گروه اجتماعی - مینا شهنی: وقتی مشکلی در حوزه مسئولیت پیش می‌آید رندانه‌ترین راه‌حل این است که کسی یا چیزی به‌عنوان مقصر معرفی شود، نخستین اثر این معرفی، انگشت اتهامی است که به سوی مقصر نشانه می‌رود و به این ترتیب مسئولان از هر نوع کوتاهی مبرا می‌شوند، ‌از اینجا به بعد افکار عمومی می‌ماند و مقصر معرفی شده .

بیمارستان

احتمالا مسئولان به‌دلیل معرفی مقصران، انتظارآفرین هم خواهند داشت.در این شرایط مسئولان هم به گروه معترضان پیوسته‌اند، پس می‌توانند به راحتی با تنبیه مقصران از نقش یک مسئول به یک تنبیه‌گر بدل شوند و ماجرا به حال تعلیق رها می‌شود تا رخدادی دیگر و تنبیهی دیگر.به‌نظر می‌رسد ماجرای وزارت بهداشت و مصدومی که در بیمارستان‌ها پذیرش نشد از همین الگو پیروی کرده‌است؛ چراکه پس از گذشت یک هفته از شب حادثه پیگیری‌های وزارت بهداشت به محروم کردن 2 رزیدنت از بیمارستان شهدای تجریش و طالقانی منجر شده است.

سجاد رضوی، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت که سرپرستی کمیته ویژه رسیدگی به این پرونده را برعهده داشته به فارس گفته: دستیار تخصصی (رزیدنت) در بیمارستان طالقانی و شهدای تجریش به‌علت قصور در پذیرش کردن طلبه ناهی از منکر از یکسال تحصیل محروم شدند اما درمورد بقیه بیمارستان‌ها تخلفی محرز نشد.

براساس گفته‌های این مقام مسئول، نتیجه‌گیری می‌شود که خطای انسانی منجر به بروز یک رویداد دلخراش در کشور شده است اما بیمارستان‌ها به‌دلیل اینکه تخلفشان محرز نشده مقصر نیستند و با وجود امکانات و متخصصان جراح عروق مورد نیاز برای درمان در این مراکز پزشکی دولتی 2 رزیدنت مانع از درمانش شده‌اند، نکته جالب اینکه بر فرض که 2 رزیدنت، این حادثه را رقم زده باشند نمی‌توان این نکته را از نظر دور داشت رزیدنت‌های نامبرده به هر حال کارکنان بیمارستان بوده‌ و با وجود این در واقع بخشی از نظام حاکم بر بیمارستان بوده‌اند، وقتی افراد مقصر شناخته شده و سیستم مبرا می‌شود، این ایده شکل می‌گیرد که سیستم، اجازه تخلف در حد به بار آوردن فاجعه را به راحتی به کارکنانش اعطا کرده است.

بیمارستان شهدای تجریش و بیمارستان طالقانی براساس قوانین وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند؛ پس مسئولیت حوادثی که در این مراکز رخ می‌دهد متوجه وزارت بهداشت است، صرف اینکه شب حادثه، کشیک این دو رزیدنت بوده آیا به مجرم بودن آنها منجر می‌شود؟ به هر حال در شیفت‌های شب معمولا رزیدنت‌ها حضور دارند. بنابراین از این به بعد مقصر اصلی تمامی مشکلات شبانه مراکز درمانی رزیدنت‌هاهستند و البته از یاد نبریم که رزیدنت‌ها، پزشکان آینده‌اند که در بیمارستان دوره آموزش‌شان را زیرنظر استادان دانشگاه می‌گذرانند و طبیعی است که مسئولیت رفتار آنها برعهده استاد - پزشک مسئول است.

وی گفت: براساس گزارش ها مسئولان این بیمارستان با 2 یا 3 بیمارستان هم تماس گرفته‌اند تا این بیمار را ارجاع دهند اما موفق به گرفتن پذیرش نشده‌اند تا اینکه با ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ستاد مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی) تماس می‌گیرند که مسئول جواب‌دهنده اعلام می‌کند که بیمار باید در بیمارستان شهدای تجریش بستری شود.

عذر بدتر از گناه

رضوی در شرح ماجرا گفته: ظاهراً بعد از تماس با این بیمارستان (شهدای تجریش) رزیدنتی که در آن زمان حضور داشته و ظاهراً رزیدنت سال پایین بوده گفته که تخت ICU نداریم و بیمار را پذیرش نکرده است. با اورژانس بیمارستان طالقانی نیز تماس گرفته شده و رزیدنت سال پایین (دانشجوی سال اول یا دوم تخصصی) که مسئول بخش بوده به بیمار پذیرش نداده است.گفتن این جمله‌ها از سوی سرپرست کمیته پیگیری، بیشتر به آوردن عذر بدتر از گناه می‌ماند، واقعا مسئولیت بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی برعهده رزیدنت‌های سال پایین است؟

شهاب‌الدین صدر، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی اما از زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کرده و گفته: قطعا سازمان نظام پزشکی این شیوه را محکوم می‌کند و با آن برخورد خواهد کرد تا جایی که ممکن است از یکسال تا چند سال پروانه طبابت خاطیان باطل شود.

تعیین تکلیف برای رسانه‌ها

حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت،اما با انتقاد از تبیین برخی خطاهای پزشکی در رسانه‌ها گفته که این کار سبب بروز بی‌اعتمادی در مردم نسبت به امور درمانی خواهد شد. او با تاکید بر اینکه در تمام دنیا خطاهای پزشکی اجتناب‌ناپذیر است تاکید کرده که رسانه‌ها باید به مشکلاتی رسیدگی کنند که مربوط به سیستم است و با مدیریت صحیح اصلاح فرایند خطاها رفع شود. حال ایشان بگویند آیا وزارت فخیمه ایشان با تعلیق 2 رزیدنت، مشکل مربوط به سیستم را حل کرده‌اند و دیگر بیماران پشت درنمی‌مانند؟

کد خبر 141287
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز