سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای رژیم معمر قذافی، رهبر لیبی برای نخستین بار از زمان آغاز ناآرامی‌های این کشور برای مقابله با مخالفان به شلیک موشک اسکاد متوسل شدند؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد قذافی استفاده از آخرین توان خود برای باقی ماندن در قدرت را آغاز کرده است.

لیبی

منابع نظامی اعلام کرده‌اند که این موشک از سوی نیروهای قذافی به سوی شهر بریقه که در تصرف نیروهای مخالف است شلیک شده اما با منفجر شدن آن در بیابان‌های اطراف این شهر به کسی آسیبی نرسیده است. گفته می‌شود این موشک که برد آن ۳۰۰ کیلومتر است از محلی در ۸۰کیلومتری شرق شهر سرت(زادگاه قذافی و پایگاه مهم نیروهای دولتی) شلیک شده است.

این برای نخستین بار است که در ۶ ماه گذشته و از زمان آغاز ناآرامی‌های لیبی نیروهای قذافی از موشک‌های اسکاد استفاده می‌کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای نظامی رژیم قذافی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ موشک اسکاد در اختیار دارند که احتمال استفاده از آنها اکنون و در روزهای آینده دور از انتظار نیست. اسکاد نام یک نوعی از موشک‌های بالستیک مجهز به موتور سوخت مایع است که توسط اتحاد جماهیر شوروی طی جنگ سرد تولید شد.

سازمان‌های بین‌المللی نگران هستند معمر قذافی که اکنون در تنگنای شدیدی قرار گرفته است از این موشک‌ها برای هدف قرار دادن مناطق تحت تصرف مخالفان استفاده گسترده‌ای کند که بدون شک آمار تلفات غیرنظامیان در این کشور را به‌شدت افزایش خواهد داد. مخالفان دیروز اعلام کردند پایتخت را تحت محاصره قرار داده‌اند. نیروهای وفادار به قذافی و مخالفان لیبی چند ماه است که برای کنترل بندر استراتژیک و نفتی بریقه در حال نبرد هستند.

مخالفان از هفته گذشته کنترل منطقه مسکونی بریقه در شرق این شهر را در اختیار گرفته‌اند اما نیروهای قذافی هنوز بر میادین نفتی و پالایشگاه این شهر تسلط دارند. به عقیده کارشناسان حتی درصورت پایین فرض کردن احتمال استفاده از موشک‌های اسکاد این اقدام رژیم قذافی یک پیام جدی از سوی وی برای مخالفان به حساب می‌آید.

استفاده از هر نوع تسلیحات

سخنگوی نظامی مخالفان به‌دنبال استفاده از موشک اسکاد از سوی نیروهای قذافی با اشاره به شگفت زده نشدن مخالفان از این اقدام اعلام کرد احتمال استفاده از هر نوع تسلیحاتی از سوی رژیم قذافی وجود دارد. وی تأکید کرد: این مرد (قذافی) از هر نوع تسلیحاتی که لازم باشد برای باقی ماندن خود حتی برای چند ساعت در قدرت استفاده می‌کند. استفاده از موشک‌ اسکاد در حالی صورت گرفته است که مخالفان در حال ادامه پیشروی خود به سوی طرابلس، پایتخت لیبی هستند.

مخالفان روز دوشنبه در 2 شهر راهبردی که دسترسی به طرابلس از غرب و جنوب را میسر می‌کند پیشروی کردند. این مهم‌ترین پیشروی مخالفان به سوی پایتخت از ۶ ماه گذشته تاکنون به حساب می‌آید. مقام‌های نظامی اعتقاد دارند که این پیشروی باعث نگرانی شدید رژیم قذافی شده است. درگیری‌های پراکنده همچنان در شهر زاویه (در ۵۰کیلومتری غرب طرابلس) و غریان(۸۰ کیلومتری جنوب پایتخت) ادامه دارد.

مخالفان اعلام کرده‌اند که کنترل کامل شهر غریان و شهر صرمان در ۱۶ کیلومتری غرب زاویه را در اختیار گرفته‌اند اما هنوز تعدادی از تک‌تیراندازهای قدافی در این شهرها حضور دارند. نیروهای قذافی با خمپاره و راکت شهر زاویه را هدف قرار داده‌اند که به گزارش منابع پزشکی تاکنون کشته شدن حداقل 3 نظامی را به‌دنبال داشته است.

تصرف شهر بندری زاویه به معنای قطع خط اصلی ارتباطی تونس به طرابلس خواهد بود. مخالفان حاضر در زاویه اعلام کرده‌اند که ۴ خط انتقال گازوئیل و بنزین به طرابلس را قطع کرده‌اند.

رد مذاکره با رژیم قذافی

درحالی‌که فرستاده سازمان ملل به لیبی به‌منظور انجام دیدارهایی با مخالفان و مقام‌های رژیم قذافی به تونس سفر کرده است، مسئول اطلاع‌رسانی شورای ملی انتقالی لیبی انجام هر نوع دیدار با نمایندگان قذافی و شورای ملی انتقالی لیبی را در شهر جربه تونس رد کرد.

محمود شمام در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره تأکید کرد: شورای ملی انتقالی هرگز با مقام‌های رژیم قذافی به‌طورمستقیم یا غیرمستقیم مذاکره نکرده است.

کد خبر 143343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز