کریم اعظمی: مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا چهارشنبه هفته گذشته به پایان رسید و 16تیم صعودکننده به مرحله یک‌هشتم نهایی این مسابقات در نهایت مشخص شدند.

فوتبال - تیم سپاهان

 این مرحله به‌طور حتم نسبت به مرحله گروهی جذابیت و هیجان بیشتری خواهد داشت و 16تیم صعودکننده در دیدارهایی که به‌صورت تک‌بازی برگزار خواهد شد مقابل هم قرار خواهند گرفت. نکته قابل توجه در این مرحله این است که تیم‌هایی که به‌عنوان تیم اول از گروه خود صعود کرده‌اند از شانس میزبانی برخوردار خواهند بود و این یک فرصت مناسب برای تیم‌های صدرنشین 8‌گروه این رقابت‌هاست که در فهرست 8تیم نهایی این فصل قرار بگیرند. در بازی‌های فصل گذشته هم اکثر تیم‌هایی که در این مرحله میزبان بودند، از این شرایط استفاده کرده و موفق به صعود از مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. حالا هر دو نماینده فوتبال شهر اصفهان موفق‌تر از دیگر نمایندگان ایران توانسته‌اند به این مرحله برسند.ذوب آهن و سپاهان که هرکدام یک بارسابقه نایب قهرمانی را در این رقابت‌ها دارند این بارمی‌توانند بخت خود را برای کسب عنوان قهرمانی آزمایش کنند.

مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها در فصل گذشته با حضور تیم‌های الغرافه قطر، پاختاکور ازبکستان، سامسونگ کره‌جنوبی، بی‌جینگ گوان چین، سئونگ‌نام کره‌جنوبی، گامبا اوزاکای ژاپن، الشباب عربستان، استقلال ایران، کاشیما آنتلرز ژاپن، پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی، ‌ذوب‌آهن ایران، مس ایران، آدلاید یونایتد استرالیا، جونبوک موتورز کره‌جنوبی، الهلال عربستان و بنیادکار ازبکستان برگزار شد. در این مرحله کره‌جنوبی با 4‌نماینده رکورددار بود و بعد از آن ایران با 3‌تیم بیشترین نماینده را داشت. 2تیم ژاپنی و 2‌تیم عربستانی هم به این مرحله راه پیدا کردند. در 8‌دیداری که سال گذشته در مرحله یک‌هشتم نهایی برگزار شد 6‌دیدار با پیروزی تیم‌های میزبان به پایان رسید و تنها پوهانگ استیلرز و جونبوک موتورز کره‌جنوبی تیم‌هایی بودند که به‌عنوان میهمان توانستند به‌ترتیب کاشیما آنتلرز ژاپن و آدلاید یونایتد استرالیا را از پیش‌رو بردارند.

استقلال با شکست 3 بر 2 در خانه الشباب عربستان با جام خداحافظی کرد. ذوب‌آهن در جدال تمام ایرانی موفق به شکست‌دادن مس کرمان شد تا در مرحله بعد مقابل الهلال عربستان قرار بگیرد. در این مرحله شاگردان منصور ابراهیم‌زاده که یکی از منظم‌ترین و تاکتیکی‌ترین تیم‌های این رقابت‌ها بودند در دو بازی رفت و برگشت موفق به شکست نماینده عربستان شدند و در نهایت به نیمه‌نهایی رسیدند.

ذوب‌آهن در مرحله نیمه‌نهایی در حالی مقابل پوهانگ قرار گرفت که خیلی‌ها شانس این تیم را برای صعود به فینال کم می‌دانستند ولی نماینده شایسته ایران در دو بازی رفت و برگشت، این تیم کره‌ای را هم شکست داد تا در فینال مقابل سئونگ‌نام قرار بگیرد. بازی فینال در کشور ژاپن برگزار شد و شاگردان ابراهیم‌زاده فاصله زیادی با قهرمانی آسیا نداشتند ولی این بازی اتفاقات خوشایندی را برای نماینده ایران به همراه نداشت و ذوب‌آهن در عین شایستگی نتوانست قهرمانی را از آن خود کند تا این عنوان به سئونگ‌نام برسد. البته این نایب‌قهرمانی دست کمی از قهرمانی نداشت چراکه ذوب‌آهن توانست خیلی از پیش‌بینی‌ها را در بازی‌های فصل گذشته بر هم بزند.

امیدوار به درخشش اصفهانی‌ها

مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری در حالی برگزار خواهد شد که دو کشور ژاپن و عربستان 4‌‌سهمیه در این مرحله دارند و از این حیث رکورددار هستند. نکته جالب توجه این است که در این مرحله دو تیم ژاپنی گامبا اوزاکا و سرزو اوزاکا مقابل هم قرار خواهند گرفت و دو تیم الاتحاد و الهلال نیز که رقابتی دیرینه در فوتبال عربستان دارند در جده به مصاف هم خواهند رفت. این دو دیدار جزو بازی‌های حساس مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. کره‌جنوبی در این مرحله 3‌نماینده دارد و تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن نیز نماینده‌های ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی هستند. ایران می‌توانست تیم‌های بیشتری را به‌خود اختصاص دهد ولی استقلال و پرسپولیس در عین ناباوری حتی از مرحله گروهی هم صعود نکردند تا همه نگاه‌ها در ایران به سمت تیم‌های اصفهانی باشد.

مرحله یک‌هشتم نهایی، روزهای سوم و چهارم خردادماه در شهرهای مختلف آسیا برگزار خواهد شد. در روز سوم خردادماه هیوندای کره‌جنوبی میزبان تیاجین‌تدا از کشور چین خواهد بود، گامبا اوزاکا و سرزو اوزاکا در یک بازی حساس مقابل هم قرار می‌گیرند، سپاهان میزبان بنیادکار ازبکستان است و الاتحاد و الهلال عربستان هم رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت.
روز چهارشنبه چهارم خردادماه نیز 4‌دیدار دیگر از این مرحله انجام خواهد شد؛ السد قطر مقابل الشباب عربستان قرار خواهد گرفت، ذوب‌آهن میزبان النصر عربستان خواهد بود، سامسونگ کره‌جنوبی در زمین خودش مقابل ناگویا گرامپوس ژاپن قرار می‌گیرد و اف‌سی سئول کره‌جنوبی به مصاف کاشیما آنتلرز ژاپن خواهد رفت.

غیبت قهرمان

مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان در حالی برگزار خواهد شد که تیم فوتبال سئونگ‌نام کره‌جنوبی در این تورنمنت حضور ندارد و این یکی از مهم‌ترین اتفاقات فصل جاری لیگ قهرمانان آسیاست. این تیم که سال گذشته قهرمان آسیا شد نتوانست جواز حضور در بازی‌های این فصل را پیدا کند. در این مرحله سه تیم جونبوک موتورز، سامسونگ و اف‌سی سئول نماینده‌های کشور کره‌جنوبی خواهند بود. غیبت قهرمان فصل گذشته یکی از اتفاقات عجیب این مسابقات است. در این مرحله، از غرب آسیا 8‌تیم حضور دارند و 8‌تیم هم از شرق آسیا حضور خواهند داشت.

استقبال کم تماشاگران

کنفدراسیون فوتبال آسیا از چند سال پیش تحولی اساسی را در نحوه برگزاری این مسابقات ایجاد کرد؛ تا چند‌سال پیش این بازی‌ها تحت‌ عنوان جام باشگاه‌های آسیا برگزار می‌شد ولی به لیگ قهرمانان تغییر نام داد. یکی از مهم‌ترین ضعف‌های این مسابقات این است که بازی‌ها در یک فصل فوتبالی برگزار نمی‌شود و وقفه چندماهه باعث می‌شود که تیم‌ها با دو چهره متفاوت در این مسابقات شرکت کنند.

یکی دیگر از مسائلی که در بازی‌های لیگ قهرمانان به چشم می‌خورد، استقبال کم تماشاگران از این مسابقات است. کیفیت فنی رقابت‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمی بهتر شده، ولی هنوز نتوانسته تماشاگران فوتبال را راضی کند. حتی تعداد بینندگان تلویزیونی این بازی‌ها هم بسیار کم است و این رقابت‌ها هنوز از نظر کیفیت و جذابیت فاصله زیادی تا نمونه مشابه اروپایی‌‌اش دارد.

دومین تجربه حذفی قلعه‌نویی مقابل گربه سیاه

سپاهان اصفهان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در حالی با بنیادکار روبه‌رو می‌شود که خاطرات خوبی از این تیم ندارد. بنیادکار و العین تیم‌هایی هستند که در مسابقات آسیایی همواره سپاهان را به دردسر انداخته‌اند. این تیم در فصل2008 لیگ قهرمانان آسیا، در تاشکند سپاهان را با 2گل شکست داد و در اصفهان نیز یک تساوی1-1 گرفت. در فصل‌2009 دوباره دو تیم در یک گروه قرار گرفتند و این بار بنیادکار دست به کار بزرگی زد و در فولادشهر یک بر صفر سپاهان را شکست داد. بازی دو تیم در تاشکند هم به تساوی 2-2 انجامید تا بنیادکار از 4‌رویارویی با سپاهان 2‌برد و 2‌تساوی داشته باشد.پنجمین رویارویی دو تیم در آسیا حساس‌ترین بازی آنها محسوب می‌شود که شکست در این بازی فرصتی برای جبران در اختیار تیم بازنده نخواهد گذاشت. حالا سپاهان به‌دنبال نخستین پیروزی خود مقابل این تیم ازبکستانی است. تیم قلعه‌نویی تنها با شکست‌دادن بنیادکار به جمع 8‌تیم برتر آسیا راه پیدا خواهد کرد. دیدار با بنیادکار دومین تجربه قلعه‌نویی در یک دیدار آسیایی است که به‌صورت حذفی برگزار می‌شود. اولین تجربه قلعه‌نویی در دیدارهای حذفی آسیایی به زمانی برمی‌گردد که او سرمربی تیم ملی بود و در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال‌2007، مقابل کره‌جنوبی قرار گرفت.

ایران در آن بازی 120‌دقیقه‌ای موفق به شکست کره‌جنوبی نشد و کار به ضربات پنالتی کشید که تیم قلعه‌نویی مقابل حریف خود شکست خورد. این شکست تلخی برای او بود. داستان ناکامی‌های این مربی در آسیا تا چند وقت ادامه داشت ولی قلعه‌نویی در این دوره از لیگ قهرمانان آسیا دیدگاه‌های دیگران نسبت به خودش را تغییر داد و حالا در دومین تجربه حذفی خود، شانس زیادی دارد تا تیمش را به مرحله بعدی ببرد. او به احتمال فراوان قراردادش را با سپاهان تمدید خواهد کرد تا درصورت صعود به مرحله بعدی، در ادامه لیگ قهرمانان هم هدایت این تیم را بر عهده داشته باشد.

منصور ابراهیم‌زاده که فصل گذشته در این مرحله مس کرمان را شکست داد حالا باید با النصر عربستان روبه‌رو شود. او حالا در آسیا به یک مربی باتجربه تبدیل شده است. او با ذوب‌آهن به‌دنبال قهرمانی است.

کد خبر 135322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز