شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

یکی از کشمکش‌هایی که بعد از ناآرامی‌های اخیر انگلیس میان سیاستمداران این کشور ایجاد شده، پیدا کردن یک رئیس مناسب برای پلیس انگلیس است.

رئیس آمریکایی پلیس انگلیس

بعد از استعفای سرپال استیونسون، رئیس‌پلیس انگلیس و معاونش بعد از ماجرای رسوایی شنود، پلیس انگلیس اکنون رئیسی ندارد.

استیونسون بعد از آن استعفا داد که معلوم شد ماموران پلیس انگلیس برای دادن اخبار مربوط به حوادث به روزنامه‌های روپرت مرداک، از خبرنگاران رشوه دریافت می‌کرده‌اند. این موضوع خشم مردم را برانگیخت. بعد از این استعفا که ماه گذشته صورت گرفت، دیوید کامرون ،نخست‌وزیر، به‌شدت به‌دنبال گفت‌وگو با بیل براتون افسر بازنشسته پلیس در آمریکا بود تا او را به سمت ریاست پلیس انگلیس منصوب کند. این اقدام او البته با مقاومت وزیر کشور روبه‌روست چرا که او انتصاب پلیس آمریکایی به فرماندهی پلیس انگلیس را کاری غیرقانونی و نادرست می‌داند.

براتون که به خاطر سرکوب اعتراض‌های نژادی دهه‌های گذشته در لس‌آنجلس شهرت بسیاری دارد و او را به خاطر همین شهرت ابرپلیس خوانده‌اند، در روزهای گذشته در مصاحبه‌هایی توصیه‌هایی به پلیس انگلیس برای مهار ناآرامی‌ها کرده‌است. ازجمله این توصیه‌ها این بود که دستگیری‌های گسترده یا مجازات‌های سنگین مشکل ریشه‌ای چنین ناآرامی‌هایی را حل نمی‌کند.
او هفته گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت که می‌داند چطور باید پلیس انگلیس را از بحران خارج کند.

تلاش نخست‌وزیر برای کمک گرفتن از یک پلیس آمریکایی واکنش افسران پلیس انگلیس را هم برانگیخته‌است. رئیس اتحادیه افسران پلیس انگلیس در سخنانی گفت: استخدام یک افسر خارجی کاری احمقانه است.

براتون نسبت به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: اگر در آمریکا پلیسی علیه سیاستمداری اینطور حرف بزند اخراج می‌شود. این افسر بازنشسته آمریکایی به پلیس انگلیس توصیه کرد از همتایان آمریکایی خود مثلا در لس‌آنجلس و نیویورک بیاموزند که چطور با وجود مشکلات اقتصادی و بحران اجتماعی چون بیکاری و فقر می‌توان امنیت را برقرار کرد و میزان جرم و جنایت را پایین آورد.
همزمان با این جنگ لفظی میان افسران آمریکایی و انگلیسی، کامرون در گفت‌وگویی با روزنامه ساندی‌تایمز انگلیس تأکید کرد که ی‌خواهد پلیس انگلیس همان سیاست و استراتژی عدم‌تحمل در برابر خلافکاران را که در آمریکا اجرا می‌شود به اجرا بگذارد.

کامرون در نخستین جلسه اضطراری پارلمان انگلیس برای بررسی ناآرامی‌های این کشور پلیس را مقصر دانست و گفت نیروهای پلیس در عمل به وظیفه‌شان کوتاهی کرده‌اند. این سخنان کامرون با واکنش افسران پلیس رو‌به‌رو شد.

با وجود مخالفت وزیر کشور و واکنش منفی افسران پلیس انگلیس، کامرون قرار است 2هفته دیگر با براتون آمریکایی در لندن دیدار و درباره تحول در اداره پلیس انگلیس با او مشورت کند.

جورج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا، گفته است که شورش‌های اخیر این کشور در مشکلات عمیق اجتماعی ریشه دارد. او گفت: بخش‌هایی از جامعه از جریان اقتصادی کشور منفک بوده و به‌مدت طولانی نادیده انگاشته شده‌اند؛ بدین ترتیب، دومین فرد ارشد کابینه آقای کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، به‌وجود عوامل ریشه‌ای اجتماعی در ورای شورش‌های اخیر اذعان کرده است.
جورج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا به بی‌بی سی گفت که براتون در پست مشاور، به مشکلات ریشه‌ای نهفته در ورای شورش‌ها هم توجه خواهد کرد.

بیل براتون زمانی به شهرت رسید که با در پیش گرفتن ابتکار عمل‌های متهورانه موفق شد نرخ جرم و جنایت را به‌مدت 2دهه کاهش دهد؛ شهرت او سرکوب و مهار اعتراض‌های نژادی سال 1992 در لس‌آنجلس است. براتون در مصاحبه با شبکه آمریکایی‌ ای‌بی‌سی گفت که با دستگیر کردن آدم‌ها نمی‌توان از این بحران گذشت.

اذعان پلیس به اشتباه

نهاد رسیدگی‌کننده به عملکرد پلیس انگلیس (IPCC) اذعان کرده که اطلاع رسانی‌اش می‌توانسته باعث گمراهی روزنامه‌نگاران در قضیه مرگ یک مرد سیاهپوست شده باشد.

این نهاد اذعان کرد که ابتدا به‌نحوی اطلاع‌رسانی کرده که گویی مارک دوگان قبل از مرگ به سمت پلیس تیراندازی کرده است.
مارک دوگان ۲۹ساله بر اثر تیراندازی پلیس کشته شد. مرگ وی باعث به راه افتادن موجی از اعتراضات در محله تاتنهام لندن شد.
یک روز بعد از تجمع در تاتنهام، ناآرامی‌ها و شورش‌هایی در لندن و سایر شهرهای انگلستان به راه افتاد.

برخی از صاحب‌نظران و سیاستمداران، منکر وجود هرگونه رابطه‌ای میان مرگ دوگان و شورش‌های اخیر شده‌اند.
نهاد مستقل رسیدگی به شکایات از پلیس، به تازگی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دوگان قبل از مرگ به سمت پلیس شلیک نکرده بود. هنوز جزئیات مرگ دوگان به‌طور کامل مشخص نیست.

در جریان تیراندازی به سمت مارگ دوگان، یک گلوله به یک پلیس حاضر در صحنه اصابت کرد که به بی‌سیم همراه وی خورد و به مامور یاد شده آسیبی نرسید.

اطلاعیه‌ این کمیته رسیدگی به شکایات پلیس، منشأ گلوله برخورد‌کننده به مامور پلیس را اسلحه یک مامور مسلح حاضر در صحنه معرفی کرد.

این اطلاعیه اذعان کرد که در موضع‌گیری‌های این نهاد و نخستین اطلاعیه‌‌اش، هیچ اشاره‌ای به گلوله‌های شلیک‌شده به سمت پلیس نشده بود.

به گفته این نهاد نحوه اطلاع‌رسانی پلیس در ساعات اولیه آغاز رسیدگی به این حادثه به‌گونه‌ای بود که گویی تبادل آتشی بین طرف‌های این حادثه رخ داده بود.

کمیته رسیدگی به شکایات پلیس، علت این نحوه اطلاع رسانی را ناقص بودن اطلاعات اولیه دانسته و در اطلاعیه خود تأکید کرده که بحث تبادل آتش درست نبود و در هیچ‌یک از اطلاعیه‌های رسمی پلیس هم‌چنین حرفی مطرح نشده بود، با وجود آنکه یک مامور پلیس پس از حادثه به بیمارستان منتقل شده بود.

کد خبر 143626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز