پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری‌ورزشی: در حالی که مناقشه بر سر انتخابات فدراسیون کشتی با تعویق آن وارد فاز دیگری شده است، فدراسیون موقت کشتی به دلیل در پیش بودن مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی در آنتالیا ترکیه با مشکل حضور نداشتن نامداران کشتی فرنگی برای شرکت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی مواجه است، همان مشکلی که منصور برزگر در جام تختی با آن روبرو بود.

وی که تاکید کرده بود، کشتی‌گیرانی به مسابقات جهانی اعزام و عضو تیم ملی کشتی خواهند شد که در جام تختی کشتی بگیرند، با بی‌میلی اعضای تیم ملی مجبور شد جام تختی را یک مسابقه آماتوری بداند اما قول داده به وعده خود درباره عدم انتخاب آنها عمل ‌کند، موضوعی که در کشتی‌فرنگی نیز تکرار می‌شود.

رقابت‌های آسیایی دوحه اوج کشتی فرنگی در تمام سال‌های کشتی کشور بود، حضور
4 فینالیست و کسب مدال نقره، محمد بنا را در سمت خود بیمه کرده بود، اما خصوصیات فردی وی مانع ادامه همکاری‌اش با فدراسیون کشتی شد. کناره‌گیری بنا البته همراه بود با منازعه‌ای رسانه‌ای میان طرفداران و مخالفان وی که باعث آن نشد بنا به حرفه خود بازگردد تا کمیته موقت فنی تیم ملی را برای رقابت‌های آینده کشتی فرنگی آماده کند.

پس از جلسه هماهنگی کشتی‌فرنگی که در خانه کشتی برگزار شد، کادر فنی و کمیته فنی موقت کشتی فرنگی انتخاب شدند که رضا سیم‌خواه، ناصر نور‌بخش، علیرضا لرستانی و حسام الدین جعفری به عنوان کادر فنی موقت کشتی فرنگی برگزیده شدند. اعضای کمیته فنی موقت هفت نفره متشکل از رضا قلیچ‌خانی، ‌هاشم قنبری، رشید محمدزاده، علی اللهیاری، محمد دلیریان، حسین تورانیان و رحیم علی‌آبادی برای کشتی فرنگی تشکیل شد با این تبصره که احکام صادر شده تا جام یادگار امام(ره) خواهد بود. در جلسه هماهنگی کشتی فرنگی اما محمد بنا، حسن بابک، احد پازاج، عبدالله چمن‌گلی و حسین گلابی غایب بودند تا مشکلات همچنان پا بر جا بماند.

انتخابی به دلیل پشتوانه سازی
اعضای جدید تصمیم گیرنده کشتی‌فرنگی پس از روی کار آمدن در لفافه از بنا انتقاد کردند و سیاست‌های او در تیم ملی را به چالش کشیدند به صورتی که رحیم علی‌آبادی در انتقادی تلویحی از محمد بنا گفته بود: شرایطی که تنها یک نفر تصمیم‌گیری کند، مردود است و باید کار را به صورت گروهی انجام داد. تمام افراد کشتی فرنگی باید با کم کردن اختلاف سلیقه‌ها دست به دست هم دهند تا باعث پیشرفت این رشته شوند.

بسیاری از آگاهان کشتی نیز معتقدند برگزاری انتخابی تیم ملی کشتی‌فرنگی در حالی که تیم‌ملی کنونی، بهترین و مدال‌آورترین تیم تمام تاریخ کشتی فرنگی است، فقط برای به چالش کشیدن محمد بنا است و دلایل فنی ندارد. یک عضو کمیته فنی کشتی فرنگی اما با رد این موضوع می‌گوید: برای حضور در جام جهانی چاره‌ای جز برگزاری مسابقه انتخابی نداشتیم. در کمیته فنی تصمیم بر این گرفته شد که همانند گذشته تیم ملی انتخاب نشود تا باعث از بین رفتن پشتوانه‌ها و ایجاد بی‌انگیزگی نشویم.

وی که باز هم به طور تلویحی از بنا انتقاد می‌کند ادامه می‌دهد: در این چند ساله به صورت نتیجه‌گرایی کار شده و نتوانستیم پشتوانه خوبی برای کشتی بسازیم. در سنگین وزن همچنان‌هاشم‌زاده و شربیانی بهترین نفرات ما هستند و پشت سر آنها کشتی‌گیر شاخصی نداریم، در سایر اوزان نیز این‌چنین است.

یوسفی افشار در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته پشتوانه سازی انجام می‌شده که در این چند سال هم بخواهد ادامه داشته باشد، گفت: در گذشته هم پشتوانه‌سازی نشده و در دو، سه سال اخیر نیز این روند ادامه داشته است. هدف ما قانونمند کردن مسابقه انتخابی است تا برای اولین بار این روش به‌کار گرفته شود. اگر برای جام‌جهانی، نفرات را انتصاب می‌کردیم، همان جریان گذشته رواج پیدا می‌کرد و اگر سلیقه‌ای عمل می‌کردیم، حرف و حدیث زیادی به‌وجود می‌آمد.

وی در خصوص فرصت لازم برای باز سازی کشتی‌گیران پس از انتخابی گفت: در مدت زمان کوتاه تا جام جهانی برگزاری مسابقه برگزار کردن اشتباه است، چراکه فکر نمی‌کنم بتوانند ریکاوری خوبی داشته باشند اما چاره‌ای نداشتیم و این تصمیم بهتر از انتصاب است.

شرکت نمی‌کنیم
انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی با حضور کم فروغ کشتی‌گیران مطرح برگزار می‌شود.
حمید سوریان به دلیل آسیب‌دیدگی شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی آنتالیا را از دست داده است . وی دلایل عدم حضور خود را اینگونه توضیح می‌هد: در حین تمرینات دوباره از ناحیه کمر دچار آسیب‌دیدگی شدم و اگر بخواهم فشار زیادی پیش از رفع مصدومیت تحمل کنم، دچار مشکل خواهم شد.

سوریان اما نسبت تصمیم ناگهانی کمیته فنی کشتی فرنگی برای برگزاری مسابقات انتخابی معترض است: فکر نمی‌کنم این گونه مسابقه برگزار کردن کار درستی باشد و کشتی‌گیران لطمه می‌بینند. اگر قرار بود انتخابی برگزار شود، باید زودتر اعلام می‌شد تا کشتی‌گیران بتوانند برای خود برنامه‌ریزی انجام دهند.

ملی‌پوش وزن 60 کیلوگرم کشتی فرنگی گفت: احتمال حضورم در مسابقات انتخابی
 جام جهانی بسیار کم است. علی اشکانی نیز در انتخابی‌کشتی نمی‌گیرد: تصمیمی‌که کمیته فنی گرفته به صورت ضرب‌الاجل بوده و به رغم این که تمایل زیادی برای حضور در مسابقات انتخابی داشتم، فکر نمی‌کنم در این مسابقات کشتی بگیرم.

وی در رابطه با مشکل خود برای حضور در انتخابی گفت: پس از این که چند بار دفاع از پایان‌نامه‌ام را به تعویق انداختم، قرار شد روز چهارشنبه هفته جاری این کار را انجام دهم و برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی به دفاع از پایان نامه ام بپردازم که کمیته فنی اعلام کرد در کمتر از یک هفته باید در انتخابی شرکت کنم.مهدی شربیانی نیز می‌گوید که به دلیل امتحانات دانشگاه و همچنین مراسم عزاداری شرایط حضور در مسابقات انتخابی برای شرکت در جام جهانی را ندارد؛ در حال حاضر ترم آخر دانشگاه را پشت سر می‌گذارم و 12 بهمن که قرار است مسابقه انتخابی برگزار شود باید در امتحانات شرکت کنم.

واکنش  کمیته فنی نسبت رد دعوت برای شرکت در انتخابی تیم ملی بسیار تند است: کشتی گیران باید مثل سرباز همیشه آماده باشند. کسی که می‌خواهد در رقابت قهرمانی باشد باید همواره آمادگی خود را حفظ کند، ضمن این که مسابقه انتخابی با دو کیلو ارفاق وزن برگزار می‌شود. جعفری در رابطه با اعلام حضور نداشتن برخی ملی‌پوشان در مسابقه انتخابی تاکید می‌کند: تصمیم کمیته فنی این بوده که هر کشتی‌گیری در انتخابی شرکت نکند، ‌شانس حضور در جام‌جهانی را نخواهد داشت و باید خود را برای جام یادگار امام(ره) آماده کند. پس از جام یادگار امام(ره) نیز نتایج به دست آمده از این رقابت‌ها و جام‌جهانی بررسی می‌شوند تا در خصوص حضور در مسابقات قهرمانی آسیا تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 14710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز