گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بحث طرح ارتقای عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها بیش از پیش جدی‌ شده و وزارت علوم نیز اعلام کرده این طرح از مهر‌ماه در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، ولی آنچه نمود بیشتری دارد، نبود تعریف واحد از این طرح است که گاهی به مفهوم «تفکیک جنسیتی» نزدیک می‌شود و هر مسئولی از این واژه‌ها تفسیر خود را مطرح می‌کند.

دانشگاه

برخی بر این نکته تأکید می‌کنند که مقصود تنها اجرای قانون عفاف و حجاب مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و تفکیک جنسیتی هرگز به معنای دیوار کشیدن بین دختران و پسران دانشجو نیست.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه «تفکیک جنسیتی» در دانشگاه‌ها را مخالفان و دشمنان نظام مطرح می‌کنند، اعلام کرد: هدف ما اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌هاست و به‌هیچ عنوان دنبال پرده‌کشی و دیوار کشیدن و اقدامات خشن و برخورد فیزیکی نیستیم.

غلامرضا خواجه‌سروی، با بیان اینکه ما به‌دنبال اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیستیم، افزود: طرح ارتقای عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها با جدیت و پیگیری بیشتری دنبال می‌شود و باید زمینه اختلاط غیر‌شرعی دختران و پسران در دانشگاه‌ها را به‌تدریج کاهش دهیم. وی با تأکید بر اینکه نگاه وزارت علوم به قانون عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها نگاه فرهنگی است، گفت: یکی از مطالبات اساسی مردم و خانواده‌های دانشجویان از وزارت علوم اجرای عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است و با این مسئله نباید سیاسی برخورد شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه قوانین مطلوب، دقیق و لازمی برای تقویت فضای اخلاقی و آرامش روانی و هدایت محیط دانشگاه به سوی عقلانی‌تر شدن وجود دارد، تصریح کرد: امنیت اخلاقی باید در محیط دانشگاه‌ها تقویت و ارتقا داده شود که مسئول مستقیم اجرای این قوانین مانند همه مقررات دانشگاه، رئیس دانشگاه است و اجرای آن ضرورت و فوریت دارد.

مصادیق طرح عفاف و حجاب از زبان وزیر علوم

هر مسئولی قرائت و تفسیر خود را از مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد. وزیر علوم چندی پیش در دانشگاه‌ شهید‌‌بهشتی مصادیقی از طرح عفاف و حجاب را چنین بیان کرد: دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس‌‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند. هرگاه در محیط‌های تردد و نصب اعلانات در دانشگاه‌ها احتمال ازدحام باشد باید محیط‌های جداگانه برای زنان و مردان درنظر گرفته شود. به گفته کامران دانشجو، مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید دارد، دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاه‌ها و کار‌گاه‌ها و سالن‌های تشریح و اتاق کامپیوتر و... حتی‌المقدور در نوبت‌های خاص و به‌طور جداگانه استفاده کنند. بنابراین اگر آزمایشگاه‌ها را خواستیم جدا کنیم، همچنین هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاس‌های مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از جهت بودجه و کیفیت درسی ایجاد نکند کلاس‌ها باید جدا شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند که در محیط‌های اداری از اختلاط غیرضروری زن و مرد تا جایی که منجر به اختلال و تعطیلی در کارها نشود جلوگیری به‌عمل آید. مسئولان مرد باید منشی مرد داشته باشند و در بخش‌هایی از دانشگاه‌ها که عموم مراجعه‌کنندگان مرد هستند لازم است از کارمندان مرد استفاده شود و در بخش‌هایی که مراجعه‌کنندگان زن هستند از کارمندان زن.

نامه کمیسیون آموزش به وزارت علوم

در عین حال، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در‌این باره به همشهری گفت: از وزارت علوم درخواست کردیم تا اگر طرحی برای دانشگاه‌ها تهیه شده برای ما ارسال شود.علی عباسپور‌ تهرانی‌فرد اظهار کرد: خبر اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها از مهر‌ماه امسال منتشر شده ولی چون چنین طرحی تا‌کنون از سوی وزارت علوم به کمیسیون آموزش مجلس ارائه نشده، طی نامه‌ای از وزیر علوم خواستیم چنانچه طرحی در این باره تهیه شده آن را برای بررسی به کمیسیون ارائه کند.وی با بیان اینکه تفکیک جنسیتی به معنای دیوار کشیدن در کلاس‌های درس و دانشگاه نیست، تأکید کرد: قبول داریم باید در دانشگاه ضوابط اسلامی بیشتر رعایت شود اما اینکه بخواهیم کل نظام آموزشی را تغییر دهیم امکان‌پذیر نیست.

برخی مراجع عظام تقلید نیز با اعلام حمایت از این طرح گفته‌اند که اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت. آنچه مهم است اینکه هنوز هم مشخص نیست ارتقای طرح عفاف و حجاب با کدام تفسیر در دانشگاه‌ها اجرا خواهد شد.

کد خبر 139441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز