دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران در نیمه نخست سال، رکورد‌های زیادی را جا به جا کرد اما خوش‌ترین خبر بازار سرمایه ایران در نیمه نخست سال، عبور ارزش بورس تهران از مرز 100میلیارد دلار بود.

سال‌ها پیش که ارزش بورس تهران کمتر از 10میلیارد دلار بود، آرزوی بورس 100میلیارد دلاری خیلی دور از ذهن به‌نظر می‌رسید اما بورس تهران در کمتر از یک دهه توانست به‌نحو قابل توجهی رشد کند و ارزش آن یکباره از مرز 100میلیارد دلار هم عبور کند. ارزش بورس تهران در اسفند ماه سال گذشته به 95میلیارد دلار رسیده بود اما صعود‌های انفجاری شاخص نه تنها باعث شد که ارزش بورس تهران از 100میلیارددلار عبور کند بلکه در یک دوره در نیمه اول سال90، ارزش بورس تهران حتی از مرز 127میلیارددلار هم گذشت. متولیان بازار سهام وعده داده‌اند که ظرف 2 سال آینده ارزش بورس تهران به 600 و حتی 1000میلیارد دلار هم برسد؛ آرزویی که شاید خیلی دور از ذهن به‌نظر برسد اما باید به یاد داشت که روزگاری آرزوی بورس 100میلیارد دلار هم چندان قابل تصور نبود.در حال حاضر میزان تولید ناخالص داخلی بیش از 450میلیارد دلار است و ارزش بورس تهران باید حداقل به این میزان افزایش یابد تا بتواند نقش مؤثری را در اقتصاد بازی کند بنابراین قرار است با ورود شرکت‌های جدید، زمینه سهم بورس از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

در نیمه نخست 90 چه گذشت

هرچند در سال87 و 88 بازار سهام با نوسان‌های مقطعی همراه بود اما ارزش معاملات بورس تهران در سال89 یکباره با جهش مواجه شد و ارزش معاملات بورس در پایان سال 89 به 18/5 میلیارد دلار رسید ضمن اینکه میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در همین سال به محدوده 80درصد رسید. این جهش‌ها اثر روانی زیادی برای بازار سهام داشت و باعث شد که سهامداران بورس تهران با به‌صدا در آمدن زنگ سال90، برای خرید سهام به سمت بورس تهران هجوم ببرند. این هجوم باعث شد تا شاخص‌های بورس تهران یک‌‌شبه سر به آسمان بگذارند و در کمتر از یک ماه بیش از 2/5 میلیارد دلار سهام در بورس داد و ستد شود. در فروردین ماه امسال همچنین بسیاری از رکورد‌های بورس برای نخستین بار جا به جا شد و این‌ جا‌به‌جایی رکورد‌ها، تمایل سهامداران را برای سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر کرد. هرچند قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز نیز به موازات بورس تهران در حال صعود بودند اما جذابیت بازار سهام بیشتر شده بود و در نیمه نخست سال رکورد ارزش معاملات، مقدار شاخص، گردش معاملات، ارزش بازار، حجم معاملات و دفعات معاملات شکسته شد.

نزول مقطعی

پس از یک دوره صعود در فروردین و اردیبهشت امسال همزمان با بروز برخی رویداد‌های اقتصادی- سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی، بورس تهران در یک دوره تا مرداد ماه امسال با رکود اجباری مواجه شد اما با پایان فصل مجامع شرکت‌های بورس و تقسیم 9میلیارد دلار سود از سوی شرکت‌های بورس بین سهامداران بار دیگر بازار سهام با رونق مواجه شد و شاخص‌های بورس تهران در مدار صعود قرار گرفتند. هرچند رکود در این مدت گریبان بورس را تا اندازه‌ای گرفته بود اما ارزش روزانه معاملات نسبت به سال‌های گذشته شرایط بهتری داشت و به‌طور میانگین ارزش روزانه مبادلات کمتر از 50میلیارد تومان نبود.

آمار شش ماهه

آمار‌های موجود در بورس تهران نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 126هزار میلیارد تومان معادل 12/5 میلیارد دلار سهام دادوستد کرده‌اند که این بیشترین میزان معاملات در طول یک دوره شش ماهه محسوب می‌شود.سهامداران بورس تهران همچنین در نیمه نخست سال90 نزدیک به 40میلیارد سهم دادوستد کرده‌اند و تعداد دفعات معاملات نیز در این دوره به 2میلیون 457هزار معامله رسیده است که رکورد جدیدی برای بورس محسوب می‌شود. همچنین میزان مشارکت مردم در دادوستد‌های سهام به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و از ابتدای امسال تاکنون 578هزار و 444نفر در مبادلات بورس تهران شرکت کرده‌اند.

کد خبر 146663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز