یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

آش نهاوندی: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد سریع آن به‌خصوص در صنعت انفورماتیک، هیچ‌یک از اصناف از این موج عظیم مصون نمانده‌اند، تا جایی که کوچک‌ترین کسب و کارها نیز به نوعی با این تکنولوژی‌ها آمیخته شده‌اند و از گزند فناوری‌های نوین بی‌نصیب نمانده‌اند.

نمایشگاه نرم افزار

از این‌رو تولید ابزارهای کاربردی برای افزایش سرعت و کارایی و در نهایت بهره‌وری بیشتر در کسب و کار به فرصتی بزرگ برای تولید‌کنندگان تکنولوژی بدل شده است.در این میان یکی از فناوری‌هایی که در اکثر اصناف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد نرم‌افزارهای مالی است که در کشورهای گوناگون بسته به نوع قوانین بازرگانی و صنفی دستخوش تغییراتی شده که این موضوع وجه تمایز این دسته از محصولات به شمار می‌آید. اما وجه اشتراک این ابزارهای کاربردی، آسان‌سازی‌ فرایند مالی و گردش کاری بنگاه‌های تجاری و سازمان‌ها و اطلاع مدیران و مالکان از روند کسب و کار است که می‌تواند در پیشبرد اهدافشان مؤثر واقع شود.
در میان خیل عظیم نرم افزارهایی که هر از چند گاهی تولید می‌شود، آنهایی مورد توجه قرار می‌گیرند که از پشتیبانی و خدمات یک واحد صنفی معتبر بهره برده‌اند چرا که در این محصولات اصلی‌ترین ویژگی، سرویس و خدمات پس از فروش است. نکته مهم دیگر در ارزش‌گذاری این نوع محصولات فراگیری و در برگیری آنها بر حسب سابقه تولید است.

در واقع نرم‌افزارهایی که برای اصناف گوناگون و با توجه به نوع فعالیت آنها اختصاصی می‌شوند می‌توانند در این مجال از اقبال ویژه‌ای بهره‌مند شوند و مهم‌تر اینکه براساس استفاده صنوف مورد ارزیابی قرار گرفته و مشکلاتشان رفع شده باشد. این نرم‌افزارها به‌دلیل ایجاد تنوع در محصولات و سفارشی کردن آن برای صنوف مختلف سهم عمده‌ای از بازار را به‌خود اختصاص داده است تا جایی که در اکثر بازارها و مراکز صنفی و پاساژها با رسته‌های شغلی متفاوت مورد استقبال قرار گرفته و استفاده از این نرم‌افزار‌ها رایج شده است. با توجه به رویکرد دولت و سازمان فنی حرفه‌ای کشور و مجمع امور صنفی در زمینه آموزش اصناف و گسترش استفاده از رایانه در کسب و کار طبق ماده71 قانون نظام صنفی امیدواریم به زودی شاهد همه‌گیر شدن اینگونه نرم‌افزار‌های متناسب با مشاغل و بهبود اوضاع کسب و کار با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن باشیم.

نرم افزار

نرم‌افزار نام دیگری برای برنامه است. ظاهراً، نخستین بار جان تاکی در سال۱۹۵۸ این واژه را به‌این معنا به‌کار برده‌است. احتمالا در انگلیسی این واژه را بر وزن سخت‌افزار ساخته‌اند که بسیار پیش از پیدایش رایانه (به معنای اسباب و اشیاء) به‌کار می‌رفته‌است.
اگرچه نرم‌افزار رایانه‌ای و برنامه رایانه‌ای یک معنی دارند ولی به‌نظر می‌رسد اصطلاح نرم‌افزار بیشتر در مورد مجموعه نسبتاً بزرگی از برنامه‌ها به‌کار می‌رود و برنامه به جزئی از سیستم نرم‌افزاری اشاره دارد.نرم‌افزارهای رایانه را به دودسته بزرگ می‌توان تقسیم کرد؛ نرم‌افزار سیستم، نرم‌افزار کاربردی.

امروزه واژه نرم‌افزار را در معناهایی جز معنی برنامه رایانه‌ای نیز به‌کار می‌برند. به‌عنوان مثال در فن مدیریت برای اشاره به روش‌ها و دانش فنی (در مقابل وسائل و تجهیزات و نیروی انسانی).

در حال حاضر نرم‌افزارهای کامپیوتری فراوان را می‌توان در بازار یافت که به‌طور جدی به رقابت خود برای بقا ادامه می‌دهند. از مسائل قابل ذکر در این مورد می‌توان به خرید سهام شرکت‌های نرم‌افزاری کوچک و بزرگ توسط شرکت‌های دیگر اشاره کرد؛ همچنان که شرکت بزرگ گوگل به خرید سهام شرکت‌های بزرگ ادامه می‌دهد و در مدت کمی توانسته بسیاری از شرکت‌ها را تحت سلطه خود درآورد.

نرم افزار سیستم

نرم‌افزار سیستم به نرم‌افزاری در رایانه گفته می‌شود که به کارکرد سیستم رایانه یا کاربردهای سطح پایین یا Low Level رایانه مربوط باشد. این نرم‌افزارها به ساختار فیزیکی سخت‌افزار رایانه وابسته هستند و در نوشتن آنها از زبان‌های سطح پایین مانند زبان اسمبلی استفاده می‌شود. سیستم‌عامل و درایورها از نرم‌افزارهای سیستم هستند. از جمله زبان‌هایی که برای نگارش نرم‌افزارهای سیستمی استفاده می‌شود، زبان برنامه‌نویسی C است. کار کردن با C برای برنامه‌نویسان راحت‌تر است و آنان این زبان را به اسمبلی ترجیح می‌دهند. اگر برای نگارش نرم‌افزار سیستمی مشکل محدودیت فضای سخت‌افزاری داشته باشیم بهتر است با زبان اسمبلی کار کنیم که حجم آن پایین‌تر است. نرم‌افزارهای سیستمی به سخت‌افزار وابسته‌اند.
در برابر نرم‌افزار سیستم، نرم‌افزار کاربردی قرار دارد که برای کاربردهای سطح بالا و غیرسیستمی رایانه است و معمولا به زبان‌های سطح بالا نوشته می‌شود که از جزئیات سخت‌افزاری سیستم مستقل است.

نرم افزار کاربردی

نرم‌افزار کاربردی که در زبان انگلیسی به آن Application software می‌گویند، عبارت است از نرم‌افزاری که با استفاده از منابع و قابلیت‌های رایانه کاری را مستقیما برای کاربر انجام می‌دهد. باید توجه داشت که این عبارت در مقابل عبارت نرم‌افزار سیستمی معنی پیدا می‌کند.

نرم‌افزار سیستمی در مقابل در پس‌زمینه عمل می‌کند و خدماتی را فراهم می‌کند که دیگر نرم‌افزارها یا سیستم‌عامل می‌توانند برای انجام کارهای خود از آن استفاده کنند. اما در عوض معمولا مستقیما با کاربر عادی در تماس نیست و خدماتی را به او ارائه نمی‌دهد.

در عمل، بیشتر نرم‌افزارهایی که کاربران با آنها سر و کار دارند از این دسته محسوب می‌شوند. برای مثال می‌توان به نرم‌افزارهای رومیزی یعنی واژه‌پردازها، آفیس، نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آنها اشاره کرد.
بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی، برای توسعه‌دهندگان ابزار رابط برنامه‌نویسی کاربردی را فراهم می‌کنند تا بتوان از قابلیت‌های نرم‌افزار در نرم‌افزارهای جدید استفاده کرد. برای مثال نرم‌افزار ادوبی آکروبات هنگام نصب، ای‌پی‌آی فراهم می‌کند که برنامه‌نویس می‌تواند با استفاده از آن توانایی‌های آکروبات را در برنامه خود به کار گیرد.

کد خبر 134321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز