یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا در شهر واشنگتن با برپایی تظاهرات گسترده‌ای خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق شدند.

به گزارش بی.بی.سی،این راهپیمایی بزرگ چند روز پیش از بررسی استراتژی جدید جورج بوش رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اعزام 21 هزار و 500 سرباز تازه به عراق برپا شد.در جریان این تظاهرات بزرگ معترضان به سیاست‌های جنگ طلبانه کاخ سفید شعار‌هایی بدین مضمون سر دادند،نیرو‌ها را به خانه بازگردانید.

جین فوندا بازیگر سینمای هالیوود و از منتقدان سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا که در زمان جنگ این کشور با ویتنام در سال 1972به هانوی پایتخت این کشور سفر کرده بود در سخنانی در جمع تظاهر کنندگان در واشنگتن گفت: با وجود آنکه  34 سال است که در تظاهرات ضد جنگ شرکت نکرده‌ام ،سکوت در این باره را دیگر گزینه مناسبی نمی‌دانم.

جین فوندا اضافه کرد:من بسیار متاسفم که ما باید همچنان این کار را (نبرد و حمله به کشور‌های دیگر) انجام دهیم و بسیار متاسفم که درس عبرتی از جنگ ویتنام نگرفته‌ایم.

در جریان این تظاهرات تیم رابینز و شان پن نیز به جین فوندا و مخالفان جنگ علیه عراق واستراتژی جدید جورج بوش پیوستند.تیم رابینز نیز در سخنانی گفت:آنچه ما به آن نیاز داریم شجاعت است شجاعت قدرت متقاعد کردن ما به صدای  مردم  به نمایندگی از کل جامعه آمریکا نیاز داریم، صدایی که در ماه نوامبر (2006 انتخابات مجلس نمایندگان و میاندوره‌ای سنای آمریکا) اعلام کرد که دیگر از این جنگ خسته شده است.

در جریان این تظاهرات ، معترضان همچنین تابوت‌هایی پوشیده با با پرچم آمریکا حمل کردند که بر آن به طور نمادین یک جفت پوتین نظامی قرار داده شده بود.علاوه براین تعداد زیادی از کهنه سربازان آمریکایی، فعالان ضد جنگ،رهبران مذهبی و بازیگران مشهر سخنانی را خطاب به مردم ایراد کردند.

تظاهرکنندگان آمریکایی همچنین پلاکارد‌هایی حمل می‌کردند که بر آن‌ها نوشته شده بود:بوش دروغ گفت،هزاران نفر کشته شدند. روی برخی دیگر از پلاکارد‌ها نیز نوشته شده بود:بوش را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی استیضاح کنید.

کد خبر 14434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز