سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد:ارزش بورس تهران در طول یک ماه گذشته میلادی بیش از 10 میلیارد دلار افزایش یافته است؛ ضمن اینکه این فدراسیون برای نخستین بار در طول2.5 سال گذشته شاخص جدید بورس را به رسمیت شناخت و آن را منتشر کرد.

بورس

به گزارش همشهری، بورس تهران سال 90 را با هیجان بسیار زیادی آغاز کرد و این هیجان‌ها باعث نوسان‌های زیادی در شاخص‌های بورس شد به‌طوری که پس از پایان یک دوره رکود از هفته اول اردیبهشت ماه تا ابتدای تابستان تاکنون شاخص‌های بورس تهران بار دیگر وارد مدار صعود شد و در کمتر از یک ماه بیش از میلیارد‌ها دلار به ارزش بورس تهران اضافه شد. بر این اساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نیز این موضوع را تایید می‌کند. این فدراسیون در گزارش ماه آگوست خود اعلام کرد: ارزش بورس تهران در فاصله یک ماه از جولای تا آگوست بیش از 10.2 میلیارد دلار افزایش یافته و از 105میلیاردو 193میلیون دلار به 115میلیاردو317 میلیون دلار رسیده است.

در این گزارش ارزش بورس تهران در ژانویه نخستین ماه میلادی 95 میلیاردو 912 میلیون دلار محاسبه شده بود. 4ماه پس از آن در ماه آوریل ارزش بورس تهران به 114میلیاردو 410 میلیون دلار رسید اما پس از آن با نزول مواجه شد و ارزش بورس تهران در فاصله چند ماه بیش از 10میلیارد دلار کاهش یافت اما با سپری شدن دوره رکود بار دیگر ارزش بورس تهران افزایش یافته است.نکته جالب توجه در گزارش فدراسیون جهانی انتشار شاخص جدید بازار سهام ایران برای نخستین بار پس از2.5 سال گذشته است. مسئولان بازار سرمایه ایران از آذرماه سال 1387 تاکنون شاخص جدیدی را با مبنای محاسبه جدیدی به جای شاخص قیمت بورس تهران نمایش دادند که فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار تاکنون این شاخص را به رسمیت نشناخته و منتشر نکرده بود. مشخص نیست آیا این فدراسیون این شاخص را به رسمیت نمی‌شناخته است یا اینکه مسئولان بورس تهران گزارش‌های آماری قدیمی به این فدراسیون ارسال می‌کردند.

بر این اساس در تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار شاخص کل بازار سهام ایران با عنوان شاخص جدید بورس تهران منتشر و اعلام شده است که این شاخص از ماه جولای تا آگوست2.8 درصد رشد کرده و از 25 هزارو 110 واحد به 25 هزارو 882 واحد رسیده است.پیش از این 5 سال ابتدای دوره تصدی علی صالح آبادی بر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار شاخص بورس تهران یک‌بار دیگر تغییر کرده بود و شاخص بازده نقدی و قیمت به‌عنوان شاخص اصلی بورس تهران به فدراسیون جهانی معرفی شده بود. به این ترتیب در طول 5سال گذشته 2شاخص جدید به جای شاخص قدیمی و شناخته شده بورس تهران(شاخص قیمت )که سال‌ها در بورس محاسبه می‌شد به فدراسیون جهانی معرفی شده که به‌نظر می‌رسد از این میزان اعتبار ایران در این سازمان رسمی جهانی خواهد کاست.

کد خبر 146867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز