گروه بورس: معاون بورس اوراق بهادار تهران از به‌کار‌گیری ابزار جدید مالی با عنوان اوراق آتی ارز در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بورس

علی سنگینیان در گفت‌وگو با همشهری، ضمن اعلام این خبر گفت: قرارداد‌های آتی ارز دقیقا همان کارکردی را دارد که اوراق آتی سهام دارند به این معنا که خریداران و فروشندگان با خرید این اوراق ریسک‌های ناشی از نوسان‌های قیمت ارز در آینده را کاهش می‌دهند. وی افزود: به‌طور مثال کسانی که در صنایع مختلف فعال هستند و قصد دارند در آینده نوع خاصی از ارز پرداخت کنند، می‌توانند با استفاده از این ابزار مالی، ریسک‌های ناشی از نوسان نرخ ارز را در آینده کنترل کنند.

وی افزود: پیشنهاد اولیه این طرح به سازمان بورس ارسال‌شده و قرار است پس از تصویب شورا و دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار این ابزار جدید مالی در بورس تهران به‌کار گرفته شود. سنگینیان توضیح داد: پیشنهاد ما در قدم اول این بود که ابتدا ابزار آتی دلار به ریال، یورو به ریال و دلار به یورو در بورس تهران به کار گرفته شود و سپس قرارداد‌های آتی ارز‌های دیگر نیز استفاده شود. وی در پاسخ به این پرسش که زمان دقیق به کارگیری از اوراق آتی ارز در بورس تهران چه زمانی است گفت: ما امیدواریم به‌زودی مجوز‌ها را دریافت کنیم اما شاید بانک مرکزی بخواهد این طرح را بررسی کند؛ باید توجه داشت که بورس تهران سابقه و تجربه استفاده از اوراق آتی سهام را دارد.

قرارداد‌های آتی ارز چیست؟

قرارداد آتی ارز، تعهدی دوطرفه است که براساس آن مقدار مشخصی از یک پول پایه (معمولاً پول خارجی)، را به نرخ معاوضه مشخص در تاریخ سررسید مشخص، با پول دیگر، معاوضه می‌شود. طرفین معامله، براساس سازوکار قراردادهای آتی، وجهی را به‌عنوان ضمانت ایفای تعهدات یا وجه تضمین نزد کارگزار یا اتاق پایاپای می‌گذارند که این وجه تضمین، متناسب با تغییرات نرخ آتی ارز، طی عملیات به‌روزرسانی حساب‌ها تعدیل می‌شود.

کد خبر 137942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز