شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه بین الملل: رابرت گیتس وزیر دفاع‌آمریکا در نخستین نشست خبری خود گفت که تصویب قطعنامه بر‌ضد طرح بوش برای فرستادن نیروی بیشتر به عراق به نفع دشمنان آمریکا است.

کمیسیون امور خارجه سنای آمریکا هفته گذشته این طرح را تصویب کرد ولی گیتس گفت که مخالفان این فرستادن نیرو به عراق باید بدانند که این مخالفت در تضاد با منافع آمریکا است.

به گزارش خبر گزاری فرانسه از واشنگتن،وی تأکید کرد که فرماندهان آمریکایی مستقر در عراق باید تجهیزات و امکانهای کافی در اختیار داشته باشند.

وی در ادامه افزود که مخالفت با طرح رئیس جمهور آمریکا تنها موجب افزایش توان و تقویت مواضع دشمنان و رقیبان آمریکا خواهد شد.

فرمانده تازه نیروهای‌آمریکایی در عراق داوید پیترایوس نیز در کمیسیون نیروهای مسلح سنای آمریکا اعتراف کرد که اوضاع در عراق بسیار نگران کننده است.

وی گفت که بدون تردید نیروهای نظامی‌آمریکا در عراق روزهای دشواری را در پیش دارند.

واکنش بوش به مصوبه سنا: تصمیم گیرنده من هستم

جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به مصوبه سنا که او را از اعزام سربازان بیشتر به عراق منع کرده بود، گفت که تصمیم گیرنده من هستم. 

دریک نشست مطبوعاتی از بوش پرسیده شد، چرا فکر می‌کنید که بدون حمایت کنگره می‌توانید به طرح خود ادامه دهید؟

بوش جواب داد: یکی از مسائلی که اکثراً در کنگره ابراز کردند فاجعه در صورت شکست آمریکا است، در این زمینه من تصمیم گیرنده هستم و باید راهی برای جلوگیری از فاجعه پیدا می‌کردم.

خبرگزاری ایرنا از واشنگتن در خبری اضافه می‌کند که بوش گفته است: مجبور بودم که راهی برای جلوگیری از این فاجعه پیدا کنم و به عبارت دیگر باید راهی را که فکر می‌کردم کارساز می‌شود طراحی کنم، به همین دلیل با ارتش و گیتس وزیر دفاع همکاری کردم تا راهی که به نظر موفق می‌رسد، ارائه دهیم و مجری این طرح ژنرال پترائوس است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: تقاضای من از کنگره این است که می‌دانم که بدبینی و نگرانی وجود دارد و عده‌ای حتی قبل از این که اجازه کار به این طرح بدهند آن را محکوم می‌کنند ولی آنها مسئولیت جدی و تعهد دارند که طرحی را که کارساز باشد، ارائه دهند.

بوش افزود: به صحبتهای بسیاری از اعضای کنگره گوش داده‌ام، پیشنهادهای آنها را شنیده‌ام و طرحی‌که احتمال موفقیت آن بیشتر از دیگر طرحهاست، انتخاب کردم چرا که من هم مانند بسیاری در کنگره متوجه هستم موفقیت نقش خیلی مهمی‌در امنیت این کشور دارد.

در این نشست از بوش پرسیده شد: سیاست مقابله با ایرانیان در عراق ممکن است به عنوان اقدام تحریک آمیز در منطقه تلقی شود آیا این موجب نگرانی شما نمی‌شود؟

رئیس جمهوری آمریکا جواب داد: برخی سعی دارند بگویند حال که ما قصد متوقف کردن نفوذ خارجی در عراق را داریم، پس این به معنی گسترش عملیات به ماورای مرزهای عراق است، اما این فرض نادرست است.

بوش گفت: ما معتقدیم که مشکلات خود را با ایران می‌توانیم از طریق دیپلماتیک حل کنیم و در این زمینه مشغول کار هستیم و در واقع ما در این جبهه پیشرفتهای خوبی داشتیم.

کد خبر 14402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز