چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بازداشت آنا هزاره، فعال مدنی سرشناس هند که از سوی مردم لقب گاندی جدید را گرفته است و ۱۴۰۰نفر از طرفدارانش، به یک بحران جدی برای دولت هند تبدیل شده و این کشور روز گذشته شاهد گسترش اعتراض‌ها در چند شهر بود.

هند

روز گذشته مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند در پارلمان این کشور به دفاع از عملکرد نیروهای امنیتی در برخورد با معترضان پرداخت و معترضان را به سوء‌استفاده از دمکراسی محکوم کرد. همزمان با این سخنرانی، هزاران نفر از طرفداران هزاره در خیابان‌های شهرهای مختلف اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

نخست‌وزیر هند در حالی روز گذشته در مقابل نمایندگان پارلمان از بازداشت گسترده معترضان و طرفداران هزاره دفاع کرد که سخنان او بارها با اعتراض نمایندگان مخالف پارلمان قطع شد. نمایندگان با فریاد شرم شرم، به اقدام دولت در سرکوب معترضان اعتراض کردند. مانموهان سینگ در این جلسه اعلام کرد که تلاش هزاره برای اعتصاب غذا جهت تغییر لایحه مبارزه با فساد، به چالش کشیدن مستقیم حاکمیت دولت به حساب می‌آید.

وی گفت: کسانی که فکر می‌کنند صدای آنها می‌تواند بیان‌کننده اراده 2.1 میلیارد نفر باشد باید به مسئله بسیار عمیق فکر کنند و واکنش نشان دهند. آنها باید اجازه بدهند که نمایندگان مردم کاری را که برای آن انتخاب شده‌اند، در پارلمان انجام دهند.
این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، بازداشت فعال مدنی هند باعث گسترش اعتراض‌ها در این کشور شده است.

روز گذشته در ایالت شمالی آسام، گروهی از دانشجویان و کشاورزان با برگزاری تجمع، فساد دولتی در این‌ کشور را محکوم کردند. بمبئی پایتخت تجاری هند هم روز گذشته شاهد تظاهرات صدها نفر در اعلام حمایت از آناهزاره بود. در شهر حیدرآباد که قطب صنعت آی‌تی هند به حساب می‌آید وکلا از حاضرشدن در دادگاه‌ها امتناع کردند و دانشجویان با تعطیلی کلاس‌ها با تظاهرات خواهان تصویب قانونی جدی برای مقابله با فساد گسترده دولتی در این کشور شدند.

آناهزاره قصد داشت روز سه‌شنبه در پارکی در دهلی در اعتراض به لایحه مبارزه با فساد دولت دست به اعتصاب نامحدود بزند اما توسط نیروهای پلیس به همراه حداقل ۱۵۰۰ نفر از طرفدارانش بازداشت شد. وی درحالی‌که در زندان مشهور تیهار در بازداشت بسر می‌برد، به اعتصاب غذای خود ادامه داد و هزاران نفر از طرفدارانش در مقابل این زندان به تجمع پرداختند. مقام‌های هندی موافقت کرده‌اند این فعال مدنی سرشناس که به خاطر برنامه اعتصاب غذای نامحدود علیه لایحه مبارزه با فساد دولت بازداشت شده را آزاد کنند اما وی از ترک محل بازداشت خود خودداری کرده است. این مرد ۷۴ساله همچنان تاکید دارد که باید اجازه یابد در پارکی در دهلی‌نو، پایتخت، «روزه تا سرحد مرگ» بگیرد و اگر دولت چنین اجازه‌ای ندهد، زندان را ترک نمی‌کند. اعتصاب غذای این فعال در ماه آوریل سال‌جاری به تدوین پیش‌نویس قانون مبارزه با فساد منجر شد اما آناهزاره تدابیر درنظر گرفته‌شده در این لایحه را ناکافی می‌داند.

در اواخر ماه گذشته پیش‌نویس لایحه نظارت عمومی (موسوم به لاکپال) تصویب شد اما مستثنی‌شدن نخست‌وزیر هند در این لایحه بار دیگر موجی از اعتراض را در این کشور به راه انداخت. آناهزاره به خاطر شیوه مبارزه خود با دولت از سوی مردم هند به‌عنوان گاندی جدید این کشور شناخته می‌شود.او با اعلام اینکه «روزه تا سر حد مرگ» وی ادامه خواهد داشت، تأکید کرده است که بازداشت او اعتراض‌ها را متوقف نخواهد کرد. وی در پیامی ویدئویی گفت: میلیون‌ها نفر به جنبش ضد‌فساد پیوسته‌اند. نبرد ادامه خواهد داشت و افراد بیشتری با خطر بازداشت روبه‌رو خواهند شد. زمانی فرامی‌رسد که زندان‌های هند دیگر جایی نخواهند داشت.

آناهزاره، لایحه پیشنهادی دولت در زمینه مبارزه با فساد را یک شوخی بی‌رحمانه‌ خوانده و مبارزه با فساد را دومین مبارزه برای استقلال هند توصیف کرده است. نتایج یک تحقیق که اخیرا در هند انجام شده، نشان می‌دهد که زیان فساد مالی در هند- که سومین اقتصاد بزرگ آسیا به حساب می‌آید - به میلیاردها دلار بالغ می‌شود. معترضان می‌گویند به خاطر فساد دولتی، مردم در این کشور حتی برای انجام امور عادی زندگی خود مجبور به پرداخت رشوه هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها تخلف در صدور 2پرونده مجوز شبکه‌های تلفن همراه و میزبانی رقابت‌های کشورهای مشترک‌المنافع ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد هند لطمه وارد کرده است. دولت هند با رد انتقادها از سرکوب اعتراض‌ها اعلام کرده است که آناهزاره با تصمیم به اجرای برنامه اعتصاب غذا تهدیدی برای امنیت عمومی کشور به شمار می‌آید. پی‌چیدامبارام، وزیر کشور هند پس از بازداشت این فعال مدنی که گفته می‌شود میلیون‌ها طرفدار دارد، به خبرنگاران گفت: دولت، مخالف اعتراضات دمکراتیک و صلح‌آمیز نیست و اعتصاب غذای هزاره اگر در چارچوب قانون باشد، قابل‌قبول است.

پلیس هند اعلام کرده است که آناهزاره فقط به شرطی که اعتصاب غذایش به 3روز محدود باشد و بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰نفر در پارک جمع نشوند، مجوز قانونی برای این نوع اعتراض را دریافت می‌کند.

کد خبر 143487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز