شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

ترجمه - احسان شریف‌روحانی: از حادثه تروریستی نروژ که طی آن یک نفر با 2 حمله، نزدیک به 100نفررا طی چند ساعت کشت تا ناآرامی‌های انگلیس که 5 کشته به جا گذاشت چند هفته بیشتر فاصله نیست.فاصله زمانی بحران‌های اجتماعی در اروپا کمتر می‌شود.

حادثه تروریستی - نروژ

رهبر یک گروه راستگرای افراطی انگلیسی که آندرس برینگ بریویک عامل حملات نروژ ادعا می‌کند با آن ارتباط دارد، حملات نروژ را نشانه خشم فزاینده اروپا علیه مهاجران مسلمان دانست. همچنین یک سیاستمدار ایتالیایی که حزبش در دولت ائتلافی ایتالیا حضور دارد، بعضی از عقاید مهاجم نروژی را فوق‌العاده خواند. بعد از محکومیت جهانی حوادث نروژ، اظهار‌نظرهای یادشده جزو نخستین بیانیه‌های عمومی بودند که در دفاع از عقاید افراطی مهاجم نروژی صادر شد. استفن لنون، رهبر اتحادیه دفاعی انگلستان که از گروه‌های راستگرای افراطی است، گفت که قصد ندارد حملات بریویک را توجیه کند اما ‌باید این حقیقت را پذیرفت که افراد زیادی [از وضع موجود اروپا] نگران هستند. ‌

لنون 28‌ساله افزود: مردم باید به آنچه در اسلو اتفاق افتاد دقت کنند و بدانند که خشمی فزاینده اروپا را فرا گرفته است. شما حقوق مردم را تضییع می‌کنید، شما جلوی صدای مردم را می‌گیرید اما مردم مخفیانه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. سرکوب هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. [در اینجا منظور از مردم، راستگرایان افراطی است].

بریویک در بیانیه طول و درازش مدعی شده که با اعضای اتحادیه دفاعی انگلستان در ارتباط بوده است. هر چند لنون ابتدا هر گونه ارتباطی را با بریویک انکار کرده بود اما حالا از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده و می‌گوید که از رهبران منطقه‌ای اتحادیه خواسته است در مورد ارتباط مهاجم نروژی با اعضای این اتحادیه تحقیق کنند.

بریویک پیام‌های اینترنتی تحسین‌کننده‌ای در مورد اتحادیه دفاعی انگلستان به ثبت رسانده و آرزو کرده است که در راهپیمایی‌های آنها شرکت کند.

لنون می‌گوید: ‌ممکن است در آینده مشخص شود که یکی از اعضای ما با او ملاقات کرده است اما تا این لحظه هیچ موردی مبنی بر وجود چنین چیزی پیدا نکرده‌ایم. ‌

ماریو بورگزیو- نماینده پارلمان اروپا و عضو یک حزب راستگرای ایتالیایی موسوم به اتحادیه شمال- به یکی از شبکه‌های رادیویی مهم ایتالیا گفت که بعضی از عقاید بریویک را درک می‌کند. او گفت: بعضی از نظرات او خوب هستند و مانع خشونت می‌شوند، بعضی دیگر هم فوق‌العاده هستند.

حزب اتحادیه شمال که شریک کوچک‌تر دولت سیلویو برلوسکنی است، به‌خاطر اظهار‌نظرهای خصمانه، ضد‌مهاجرت و ضد‌اسلامی خود که رو به افزایش هم هست، همواره ایجاد تحریک کرده است.

بریویک به بمب‌گذاری در منطقه دولتی اسلو و همچنین حمله به اردوگاه جوانان عضو حزب کارگر نروژ اعتراف کرده است. در حمله به اردوگاه این حزب که هم‌اکنون حاکم بر نروژ است 76نفر کشته شدند. بریویک گفته است که می‌خواسته با این کشتار به همگان اعلام کند که مسلمانان را باید از اروپا بیرون کرد.

اقدام این تروریست راستگرا، قاره اروپا را در بهت و حیرت فرو برده است؛ قاره‌ای که در بحبوحه رکود اقتصادی، افزایش بیکاری و ترس از عملیات تروریستی القاعده، حالا با موجی از بیگانه‌ستیزی و خشونت علیه مهاجران هم دست به گریبان شده است.
لنون که با نام تامی رابینسون هم شناخته می‌شود، می‌گویدکه به‌تازگی گروهش را به آلمان، فرانسه و هلند برده و دریافته است که حمایت اروپاییان از گروه‌های ضد‌مهاجر مانند گروه او رو به افزایش است.

لنون که چند دندانش را در درگیری با پلیس از دست داده است، می‌گوید: ‌این گروه‌ها دارند بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. او دوشنبه 25جولای به خاطر هدایت اراذل و اوباش در نزاعی خیابانی بر سر فوتبال به 12‌ماه انجام خدمات اجتماعی محکوم شد.
بریویک در بیانیه خود مردی را به‌عنوان استادش معرفی کرده و به او لقب ‌ریچارد شیردل‌ داده است. لنون می‌گوید: این فرد قبلا عضو اتحادیه دفاعی انگلستان بوده و نامش پل سوناتو است، اما هم‌اکنون چند سالی است که او را از اتحادیه اخراج کرده‌اند.
سوناتو، یک وبلاگ‌نویس راستگرای انگلیسی است و هم‌اکنون نامش را به پل ری تغییر داده و در مالت زندگی می‌کند. او گفت که هرگز هیچ مراوده‌ای با بریویک نداشته و جنایات او را محکوم می‌کند؛ ‌از آنجایی که پایم به این ماجرا کشیده شده می‌خواهم واقعیت مشخص شده و ثابت شود که من با این اقدامات هیچ ارتباطی ندارم. ‌

این وبلاگ‌نویس 35‌ساله گفت که تقریبا 2سال پیش او را به خاطر تحریک احساسات نژادپرستانه دستگیر کردند اما پس از آن توانسته از انگلستان فرار کند و در مالت ساکن شود. خیرت ویلدرس که یک سیاستمدار راستگرای افراطی هلندی است به خاطر ساخت فیلم ضد‌اسلامی «‌فتنه»‌ شهرت یافته، در واکنش به حملات نروژ می‌گوید: ‌من از مسلمانان متنفر نیستم بلکه از اسلام متنفرم. ‌ویلدرس 2سال در اسرائیل زندگی کرده است و حامیان آمریکایی اسرائیل از حزب او حمایت مالی کرده‌اند. او می‌گوید: ‌اسرائیل خط مقدم غرب‌ در برابر تهدیدی به نام اسلام است. او در اظهار‌نظری مضحک راه‌حل بحران خاور‌میانه را تغییر نام اردن به فلسطین دانست. او حملات بریویک را ضربه‌ای محکم بر پیکر جنبش جهانی ضد‌اسلام می‌داند. ویلدرس که رهبر حزب جنجالی آزادی است، پس از آن به این اظهار‌نظر پرداخت که رسانه‌های هلندی از او خواستند با توجه به اینکه در خط مقدم حملات لفظی به اسلام قرار دارد، موضعش را شفاف کند.

ویلدرس در قالب بیانیه‌ای که حزبش منتشر کرد، گفت: ‌این حقیقت که یک جامعه‌ستیز به شکلی خشونت‌‌آمیز به جنگ با اسلام‌گرایی ضربه زده، منزجر‌کننده است. او با این کار خود بر صورت جنبش جهانی ضد‌اسلام سیلی نواخته است. ‌
او ماه گذشته به خاطر سخنان توهین‌آمیز به اسلام و اتهامات نژادپرستی در دادگاهی در هلند محاکمه و البته تبرئه شد اما می‌گوید که نه او و نه حزبش هیچ‌کدام مسئول حملات مهاجم 32‌ساله نروژی نیستند؛ فردی که ادعا کرده قصد دارد انقلابی ضد‌مسلمانان به پا کند. ویلدرس می‌گوید: ‌نه حزب آزادی و نه من هیچ کدام مسئول اقدامات یک احمق دیوانه نیستیم که تک و تنها آرمان‌های صلح‌طلبانه جنبش ضد‌اسلام را به شکلی خشونت‌آمیز به تباهی کشانده است. برینگ بریویک در بیانیه‌ای 1500‌صفحه‌ای که درست پیش از حملات خود آن را منتشر کرد از ویلدرس و حزب آزادی نام برده است اما ویلدرس می‌گوید که از این اقدام ‌منزجر‌ شده است.

رسانه‌های هلند از ویلدرس که حزبش صاحب 24‌کرسی مجلس هلند است و از دولت ائتلافی به نخست‌وزیری مارک‌روته پشتیبانی می‌کند، خواستند که موضعش را درخصوص مبارزه با اسلام‌گرایی در اروپا شفا کند تا بدین ترتیب از حوادثی مشابه حوادث نروژ جلوگیری شود.

AFP

کد خبر 143634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز