همشهری آنلاین: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قصد دارد که 26 مقام ارشد آمریکایی را به دلیل جنایات ضدبشری تحریم کند که در این لیست اسامی ویل راجرز و هری هریس نیز گنجانده شده است.

فاطمه آلیا

فاطمه آلیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره طرح کمیسیون امنیت ملی مجلس برای تحریم26 مقام آمریکایی، گفت که این طرح روز سه‌‌شنبه‌ نهایی و به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌شود تا با تایید شورای نگهبان قانون اساسی در قالب قانون به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

وی درباره چگونگی این تحریم‌ها افزود: در این طرح ذکر شده است که 26 مقام آمریکایی مد نظر مجلس شورای اسلامی به هیج‌عنوان و تحت هیچ‌شرایطی حق ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را نخواهند داشت.

آلیا با تاکید برای اینکه طرح تحریم26 مقام آمریکایی از سوی ایران موارد مختلفی و متعددی دارد، درباره یکی از موارد آن گفت: طبق این ماده، دولت موظف خواهد بود که تمامی قراردادهایی را که در طرف مقابل، این 26 مقام سهمی داشته باشند را ملغی کند؛ برخی شرکت‌های اروپایی با شرکت‌‌های ایرانی روابط اقتصادی دارند که در شرکت‌های طرف اروپایی برخی از مقامات آمریکایی که نامشان در لیست تحریم گنجانده شده است سهام دار هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار می‌رود روند تحریم‌ مقامات آمریکایی از سوی کشورهای منطقه و مستقل جهان گسترش یابد، در پاسخ به این سؤال که آیا آقای اوباما و بوش در لیست تحریم‌ها قرار دارند، پاسخ منفی داد و گفت: ما معتقدیم که آقای بوش و آقای اوباما به عنوان جنایتکاران جنگی باید در دادگاه مورد محاکمه قرار بگیرند بر همین اساس اعتقادی به تحریم این افراد نداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 26 مقام آمریکای تحریم شده از سوی ایران از جنایتکاران مشهور بین‌المللی هستند و اسامی آنها در آینده‌ نزدیک و به طور رسمی اعلام خواهد شد، تصریح کرد: به طور مثال، ویل راجرز افسر ارشد نیروی دریایی آمریکا و ناخدای سابق ناو وینسنس که هواپیمای مسافربری ایران را در روی آب‌های خلیج فارس مورد هدف قرار داد و هری هریس فرمانده زندان گوانتانامو که مرتکب شدیدترین جنایات ضدبشری شده است در لیست تحریم‌های ایران قرار دارد.

آلیا با بیان اینکه جمهوری‌خواه و دموکرات بودن در انتخاب 26 جنایتکار آمریکایی مورد اهمیت نبوده است، خاطر نشان کرد: آنچه برای مجلس شورای اسلامی به عنوان زیان گویایی ملت ایران حائز اهمیت بوده، جنایت‌های ضد بشری 26 مقام تحریم شده بوده است نه اینکه آقای از کدام جناح آمریکا بوده و هستند.

 

کد خبر 135782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز