شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

آرش نهاوندی: زمانی همه کارها با فکر انجام می‌شد و افراد مجبور بودند جهت دستیابی به اهداف خود مدت زیادی فکر کنند و سپس طرحی را بر کاغذ آورند و با صرف زمان بسیار زیاد در پی تحقق اهداف خود بر آیند، زمانی مهندسان روی کاغذهای بسیار زیاد مخصوص نقشه‌کشی، طرح‌های خود را بارها ترسیم و اصلاح ‌کرده و سپس آن را به‌صورت نهایی ارائه می‌کردند اما اکنون رایانه ونرم‌افزار به‌عنوان یکی از ابزارهای جانبی آن توانسته است کار را برای کاربران بسیار ساده و سهل کند.

دکوراسیون خودکار

 ارائه نرم‌افزارهای مختلف نه‌تنها کار کارمندان ادارات، تایپیست‌ها، عکاسان، فیلمبرداران و فیلمسازان را سهل و آسان کرده که به امور ساختمانی و مهندسی نیز کمک شایان توجهی کرده است. محققان مدت‌ها در تلاش برای طراحی نرم‌افزارهایی سه‌بعدی جهت نمایش دادن محیط داخلی منازل و اتاق‌ها بودند که بتوان با استفاده از آنها پیش از خرید لوازم مورد نیاز خانه یا پس از خرید آن، به طراحی برای جانمایی وسیله موردنظر در فضای اتاق پرداخت. پیش‌تر نرم‌افزارهایی تهیه شده بودند که به‌صورت دستی این امکان را فراهم می‌کردند تا کاربر بتواند فضای مورد نظر خود را ارزیابی کند اما اخیرا نرم‌افزاری تولید و آزمایش شده که می‌تواند به‌طور اتوماتیک و پس از دریافت اطلاعات مربوط به نوع و اندازه اشیا به صورت خودکار آنها را در فضای یک اتاق به‌گونه‌ای که زیبایی شناسی و مهندسی طراحی رعایت شده باشد، جانمایی کند. البته بنا به گفته محققان طراح این نرم‌افزار می‌تواند چندین طرح برای چیدمان اشیا در یک اتاق ارائه دهد.

اتاقی از منزل خود را تصور کنید و از خود بپرسید آیا آن مبل که مدتی است در این قسمت از اتاق جای گرفته چشم شما را خسته کرده و فضایی یکنواخت در برابر دید‌گانتان ایجاد کرده است آیا اکنون قصد جابه‌جایی آن را دارید؟

روزهایی که شما ‌مبلمان را در اطراف اتاق جابه‌جا می‌کردید تا بهترین مکان را برای مبلمان خود انتخاب کنید به لطف ایجاد نرم‌افزاری که طرح جامعی از دکوراسیون سالن‌تان به شما ارائه می‌دهد، به سر رسیده است.

در برنامه «اینجا را خانه خود کنید» طراحی مجازی یک اتاق نسبت به برنامه «مکان‌یابی در آشپزخانه» که توسط وب‌سایت مربوط به مبلمان منزل IKEA ارائه شده بود، گامی به پیش رفته است.

در برنامه‌ای که در وب‌سایت IKEA کاربران با مشاهده فضای اتاق خود در یک برنامه سه‌‌بعدی، خود با کمک اشاره‌گر ماوس کابینت‌ها، اجاق گاز و سینک‌ها را جابه‌جا می‌کردند. اما طراحی اتاق مجازی توسط نرم‌افزار یک گام رو به جلو در مقایسه با راهنمای چیدمان و نصب، آشپزخانه در وب سایت مبلمان IKEA است. کاربران با استفاده از برنامه مذکور کابینت‌ها، اجاق گاز و سینک را در صفحه نمایشگر جا به جا می‌کنند تا به دکوراسیون دلخواه خود برسند.

سای- کیت یونگ از دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس، می‌گوید: آنچه ما می‌خواهیم تولید تعدادی از ایده‌ها در نرم‌افزار است که به‌صورت خودکار طرح‌هایی را در مورد اینکه افراد چگونه می‌توانند در بهترین محل مبلمان خود را قرار دهند، ارائه می‌کند.
این نرم‌افزار یک اتاق را به‌عنوان ظرفی فرض می‌کند که در آن بتوان اشیایی را قرارداد که نسبت به اندازه آنها آگاهی داریم و این اشیا با یکدیگر از نظر ترکیب و ساختار ربط دارند.

به‌عنوان مثال، تلویزیون نخستین ردیف اشیایی است که باید در کنار دستگاه‌هایی مانند ضبط و پخش قرار گیرد. به‌طور مشابه، میز ناهار‌خوری را می‌توان با یک میز کنار دیوار مرتبط کرد. بنابراین وسایل در هر شرایطی و با در نظر داشتن تمام متغیرها در چیدمان اتاق کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

کاربران همچنین می‌توانند خطوط دید مورد نیاز در دکوراسیون و چیدمان اشیا در یک اتاق را با استفاده از این نرم‌افزار تشخیص دهند. به‌عنوان مثال می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار تشخیص دهند که آیا پنجره یا تلویزیونی که در اتاق وجود دارد از صندلی‌ای که بر آن نشسته‌اند قابل دید است یا خیر. طراحان این نرم‌افزار این امکان را پدید آورده‌اند که کاربر بتواند تشخیص دهد که آیا یک فرش را می‌توان در راهروی منتهی به در قرا‌رداد یا اینکه باید از فرشی با طرح و رنگی دیگر در راهروی ورودی خانه استفاده کرد.

طراحان برنامه «اینجا را خانه خود کنید» تمام این موارد و ریزه‌کاری‌ها را به حساب آورده‌اند تا کاربران بتوانند به گفته یونگ خواسته خود مبنی بر ایجاد انواع فضاهای قابل زندگی را به واقعیت نزدیک کنند؛ یا به تعبیری دیگر به رؤیای خود در این باره جنبه واقعیت ببخشند.

یونگ انتظار دارد طراحان دستگاه‌های پخش فیلم، مجموعه طراحان و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی و همچنین افراد خانه‌دار از این نرم‌افزار استفاده کنند.

او می‌گوید: زمانی که چیدمان در فضای بزرگ با اشیای زیادی مدنظر است، استفاده از این نرم‌افزار خودکار می‌تواند تنوع بسیار زیادی برای کاربران ایجاد کند.

کد خبر 134886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز