پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آمریکا امروز در یک سخنرانی تقریبا راجع به همه مسائل جهانی اظهار نظر کرد و وزیر خارجه خودش را هم بهترین وزیر امور خارجه درتاریخ آمریکا خواند

obama

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، او از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم تشکر کرد رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد وزارت امور خارجه این کشور مکانی مناسب برای شروع فصلی جدید در دیپلماسی امریکا است.

او گفت سخنرانی خود را با تشکر از خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا شروع می‌کنم که در شش ماه گذشته سفرهای بسیار زیادی داشته است. من تک تک روزها روی فعالیت‌های خانم کلینتون حساب باز کرده‌ام و معتقدم که او به عنوان یکی از بهترین وزرای امور خارجه درتاریخ امریکا شناخته خواهد شد. وزارت امور خارجه امریکا مکانی مناسب برای شروع کردن فصلی جدید در دیپلماسی امریکا است.

باراک اوباما افزود: ما به مدت شش ماه شاهد تغییری فوق‌العاده در خاورمیانه و شمال افریقا بوده‌ایم. میدان به میدان، شهر به شهر و کشور به کشور این تغییر رخ داده است. مردم خیزش کرده‌اند تا حقوق اساسی انسانی خود را مطالبه کنند. دو نفر از رهبران (مصر و تونس) کناره گیری کردند. احتمال دارد سران دیگری هم کناره گیری کنند ، هرچند ممکن است این کشورها فاصله زیادی با سواحل ما داشته باشند اما ما می‌دانیم که اینده‌ی ما به این منطقه پیوند خورده است، چه از جنبه اقتصاد و امنیت و چه از جنبه تاریخی و دینی.

رئیس جمهور امریکا افزود: امروز می‌خواهم درباره این تغییر صحبت کنم درباره نیروهایی که محرک این تغییر هستند صحبت کنم و بگویم که ما چگونه می‌توانیم به شیوه‌ای به این تغییرات پاسخ بدهیم که باعث پیشبرد ارزش‌های ما و تقویت امنیت ما شود .
ما تا کنون هم کارهایی زیادی برای تغییر سیاست خارجی خود کرده‌ایم درحالی‌که شاهد بودیم طی یک دهه این سیاست خارجی با دو جنگ پر هزینه تعریف شده است.

وی ادامه داد: بعد از سال‌ها جنگ در عراق، ما صدها هزار نظامی خود را از این کشور بیرون کشیدیم و به ماموریت رزمی امریکا در عراق پایان دادیم. در افغانستان هم ما عزم طالبان را در هم شکستیم.

ما در ژوئیه امسال عملیات بازگرداندن نظامیان خود به وطن را شروع خواهیم کرد و به دوره گذار برای پیشتازی افغانستان (در اداره امور این کشور) ادامه خواهیم داد

اوباما گفت قیام‌های مردمی در کشورهای عربی نشان می‌دهد سیاست سرکوب دیگر کارساز نخواهد بود

اوباما آمریکا باید سیاست خود را تغییر دهد، در غیر این‌صورت با یک شکاف عمیق با جهان عرب روبرو خواهد شد.

او گفت دستور کار افراط گرایی شبکه القاعده در جهان عرب با بن بست روبرو شده است

او گفت دولت بحرین و مخالفان در این کشور باید گفتگویی واقعی را با یکدیگر آغاز کنند.

او در اشاره به یمن هم گفت گفت علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن باید روند انتقال قدرت در این کشور را انجام دهد

او گفت مرزهای اسرائیل و کشور آینده فلسطین باید برپایه خطوط مرزی سال 1967 ترسیم شود و هر دو طرف باید در هرگونه مذاکرات صلح روند مصالحه را در پیش بگیرند و تلاش فلسطینیان برای به رسمیت شناخته شدن یک کشور مستقل فلسطینی در نشست ماه سپتامبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد موثر واقع نخواهد شد

کد خبر 135425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز