شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما ،روز جمعه 23 فوریه(4 اسفند) ضمن استقبال از طرح خروج تدریجی نیرو‌های بریتانیایی از عراق سخنان دیک چنی معاون رییس جمهوری ایالات متحده را به باد استهزا گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما کاندیدا‌های دموکرات‌ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در جمع طرفدارانش در شهر اوستین ایالت تگزاس سخن می‌گفت اعلام کرد:تصمیم تونی بلر نخست وزیر بریتانیا مبنی بر خروج 1.600 نفر از نیرو‌های این کشور از عراق نشانگر آن است که مشکلات عراق را نمی‌توان با اتکا به مسائل نظامی حل کرد.

اوباما افزود:اگر اکنون تونی بلر این مساله را درک می‌کند چرا جورج بوش و دیک چنی این مساله را درک نمی‌کنند.او در جمع هزاران تن از هوادارانش که برای شنیدن سخنان وی در زیر باران گردهم آمده بودند، گفت:در واقع دیک چنی گفت این بخشی از نقشه است(و) اقدام بلر در خارج کردن نیرو‌هایش خوب بود، اگرچه دولت بوش خود را برای برای اعزام 20 هزار نفر از مردان و زنان ما به عراق آماده می‌کند.

کاندیدای دموکرات در ادامه و با ذکر این مقدمه گفت:به یاد بیاورید این همان مردی است که می‌گفت:از ما به عنوان نیروی آزادیبخش‌(در عراق) استقبال کردند.او همان مردی بود که می‌گفت: ما آخرین دوران درد و رنج را سپری می‌کنیم.زمانی که دیک چنی می‌گوید اتفاق خوبی در حال رخ دادن است بدانید که در آینده مشکلات زیادی پدید خواهند آمد.

یکی از سخنگویان چنی که با وی به استرالیا سفر کرده است اعلام کرد که آن‌ها درباره سخنان اوباما اظهار نظر خاصی ندارند که بیان کنند.چنی اخیرا در مصاحبه‌ای با ای بی سی نیوز گفته بود:اعلام خروج نیرو‌های بریتانیایی از عراق از سوی تونی بلر خبر خوبی بود و نشانگر آن است که بخش‌هایی از عراق با ثبات شده است.

ادعا‌های چنی درباره ایران

دیک چنی طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان هاوارد نخست وزیر استرالیا در این کشور ادعا کرد : اشتباه جدی خواهد بود که  کشوری مانند ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود.

وی در تلاش برای تسلیم کردن ایران در برابر فشارها و تهدیدهای مستمر غرب به ویژه آمریکا مدعی شد : همه گزینه ها درباره ایران همچنان روی میز است.

معاون جنگ طلب جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد: ما در حال همکاری با جامعه بین المللی و از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم تا سیاستهایی را برای ترغیب ایران در جهت توقف بلند پروازیهایش در پیش گیریم ؛این امر همچنان اولویت ماست.

چنی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وی درباره شیوه دیپلماتیک برای حل موضوع هسته ای ایران احساس ناکامی می کند ؟ گفت: هم اکنون چانه زنی بین ما و کشورهای درگیر با این مسئله ادامه دارد.

معاون بوش همچنین خبرداد : نیکلاس برنز معاون وزیر امورخارجه آمریکا امروز(روز شنبه 24 فوریه،5 اسفند) با دیپلماتهای ارشد اروپایی درلندن در حال گفتگو است تا درباره روند اقدام بیشتر ، تصمیم گیری شود.

کد خبر 16469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز