همشهری آنلاین مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تخلیه نیروهای رزمی مستقر در عراق تا اول سپتامبر 2008 را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرده که خواستار تخلیه نیروهای رزمی مستقر در عراق تا اول سپتامبر سال 2008 می‌شود. این لایحه که توسط دمکرات‌ها تنظیم شده با مخالفت شدید کاخ سفید روبرو شده است.
به گزارش بی بی سی، جورج رئیس جمهور آمریکا که همواره با تعیین جدول زمانی برای خروج از عراق مخالفت کرده گفت که این لایحه را وتو خواهد کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه ای ضمن تصویب بودجه 124 میلیارد دلاری که از سوی کاخ سفید برای هزینه های اضطراری جنگ در عراق و افغانستان درخواست شده بود یک جدول زمانی برای خروج از عراق تعیین کرده است.[سابقه موضوع]

این لایحه از رئیس جمهور آمریکا می خواهد عملیات تخلیه نیروهای رزمی مستقر در عراق را در بهار آینده آغاز و تا آخر اوت سال 2008 به پایان رساند.

به موجب لایحه یاد شده اگر حکومت عراق به تعهدات خود از جمله خلع سلاح پیکارجویان و تقسیم منصفانه درآمد نفتی عمل نکند عملیات تخلیه زودتر نیز صورت می گیرد.

لایحه یاد شده با 218 رای موافق در مقابل 212 رای مخالف به تصویب رسید.

تصویب این لایحه پیروزی بزرگی برای دمکرات‌هاست که سال گذشته کنترل کنگره را بدست گرفتند.

اما جورج بوش این لایحه را محکوم کرد و گفت که آن را وتو می کند:
"اینجا در واشنگتن اعضای هر دو حزب می دانند که مهمترین وظیفه ما حمایت از سربازانمان درجنگ با تروریسم است. اما امروز اکثریت مجلس نمایندگان با تصویب لایحه هزینه های جنگ، لایحه ای که هیچ شانسی برای قانونی شدن ندارد و به سربازان ما تجهیزات لازم را نمی دهد از انجام مسئولیت خود خودداری کردند."[سابقه موضوع]

در همین حال نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، پیش از به رای گذاشتن این لایحه گفت:
مردم آمریکا اعتماد خود را به جورج بوش و نحوه اداره جنگ در عراق از دست داده اند.

رئیس دمکرات مجلس نمایندگان افزود:
مردم آمریکا خواستار رویکرد جدیدی در عراق هستند. امروز کنگره این رهیافت جدید را فراهم خواهد کرد. مردم آمریکا از جنگی بی پایان حمایت نمی کنند. کنگره نیز نباید چنین کند.

کد خبر 18248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز