر راجع به حقوق بشر را ندارند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، رامین مهمان پرست که در راس هیاتی رسانه‌یی به کوبا سفر کرده است در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی مستقر در هاوانا در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در هاوانا در مورد موضع ایران درخصوص وقایع اخیر در سوریه گفت: رسانه‌های آمریکایی باید نسبت به وقایع دیگر کشورها هم حساس باشند. چگونه است که آمریکایی‌ها و رسانه‌هایشان نسبت به وضعیت حقوق بشر فقط در برخی کشورها ابزار نگرانی می‌کنند و درباره سرنوشت مردم کشورهایی مانند بحرین و یمن پردازش خبری صورت نمی‌گیرد. آمریکا رفتار متناقض و استانداردهای دوگانه در این رابطه دارد.

وی افزود: در کشورهای دیگر نیز اتفاقات بدی در حال وقوع است باید نسبت به آنها نیز حساس باشند. مقامات آمریکایی تا آخرین لحظه از حاکمان دیکتاتور مصر و تونس که مردم خواهان برکناری آنان بودند صراحتا حمایت می‌کردند و به محض قطعی شدن سقوط آنان توسط مردمشان، سریعا تغییر موضع دادند. سوال جدی از آمریکایی‌ها وجود دارد که با چه مجوزی در لیبی دخالت نظامی کردند. آنها مدعی بودند که به دلیل کمک به مردم وارد لیبی شدند. اما مردم بیگناه زیادی توسط بمب‌های ناتو کشته شدند.

مهمان پرست گفت: آمریکا در میان افکار عمومی مردم منطقه ما به دلیل رفتار گزینشی به شدت محکوم است. ما نسبت به سیاست‌های برخی کشورها اعتراض داریم.

مقامات سوریه تدبیر و توانایی لازم برای حل مشکلات داخلی خود دارند

وی با بیان این‌که توصیه ما این است که مقامات در همه کشورها به مطالبات مردم گوش دهند، گفت: به هیچ وجه برخورد خشونت آمیز با مردم را در هیچ کشوری تایید نمی‌کنیم و معتقدیم برخوردهای خشونت آمیز مشکلی را حل نمی‌کند. اما روش‌های برخورد با مطالبات مردمی در این کشورها کاملا با یکدیگر متفاوت بوده است. ما معتقدیم مقامات سوریه تدبیر و توانایی لازم برای حل مشکلات داخلی خود دارند. اما سوال جدی از کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها داریم که به چه دلیل این کشورها به خود اجازه می‌دهند در امور داخلی سایر کشورها دخالت کنند. متهم اصلی وقایع اخیر در منطقه آمریکایی‌ها و کشورهایی هستند که از حاکمانی در طول سال‌ها حمایت کردند که در حق مردم ظلم کردند.

نسبت به نیت آمریکا و ناتو در عملیات نظامی علیه لیبی تردید داریم

وی ضمن تصریح این نکته که آمریکا بزرگ ترین ناقض حقوق بشر جهان است در خصوص بمباران مردم لیبی توسط آمریکا یادآور شد: ما کاملا نسبت به نیت آمریکا و ناتو در عملیت نظامی علیه لیبی تردید داریم و به نظر می‌رسد هدف آنها نجات مردم لیبی نیست بلکه هدف چاه‌های نفت این کشور و حفظ قراردادهای شرکت‌های نفتی آنها است. آیا معیارهای حقوق بشر در دنیا با یکدیگر تفاوت دارد. بشرها با یکدیگر متفاوتند یا حقوقشان؟ چرا زمانی که رژیم صهیونیستی 5 هزار زن و کودک را در غزه به شهادت رساند آمریکایی‌ها حاضر به محکوم کردن آن نشدند. چرا آمریکا و برخی کشورهای غربی حامی گروه‌های تروریستی هستند و در کشورهای خود به آنها پناه دادند.

مهمان پرست ادامه داد: متاسفانه مقامات آمریکا و برخی کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی برای فشار آوردن به کشورها مستقل استفاده می‌کنند. ما این اقدام را زشت و غیراخلاقی می‌دانیم. آمریکایی‌ها خود بزرگ ترین ناقض حقوق بشر هستند. هنوز نتوانسته‌اند به افکار عمومی مردم دنیا راجع به زندان گوانتانامو پاسخ دهند. هنوز شکنجه ها و اعمال شرم آورشان را در زندان گوانتانامو را کسی فراموش نکرده است.

آمریکایی‌ها صلاحیت اظهار نظر راجع به حقوق بشر را ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدام ناو وینسنس در هدف گیری هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و ارائه مدال افتخار به فرمانده ناو از سوی مقامات نظامی این کشورگفت: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که حامی حقوق بشر هستند. آنها فقط به دنبال منافع خود هستند. در یک کشور اگر منافعشان ایجاب کند از دولت حمایت می‌کنند حتی اگر مردم را سرکوب کنند. در جایی اگر احساس کنند که یک دولتی مستقل است و نمی‌خواهد وابسته به آمریکا باشد بهانه‌های حقوق بشری می‌آورند و دولت را تحت فشار می‌گذارند. آمریکایی‌ها صلاحیت اظهار نظر راجع به حقوق بشر را ندارند.

ایران و ونزوئلا همکار و کامل کننده یکدیگر هستند

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو ملی ونزوئلا درباره آینده رابطه اقتصادی تهران و کاراکاس گفت: خوشبختانه یکی از بهترین روابط سیاسی و اقتصادی را در منطقه آمریکای لاتین با ونزوئلا داریم. در مسائل سیاسی و بین المللی نقاط مشترک زیادی میان دو کشور وجود دارد وشرایط اقتصادی ونزوئلا به شکلی است که ما همکار و کامل کننده یکدیگر هستیم. این دقیقا شبیه شرایطی است که میان ایران و کوبا وجود دارد. ما می‌توانیم ضمن ارتقا روابط با یکدیگر همکاری منطقه‌یی داشته باشیم تا نیازهای منطقه را تکمیل کنیم.

بزرگترین سرمایه ما، کوبا و ونزوئلا حمایت مردم از دولت‌هایشان است

مهمان پرست اضافه کرد: بزرگ ترین سرمایه ما و کوبا و ونزوئلا و برخی دیگر از دوستانمان وجود مردم با انگیزه و حمایت‌های آنها از دولت‌های خودشان است. همکاری های ایران، کوبا و ونزوئلا در چارچوب روابط گسترده جمهوری اسلامی ایران با مردم آمریکای لاتین تداوم یافته و آینده بسیار درخشانی برای مناسبات ایران با این منطقه پیش بینی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد نوع همکاری‌های رسانه‌های ایران و کوبا گفت: ایران و کوبا دو کشور مهم منطقه خود هستند، هر کدام نسبت به تحولات منطقه خود آگاهی دقیقی داریم که در صورت برقراری ارتباط مستقیم میان رسانه‌های دو کشور، مردم کوبا و آمریکای لاتین اخبار و واقعیت‌های خاورمیانه را بدون واسطه دریافت و همینطور مردم خاورمیانه هم رویدادهای آمریکای لاتین را مستقیما دریافت می‌کنند. نباید اخبار از طریق رسانه‌هایی دریافت شود که با واقعیت فاصله دارد.

خبرنگار روزنامه گلوبال پست پرسید آیا ایران انتظار دارد وارد حوزه انرژی کوبا شده و به آن کمک کند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش حیاتی انرژی برای همه کشورها و ضرورت استفاده از انرژی‌های نو با توجه به کاهش ذخایر سوخت‌های فسیلی در دنیا، خاطرنشان کرد: مصرف انرژی امری حیاتی برای رشد اقتصادی کشورها است. منابع انرژی فسیلی محدود است و فکر تامین انرژی و راه‌های جایگزین آن همواره مد نظر کشورها بوده است. کشورها باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در تامین انرژی مورد نیاز خود رایزنی کرده و بر آن اساس تصمیم بگیرند. در برخی کشورها ساخت نیروگاه می‌تواند تامین کننده انرژی مورد نیاز باشد و گاه استفاده از انرژی‌های جدید در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما روابط بسیار نزدیکی با کوبا داریم و آنها را یکی از دوستان خود که سطح روابط بالایی داریم تلقی می‌کنیم. ایران دارای دانش فنی بالایی در ارتباط با اکتشاف و استخراج نفت است و ما آمادگی داریم همه تجارب و دانش فنی که در اختیار داریم را در اختیار کوبا و دوستان خود قرار دهیم.

خبرنگار آسوشیتدپرس همچنین پرسید پس از زلزله اخیر در ژاپن برخی کشورها تصمیم به تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌یی خود گرفته‌اند. آیا ایران نیز اقدامی در این باره انجام می‌دهد که مهمان پرست پرسید آیا می‌توانید نام تعدادی از کشورهایی که تا کنون این اقدام را انجام داده‌اند بیان کنید؟ آیا آمریکا جزء این کشورها است؟

اگر آمریکا و اروپا نیروگاهای هسته‌یی را تعطیل کنند ما هم اقدم می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سکوت این خبرنگار گفت: اگر آمریکا و اروپا نسبت به تعطیلی نیروگاهای هسته‌یی خود اقدام کنند آنگاه ما نیز موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: احتمال زلزله برای تمام نقاط جهان وجود دارد. آیا می‌توانید تضمین دهید مثلا در اروپا هیچگاه زلزله رخ ندهد؟ تاسیسات‌ هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی از ایمنی و استاندارد بنا شده و به کار خود ادامه می‌دهند. صلح آمیز است، به آن نیاز داریم و ایمنی آن بسیار بالاست. همه باید به دنبال ایمنی بالای تاسیسات هسته‌یی باشیم و ما آن را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

مهمان پرست در این کنفرانس خبری پنجاهمین سالگرد پیروزی قیام ملت کوبا علیه آمریکا و همچنین برگزاری موفقیت آمیز ششمین اجلاس کنگره حزب کمونیست این کشور را از سوی دولت ایران به مردم و دولت کوبا تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد مصوبات بسیار مهم اقتصادی و اجتماعی آن کنگره با موفقیت در این کشور اجرایی شود.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: ‌از آنجا که ما نیز طرح‌های اقتصادی در ایران اجرا کرده‌ایم رایزنی میان مقامات دو کشور می‌تواند به اجرای هرچه بهتر طرح‌های اقتصادی کوبا کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با بیان این‌که روابط دو کشور بسیار خوب و استراتژیک است و رفت و آمد مقامات عالی دو کشور موید این روابط خوب است، گفت: پروژه‌های اقتصادی خوبی در روابط دو کشور تعریف شده است و با رایزنی‌ها تلاش می‌کنیم پروژه‌ها را به بهترین شکل اجرا کنیم.

مهمان‌پرست در جمع خبرنگاران به اهمیت دیپلماسی عمومی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه فناوری‌های بسیار پیشرفته‌یی در عرصه ارتباطات به وجود آمده گاه سعی می‌کنند افکار عمومی را به سمتی که خود مایلند هدایت کنند و متاسفانه واقعیت‌ها توسط آنها مخدوش می‌شود. ما باید تلاش کنیم کشورهای مستقل و رسانه‌هایی که در این کشورها فعالیت خود را براساس واقعیت‌ها دنبال می‌کنند با هم همکاری داشته باشند تا افکار عمومی مردم دنیا نسبت به واقعیت‌ها توجیه شود. به این دلیل بخشی از مذاکرات ما با مقامات کشور کوبا مربوط به همکاری‌ها در عرصه رسانه‌یی میان دو کشور بود.

این کنفرانس خبری که در محل سفارت ایران در کوبا برگزار شد مورد استقبال خبرنگاران مستقر در این کشور قرار گرفت.

کد خبر 133853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز