همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی امروز - یکشنبه - پس از 4 ساعت جلسه غیرعلنی جهت بررسی پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات، کمیسیون‌های اصل 90، قضایی و اقتصادی را مامور بررسی ابعاد مختلف این پرونده کرد.

‌در جلسه غیر علنی امروز  مجلس، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد، بهمنی رییس کل بانک مرکزی، حجت‌الاسلام پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور و جهرمی مدیرعامل بانک صادرات حضور داشتند و گزارشاتی را در مورد این پرونده ارائه کردند.

پس از جلسه غیر علنی، جلسه علنی تشکیل شد و در این جلسه علی لاریجانی به طرح دیدگاههای خود در زمینه این اختلاس پرداخت.

کمیسیون اصل ۹۰ ابعاد این فساد بزرگ را شناسایی کند

علی لاریجانی در ابتدای جلسه‌ی علنی امروز یکشنبه مجلس گفت: علت تاخیر چند ساعته شروع جلسه علنی بررسی جامع پرونده بزرگ 3 هزار میلیارد تومانی بود که باید این بررسی انجام می‌شد.

وی با بیان این که مجلس از ساعت 8 تا 12 امروز 4 ساعت در جلسه‌ی غیرعلنی پرونده‌ی 3 هزار میلیارد تومانی را بررسی کرد، درعین حال در توضیح موارد مطروحه در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: دراین جلسه، موضوع پرونده 3 هزار میلیارد تومانی با حضور مسئولان مختلف دولتی همچون وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، مدیر عامل بانک صادرات و رئیس سازمان بازرسی کل کشور بررسی و توضیحات مفصلی ارائه شد.

لاریجانی افزود: در این توضیحات ابعاد فساد بزرگی که در کشور رخ داده و بعضی از حواشی موضوع که نشان از دامنه وسیع آن دارد ارائه شد؛ نمایندگان مجلس نیز سوالات و تذکرات و پیشنهاداتشان را مطرح کردند.

رییس قوه مقننه هم‌چنین توضیح داد:‌مجموع صحبتهای اولیه نشان داد که این فساد با قصد ضربه زدن به اقتصاد ملی و اعتماد عمومی کشور انجام شده که جرم بسیار بزرگی است و برای ما کاملا مکشوف شد که ابعاد این موضوع بسیار گسترده است و باید با جدیت مورد رسیدگی قرار گیرد.

لاریجانی با تشکر از قوه قضاییه برای مامور کردن محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور برای رسیدگی به این پرونده گفت: حتما مجلس از این پروسه حمایت خواهد کرد، همچنین در مجلس کمیسیون اصل 90 مامورخواهد شد تا با همکاری کمیسیون‌های قضایی و اقتصادی ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنند و در اسرع وقت گزارش آن را به مجلس ارائه دهد تا در اختیار عموم قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید رخنه‌هایی که در سیستم بانکی وجود داشته که منجر به ایجاد چنین فسادی شده و همچنین ابعاد خارج از سیستم بانکی کاملا مکشوف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین تاکید کرد: ‌باید در این گزارش پیشنهاداتی نیز برای جلوگیری از این مفسده ارائه گردد.

‌ رییس قوه مقننه هم‌چنین در نطق ابتدای دستور خود در صحن علنی مجلس در مورد پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، گفت: مساله‌ای که این روزها فضای کشور را متاثر نموده است، پرونده کذایی 3 هزار میلیاردی است. آنچه در رسانه‌ها و آرای سیاست‌مداران تا این لحظه مشاهده شده و هم‌چنین مطالبی که مسوولین اجرایی و بانکی کشور و ریس بازرسی کل کشور امروز در جلسه غیرعلنی مجلس بیان کردند، حکایت از این دارد که فساد مهمی در بخش مالی و بانکی کشور رخ داده است.

وی افزود: بنابراین باید به افکار عمومی حق داد که کاملا نگران این امر باشند و حق دارند که برداشت شفافی از موضوع داشته باشند و نیز حق دارند که رسیدگی دقیق و عادلانه آن را مطالبه کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فکر می‌کنم مبارزه واقعی با فساد حکم می‌کند که به جای این‌که موضوع دستاویز نزاع‌های سیاسی شود با یک نگاه ملی پیگیر حقوق ملت باشیم.

لاریجانی یادآور شد: زاویه دید مجلس در بررسی این موضوع، پس زدن حواشی و رسیدگی قانونی و دقیق به متن این فساد است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی از اقدام به موقع و قاطع قوه قضاییه و انتخاب دادستان کل کشور جهت رسیدگی همه‌جانبه به این پرونده حمایت می‌نماید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس اکیدا خواستار بررسی فوری و عادلانه این پرونده و کشاندن تمام کسانی که در این فساد مقصر هستند به عدلیه می‌باشد.

لاریجانی تاکید کرد: امروز تمام قوای سه گانه کشور مصمم برخورد با این پدیده زشت هستند و هر کسی با هر سمتی که دارد با فرض دست داشتن در این فساد، نمی‌توانند با صحنه‌سازی غیرحقوقی از این ماجرا فرار کنند.

وی ادامه داد: ‌امروز بررسی اولیه این موضوع در مجلس نشان داد که ابعاد این فساد بسیار بزرگ است و باید روشن شود و این امر احتیاج به بررسی موشکافانه دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قوه قضاییه مسوولیت اصلی را بر عهده دارد و همه قوا باید جهت صیانت از حقوق ملت به این نهاد مدد برسانند.

لاریجانی تصریح کرد: بنابراین لازم است در قوه مقننه نیز کمیسیونی این موضوع را تحت بررسی قرار دهد که هم به قوه قضاییه کمک کند و هم گزارش کاملی را به مجلس ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: مناسب کمیسیون اصل 90 مجلس با همکاری کمیسیون‌های اقتصاد و قضایی و حقوقی در این جهت اهتمام نمایند و امیدواریم این کمیسیون در اسرع وقت هم ابعاد این فساد و راه‌های رخنه و دغل کاری و منشاء آن را بیابند و هم‌چنین افراد خاطی و مقصر را به قوه قضاییه معرفی کنند و نیز پیشنهاداتی مبنی بر پیشگیری و جلوگیری از این گونه مفسده‌ها را به مجلس ارائه نمایند.

توصیه‌نامه‌های دولتمردان در اختلاس 3000 میلیاردی

رئیس سازمان بازرسی کشور در ارائه گزارش خود به نمایندگان مجلس از برخی توصیه نامه های دولتمردان برای تسهیل فعالیت عامل اختلاس 3000 میلیاردی خبر داد که این اقدام واکنش کوچک زاده نماینده حامی دولت را در جلسه غیر علنی مجلس بر انگیخت.

یکی از نمایندگان مجلس که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر درباره جلسه غیر علنی امروز مجلس که با حضور مسئولان دولتی و رئیس سازمان بازرسی کشور برای بررسی موضوع اختلاس 3000 میلیاردی تشکیل شد توضیح داد.

به گفته وی در این جلسه حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ارائه گزارش خود به نمایندگان مجلس به نام برخی افراد اشاره کرد و خبر از توصیه نامه هایی از سوی برخی مسئولان بلند پایه دولتی برای اختلاس کنندگان داد.

این نماینده مجلس گفت: در هنگامی که پور محمدی در حال نام بردن از برخی دولتمردان مرتبط با این موضوع بود، مهدی کوچک زاده نماینده تهران یادداشتی به رئیس سازمان بازرسی کشور داد و پورمحمدی نیز تذکر کوچک زاده را پشت تریبون اعلام کرد.

به گفته وی، پور محمدی گفت آقای کوچک زاده تذکر دادند که اینجا دادگاه نیست و نباید اسم افراد را اعلام کنید، کار شما سیاسی کاری است .

این نماینده تصریح کرد: جمعی از نمایندگان مجلس پس از این تذکر کوچک زاده اعتراض خود را نسبت به نماینده تهران اعلام کردند. پورمحمدی نیز با اعلام اینکه سه سال است در برابر این هجمه ها و تهمت ها سکوت کرده ام در پاسخ به این تذکر تاکید کرد ما همه تخلفات را طبق روال قانونی بررسی کردیم.

این نماینده مجلس همچنین خبر داد که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در این جلسه در اظهاراتی درباره اختلاس 3000 میلیاردی از افرادی نام برد و تاکید کرد نام بردن از افرادی که دچار تخلف شده اند در بررسی این موضوع بلامانع است.

واژه اختلاس را برای تخلف ۳۰۰۰ میلیاردی فعلا استفاده نکنید

عضو کمیسیون عمران مجلس، از احتمال برگزاری نشست غیرعلنی دیگری در روز سه‌شنبه -۲۹ شهریور- با همین دستور کار رسیدگی به پرونده تخلف سه‌هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: مسئولان قضایی و دولتی در نشست امروز خود تأکید کردند که به علت مشخص نبودن ابعاد این تخلف، نام اختلاس برای آن به کار برده نشود.

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با خانه ملت www.icana.ir گفت: در حین قرائت گزارش مسئولان اقتصادی و قضایی کشور درباره عملکرد خود در برابر تخلف سه‌هزار میلیارد تومانی، آقایان "سیدمحمدحسن ابوترابی فرد" و "جمشید انصاری" از جایگاه خود و "احمد توکلی" در جایگاه سخنران نقطه نظرات خود را برای شفافیت و بررسی بیشتر ابعاد تخلف سه‌هزار میلیارد تومانی بیان کردند.

وی ادامه داد: مسئولان اقصادی و قضایی تأکید داشتند که از نام اختلاس برای این پرونده تخلف از شبکه بانکی استفاده نشود، زیرا هنوز از سوی قوه قضاییه چگونگی جرم اعلام نشده و خاطیان مشخص نشده است.

لاهوتی تصریح کرد: پس از مشخص شدن احکام قوه قضاییه درباره این پرونده و مشخص شدن خاطیان باید با آن برخورد جدی و قاطع انجام شود.

وی گفت: ابعاد تخلف سه‌هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور بسیار گسترده و تکان دهنده است و مجلس سعی دارد با برطرف کردن حاشیه‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ به روند بررسی این پرونده کمک کند.

پایان جلسه غیر علنی در ساعت 12 ظهر

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به دلیل نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس، در ساعت 12 امروز با تاخیر چهار ساعته آغاز به کار کرد.

 

 

کد خبر 145930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز