سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: اغلب پژوهش‌ها و تحقیقات مراکز دانشگاهی و علمی در حد پروژه باقی‌ ‌می‌ماند و به ثروت ملی تبدیل نمی‌شود و ایده‌ها و طرح‌های پژوهشگران ایرانی در خارج از کشور تجاری‌سازی‌ می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه آیا آماری از طرح‌هایی که در ایران تجاری‌سازی‌ می‌شود وجود دارد اعلام کرد: نه! آماری دراین‌خصوص نداریم ولی 80درصد فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری تبدیل به محصول قابل عرضه می‌شود.

به گفته محمد مهدی‌نژاد، دانشگاه‌ها در تولید علم موفق بوده‌اند اما توفیقی در تبدیل علم به محصول نداشته‌اند و بین 5 تا 10 درصد مقاله‌ها و پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها تجاری‌سازی‌ شده‌، البته برخی تحقیقات مقدمه کارهای دیگری است که تجاری‌سازی‌ آنها پروسه‌ای طولانی است.

اهمیت حمایت از طرح‌ها و ایده‌ها

در جهان کنونی تجاری‌سازی‌ پژوهش اهمیت فراوانی دارد و باتوجه به کمبود منابع و افزایش رقابت در بازار مورد توجه جدی قرار گرفته است، در ایران نیز پروژه‌ها به سوی چند رشته خاص گرایش دارد و به بقیه رشته‌ها بهای چندانی داده نمی‌شود.در سایر رشته‌ها پژوهش‌ها اگر خوب هم باشد در اولویت چندم هستند و نهایتا در حد مقاله یا تحقیق دانشگاهی محسوب و بایگانی می‌شود.

پرواضح است که تولید علم گام نخست برای رسیدن به ثروت ملی و پیشرفت و رفاه جامعه است و تبدیل علم به ثروت از طریق شکل‌گیری فرایند نو‌آوری و تولید و فروش محصولات جدید امکان‌پذیر است و باید تجاری‌سازی‌ و بهره‌مندی بشر از علم و تولید آن نیز به‌صورت زنجیره‌ای دیده شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه رئیس سابق سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سال 86 اعلام کرد که از هر 30هزار طرح یک طرح تجاری‌سازی‌ می‌شود، گفت: «این آمار اشتباه اعلام شده و صحیح این است که از هر 3 هزار طرح یکی تجاری‌سازی می‌شود.»مهدی‌نژاد که آمار 3سال پیش یک مقام رسمی را تکذیب کرد، خود آماری از تعداد طرح‌ها و ایده‌هایی که به تکنولوژی و ثروت ملی تبدیل شده نداشت و باز‌هم گفت: «آماری نداریم.»

پژوهش‌هایی برای چاپ در مجلات

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سال 86 با انتقاد از تعداد اندک اید‌ه‌هایی که در ایران به محصول تبدیل می‌شوند، گفت: بیش از 40هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از 4هزار دانشجوی دوره دکتری داریم که روی پروژه‌های تحقیقاتی کار می‌کنند و اگر فقط هدف تبدیل این تحقیقات به مقاله و چاپ در مقالات علمی معتبر باشد، قطعاً به تجاری کردن فناوری دست نخواهیم یافت.

کد خبر 134603

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز