مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: از میلاد تا میلاد، تهران شاهد چندین اتفاق خواهد بود.

موزه دفاع مقدس


  نخستین آنها، افتتاح بوستان ولایت بعد از گذشت 77 روز کار و تلاش بود که روز گذشته به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه(س) و روز آزاد‌سازی‌ خرمشهر به بهره‌برداری رسید و تا میلاد امیر مؤمنان علی(ع) در 26‌خردادماه نیز چندین و چند طرح در تهران به بهره‌برداری می‌رسد که از آن جمله می‌توان به بهره‌برداری از 110‌پروژه عمرانی و فرهنگی و ورزشی در مناطق مختلف تهران، بهره‌برداری از موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ پایداری و بهره‌برداری از مجتمع ورزشی- فرهنگی معلولان و جانبازان اشاره کرد.

ابتدای سال85 هنگامی که برای نخستین بار طرح جهادی مناطق تهران از منطقه17 آغاز شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که چندسال بعد جنوب تهران دیگر نیاز به طرح جهادی نداشته باشد و خیلی زود چهره‌ای برخوردار به‌خود بگیرد. به جرات می‌توان گفت که در طول سال‌های گذشته از هر دو پروژه مهم شهرداری تهران، یک پروژه در جنوب شهر اجرا شده و در واقع این اقدام نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران در ترویج و توسعه عدالت است.

این روزها و در فاصله 2 میلاد، جنوب شهر باز هم شاهد اتفاقی دیگر است. ماجرا تنها احداث بوستان ولایت نیست، ماجرا تنها احداث مجتمع ورزشی- فرهنگی معلولان و جانبازان نیست؛ حتی نمی‌توان به احداث پروژه‌هایی چون پل جوادیه و سایر
پروژه‌ها پرداخت؛ این روزها حکایتی جدید بر سر زبان‌هاست.

می‌گویند اگر نیت یکساله دارید، گندم بکارید، اگر نیت ده‌ساله دارید، درخت غرس کنید و اگر نیت 100ساله دارید، آدم تربیت کنید.
اگر جنوب و شمال فاصله‌ای داشتند، تنها به‌دلیل امکانات گسترده در شمال شهر بود و کمبود امکانات در جنوب اگرنه مردم تهران تفاوتی با یکدیگر ندارند. حال که جنوب شهر نسبت به گذشته برخوردار‌تر شده است، رنگ و بوی عدالت نیز بیشتر جاری شده. فاصله شمال شهر و جنوب این روزها نیت صدساله مدیریت شهری است؛ نیت صد ساله‌ای که قرار است شمیم عدالت را در رگ‌های این شهر پیر و فرتوت به جریان اندازد.

بی‌نظیر در خاورمیانه

سرلشکر دکتر سیدیحیی رحیم صفوی با اشاره به حماسه بزرگ دفاع‌مقدس و ضرورت حفظ فرهنگ مقاومت گفت: 8سال دفاع مقدس به رهبری حضرت امام (ره) یک فرهنگ را به‌عنوان فرهنگ دفاع و مقاومت ایجاد کرد که این فرهنگ می‌تواند یک نتیجه بزرگ معنوی در اخلاق، رفتار و اندیشه نسل‏های بعد از دفاع مقدس ایجاد کند؛ همان نسلی که جنگ را ندیده‏اند ولی می‏توانند از فرهنگ آن، تأثیر بسیار بگیرند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اینکه «تصورم این است که ضرورت وجود موزه دفاع مقدس که یک کار عظیم است و توسط شهرداری تهران و جناب آقای قالیباف انجام گرفت و ساخته شد، می‏تواند انتقال فرهنگ دفاع و مقاومت را به نسل‏های بعد انجام دهد» بر این نکته تأکید کرد که اگر این فرهنگ را که در 8 سال دفاع شکل گرفت درست بتوانیم به نسل‏های بعدی منتقل کنیم، یقینا تا 80 سال نظام و کشور ایمن خواهد بود و تضمین می‌شود.

وی گفت: این انتقال از طریق دیدن مفاهیمی که در موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت به نمایش گذاشته شده، می‏تواند برای سنین مختلف و جنسیت‏ها و سطوح سواد مختلف برنامه‏ریزی شود تا بتواند تأثیرگذاری مناسبی داشته باشد.

صفوی ادامه داد: من از سال‏های قبل و در واقع از ابتدای کار، در جریان ساخت موزه دفاع مقدس بوده‌ام و در حال حاضر نیز بنا به صلاحدید مقام معظم رهبری عضو حقیقی هیأت امنای مجموعه هستم و باید بگویم که باغ‌راه و فضای سبز موزه دفاع مقدس انصافا از لحاظ مهندسی، فضاسازی و زیباسازی در خاورمیانه کم‏نظیر است و وجود این فضا در کنار موزه دفاع مقدس بر تأثیرگذاری آن می‏افزاید.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت همکاری تمام افراد حاضر در سال‏های دفاع مقدس در توسعه بعد محتوایی این موزه اضافه کرد: دوستان ارتش، سپاه، جهاد و بسیج و همچنین صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید در زمینه محتوایی، فعالیت بیشتری داشته باشند که البته اکثر این دوستان با دستور مقام معظم رهبری از اعضای هیأت امنای این موزه هستند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم بخش محتوایی موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت همانند بخش مهندسی و فضاسازی آن باید به بهترین شکل انجام شود تا بتواند فرهنگ دفاع مقدس را که سرشار از فداکاری‎ها، روحیه سلحشوری، شهادت‏طلبی و ایثار و اعتقاد به ولایت و ایمان به غیب و آخرت است متبلور کند.

صفوی افزود: ایجاد چنین فضایی می‏تواند انسجام ملی را که در سال‏های دفاع بود و آن وحدتی که در بین مردم وجود داشت ایجاد کند که این مفاهیم را به مرور زمان می‏توانیم انجام دهیم و امیدوارم شهرداری تهران بتواند در قالب‏های هنری و با بهره‏گیری از تکنولوژی در این موزه، این امر مهم را صورت دهد.

کد خبر 135884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز