یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: آیا قیمت گاز در 7ماه نخست امسال تنها 20درصد افزایش یافته است؟

مسئولان شرکت ملی گاز می‌گویند: بله اما بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که افزایش قیمت گاز دست‌کم بیش از 50درصد است چرا که شرکت ملی گاز با وعده حذف اقلیم بندی شهرها و روستاها در محاسبه قیمت گاز 7ماه ابتدایی سال، دامنه مصرف یکسانی را برای همه خانوارها درنظر گرفته است.به گزارش خبرنگار ما تغییر دامنه مصرف به‌گونه‌ای‌ بوده که پله‌های مصرف تعیین شده بسیار محدود بوده و هزینه گازبهای مصرفی مردم را بیش از 20 درصد افزایش داده است.

پیش از این در هنگام آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، تمامی شهرها و روستاهای برخوردار از گاز به 5 اقلیم با دامنه مصرف‌های متفاوت تقسیم شده بودند و قیمت گاز مصرفی خانوار در اقلیم‌های 5گانه به‌صورت پلکانی افزایش می‌یافت اما اکنون قرار است دست‌کم تا پایان مهرماه امسال همه شهرها و روستاها براساس فرمول واحدی هزینه گاز خود را پرداخت کنند.

اصلی‌ترین انتقاد و گلایه مردم این است که برخلاف گفته مسئولان شرکت ملی گاز، قیمت گاز خانوار در پله نخست تا هشتم به‌ترتیب 133، 80، 71، 78، 82، 38، 32و 27 درصد افزایش یافته است و قیمت گاز در پله‌های 9 تا 12 مصرفی به‌ترتیب 20، 14، 6 و صفر درصد بیشتر شده است. البته مسئولان شرکت گاز امیدوار هستند با کاهش مصرف گاز در ماه‌های گرم سال فشار هزینه ناشی از مصرف این حامل انرژی بر مردم زیاد نباشد اما ابهام و سؤال جدی مردم این است که چرا از یک سو متوسط قیمت گاز در پله‌های مصرف 12 گانه 48 درصد افزایش یافته و از سوی دیگر دامنه مصرف هر پله هم به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.

گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت گاز با روابط عمومی خود!

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت تحت مسئولیتش، با اعلام ابلاغ تعرفه گاز طبیعی در بخش خانگی طی 7‌ماهه اول سال 1390، افزود: بدین‌ترتیب مشترکینی که میزان مصرف گاز آنها در پله اول (کمترین مصرف) قرار گیرد به ازای هر متر مکعب 700‌ریال و مشترکینی که در پله دوازدهم (بیشترین مصرف) قرار گیرند، 3500‌ریال به ازای هر متر مکعب گازبها پرداخت خواهند نمود.

جواد اوجی با یادآوری اینکه در 7ماهه نخست سال‌جاری اقلیم‌بندی‌ها در محاسبه گازبها محاسبه نخواهد شد ادامه داد: همچنین در اقلیم سرد یک و دو فصل سرد سال 6 ماه و در اقلیم سرد 3، 4 و 5 فصل سرد 5 ماه محاسبه خواهد شد. همشهری با هدف شفاف‌سازی‌ نحوه و میزان افزایش قیمت گاز و پاسخگویی مسئولان شرکت ملی گاز جدول مقایسه‌ای افزایش قیمت‌ها در 7 ماه ابتدایی امسال به نسبت 5 ماه پایانی سال گذشته در شهر تهران را منتشر می‌کند تا مشخص شود آیا هزینه گاز 20درصد افزایش یافته یا دستکم 50درصد؟

جدول

کد خبر 135079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز