گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که رسیدگی به لایحه مدیریت خدمات کشوری در شورای نگهبان آغاز شده، تصریح کرد: در حال حاضر تا پایان فصل پنجم این لایحه، شورای نگهبان در بیش از 20 مورد این لایحه را مغایر با قانون اساسی دانسته است. این لایحه از 15 فصل تشکیل شده است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به احتمال تغییر مجدد لایحه توسط دولت یا مجلس پس از ایراد شورای نگهبان، گفت: مجلس باید در چارچوب تغییرات شورا، لایحه را تغییر دهد و اگر در سایر مواد که ایراد شورا نبوده تغییری ایجاد کند به منزله مصوبه‌ای جدید تلقی خواهد شد و ما مجدداً آن را بررسی می‌کنیم.

عضویت شورا، شغل نیست

وی همچنین درباره تصدی وزارت دادگستری توسط غلامحسین الهام که عضو شورای نگهبان نیز می‌باشد، افزود: نظر شورای نگهبان بر این بوده که عضویت در این شورا شغل محسوب نمی‌شود و داشتن شغل برای اعضای شورا مغایر با قانون اساسی یا قوانین عادی نیست.

وی ادامه داد: در گذشته نیز هم وزیر دادگستری و هم معاون اول عضو شورای نگهبان بوده‌اند و رویه موجود هم ممنوعیت نداشتن در این زمینه را نشان می‌دهد.

مصوبات تایید شده

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تصویب لایحه اصلاح مواد 9 و 10 قانون بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح 113 قانون برنامه سوم توسعه با طرح استفساریه ماده 108 قانون برنامه سوم توسعه تنفیذی در ماده 20 قانون برنامه چهارم توسعه، طرح حمایت از حقوق و مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و لایحه فروش اوراق قرضه توسط دولت خبر داد.

وی همچنین گفت: لایحه اصلاح موادی از قانون شوراهای اسلامی به علت بسط اختیارات شوراها در مسائل قضایی و تقنینی مغایر با اصل 100 قانون اساسی شناخته شد چرا که این اصل اختیارات شورا را بیشتر نظارتی می‌داند.

قائم‌ مقام شورای نگهبان در ادامه از وجود ایرادات فراوان لایحه مجامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از اصلاح مجدد مجلس خبر داد و گفت: چون در سقف پیشنهادی دولت، مجلس تغییر ایجاد کرده است لذا این لایحه مغایر اصل 75 است و مشکل بار مالی دارد.

کاهش بودجه شورا

کدخدایی در ادامه جلسه از کاهش مختصر بودجه شورای نگهبان خبر داد و گفت: قصد نداریم نسبت به این امر اعتراض کنیم و تابع تصمیم دولت خواهیم بود.

وی همچنین گفت: بودجه 86 توسط کارشناسان مرکز تحقیقات شورای نگهبان همزمان با مجلس بررسی خواهد شد تا در صورتی که تغییری در صحن علنی در آن ایجاد نشد، بتوان با سرعت بیشتری آن را بررسی کرد.

دعوت از منتخبین خبرگان

کدخدایی به عنوان قائم مقام نهاد برگزارکننده اولین اجلاس دوره چهارم خبرگان رهبری از منتخبین این دوره دعوت کرد تا اول اسفندماه در مراسم افتتاحیه این اجلاس شرکت کنند.

دعوت از هیأت رئیسه سنی برای اداره جلسه، قرائت پیام مقام معظم رهبری، گزارش روند انتخابات خبرگان از سوی رئیس شورای مرکزی هیأت نظارت بر انتخابات، مراسم تحلیف و انتخاب هیأت رئیسه دائمی از جمله مهمترین دستور برنامه‌های اولین روز این اجلاس است.

کد خبر 15992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز