شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

وحید رضا نعیمی: تیراندازی پلیس لندن به سوی یک مرد سیاه‌پوست به نام مارک دوگان، جرقه ناآرامی‌های اخیر انگلیس بود.

انگلیس - ناآرامی ها

این نخستین‌بار در تاریخ فعالیت پلیس انگلیس نیست که شخصی به ضرب گلوله مأموران کشته می‌شود و این موج اعتراض و خشم مردم را به‌دنبال می‌آورد. در واقع، مطالعاتی که در زمینه عملکرد پلیس انگلیس صورت گرفته، به یافته‌هایی انجامیده است که این امکان را به پاره‌ای از ناظران می‌دهد که پلیس این کشور را به بدرفتاری و حتی خشونت با طیف به‌‌خصوصی از مردم این کشور متهم کنند. این نارضایتی و بدگمانی مردم و افکار عمومی نسبت به پلیس تا آنجا پیش رفته که از 20سال پیش کمیته‌ای ویژه به نام «کمیته مستقل رسیدگی به شکایات از پلیس» در انگلیس تشکیل شده تا روزانه به ده‌ها شکایت علیه پلیس رسیدگی کند. نظرسنجی‌ای که در همین روزهای اخیر درباره نظر مردم انگلیس در ارتباط با عملکرد این کمیته مستقل انجام شده، نشان می‌دهد که مردم نسبت به این کمیته هم بی‌اعتماد هستند.

آمارهای رسمی در انگلیس حاکی از آن است که از سال1998 تا 2010، مجموعاً 333 نفر توسط پلیس کشته شده‌اند. این افراد کسانی هستند که قبل از بازداشت، حین بازداشت یا پس از آن کشته شده‌اند اما تحقیقات کمیسیون مستقل شکایت از پلیس نشان می‌دهد که هیچ‌یک از مأموران پلیس در دادرسی‌ها محکوم نشدند. فقط در 13 مورد پیگرد قضایی 13 افسر پلیس به‌دلیل وجود مدارک قابل‌توجه دال بر عملکرد نامناسب یا کوتاهی توصیه شد که البته هیچ کدام از آنان نیز گناهکار شناخته نشدند. این کمیسیون در گزارش خود خاطرنشان کرد که هیأت‌های منصفه مایل به گناهکار شناختن و محکوم‌کردن مأموران پلیس نیستند. فقط در یک مورد یک کارمند غیرنظامی پلیس به خاطر عملکرد نامناسب به 6 ماه زندان محکوم شد.

سال گذشته میلادی، 16 نفر از کسانی که به‌دلیل تهدید جانشان با پلیس تماس گرفته‌بودند، با وجود تماس با پلیس، به قتل رسیدند. این موضوع باعث شد تا مردم بیشتر نسبت به توانایی پلیس در تأمین امنیت و حفظ جانشان ناامید و بدبین شوند. این آمار نسبت به سال پیش از آن 9مورد افزایش یافته بود. در میان این افراد، 7 نفر زن بودند. 4 بچه کمتر از 3سال نیز به دست مادران خود به قتل رسیدند. در یک مورد فردی که زیر نظر پلیس بود، فردی دیگر را به قتل رساند. در 87 مورد از 333 مورد مرگ، 87نفر توسط پلیس روی زمین خوابانده شده بودند. 16 مورد از این نوع مهارکردن مستقیماً باعث مرگ شده بود و 4 مورد هم بر اثر خفگی ناشی از قرار گرفتن در این حالت، جان خود را از دست داده بودند. کسانی که در ارتباط با پلیس به قتل رسیدند، اکثراً سفیدپوست (75درصد)، مرد (90درصد) و بین 25 تا 44 ساله بودند.

منتقدان می‌گویند که این آمار نشان‌دهنده آن است که پلیس باید در چگونگی برخورد با برخی افراد همچون کسانی که دچار معلولیت ذهنی هستند یا اعتیاد به الکل یا مواد‌مخدر دارند، متفاوت رفتار کند. گزارش کمیسیون یادشده حاکی از آن بود که به هنگام بازداشت مظنونین، مخاطرات مربوط به آنان به خوبی ارزیابی نمی‌شود. در بسیاری از موارد نیز افسران بازداشت‌کننده حتی آموزش کمک‌های اولیه را هم ندیده‌اند.

علت مرگ افراد در ارتباط با پلیس هر چه باشد، همواره چنین حوادثی تأثیر ناخوشایندی بر جامعه دارد. از این رو، در چند دهه اخیر در انگلیس، ناآرامی‌های اجتماعی چندی بر اثر کشته شدن افراد به دست پلیس رخ داده است. زمانی که این قبیل حوادث با حساسیت‌های نژادی، مذهبی یا قومی گره می‌خورد، ترکیب لازم برای انفجار برخی مشکلات اجتماعی که طی سال‌ها انباشته شده است، پدید می‌آید و پشت سر خود مسیری از ویرانی بر جا می‌گذارد.

کد خبر 143637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز