گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان به صراحت از مصوبه اخیر نمایندگان در مورد تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به دلیل مغایرت با قانون اساسی انتقاد کرد و از نمایندگان خواست مصوبه‌ای را تصویب نکنند که موجب وهن نظام و مجلس شورای اسلامی شود.

عباسعلی کدخدایی که در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت با اعلام این خبر که طرح تجمیع هنوز در جلسه رسمی شورای نگهبان بررسی نشده است گفت: آن بخش از طرح که مغایرت با اصول قانون اساسی داشته باشد مورد ایراد شورا قرار خواهد گرفت چرا که اجرای طرح مستلزم افزایش عمر این دوره مجلس و کاهش دوره قبلی ریاست جمهوری است که مسلما مغایر قانون اساسی است.

کدخدایی همچنین پیش‌بینی کرد: در صورتی که این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نیز راه یابد، بعید است که با نظر مساعد مواجه و تایید شود.

ایراد به قانون شوراها

وی همچنین از ایراد شورای نگهبان به لایحه اصلاح موادی از قانون شوراها به دلیل در نظرگرفتن وظایف تقنینی و اجرایی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد و گفت: بررسی لایحه مذکور هنوز در شورای نگهبان نهایی نشده و با توجه به استمهال از مجلس همچنان ادامه دارد.

لایحه اصلاح ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، طرح اصلا ح بند 4 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 و الحاق یک بند به آن نیز از دیگر مصوبات مجلس بودند که سخنگوی شورای نگهبان از تایید آنها خبر داد.

صلاحیت تفسیر مجمع تشخیص

کدخدایی همچنین گفت: طرح دوفوریتی استفساریه جزء 3 بند ب ماده واحده، قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371 مصوب 27 دی ماه سال جاری نیز در این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد:‌ نظر به این که ماده واحده اتفساریه جزء 3 بند ب ماده واحده، قانون اصلاح تبصره 2 ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب مجمع تشخیص می‌باشد و تفسیر مصوبات آن مجمع بر عهده خود مجمع است لذا مصوبه مذکور مغایر با اصل 112 قانون اساسی تشخیص داده شد.

این مصوبه درباره افزایش و برقراری مستمری بازنشستگی نسبت به کسانی بود که پیش از تاریخ اصلاحیه جدید قراردادهایی را با تامین اجتماعی داشتند که در این رابطه از مجلس سئوال شد و مجلس پاسخ خود را ارائه داد.

کدخدایی تصریح کرد: البته شورای نگهبان به دلیل اشکال شکلی وارد محتوا شد و هرگونه تغییری بر عهده این مجمع خواهد بود.

کد خبر 14417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز