همشهری آنلاین: 4 سال بعداز درگذشت مارکو گریگوریان، هنرمند برجسته ایرانی گالری میلانی هلر نیویورک میزبان اولین نمایشگاه انفرادی این هنرمند شد.

به گزارش ایلنا،این نمایشگاه که عنوان کارهای خارکی (aerth works) بر آن انتخاب شده، دربردارنده 13اثر از مارکو گریگوریان مربوط به سال‌های دهه 60 تا 80 میلادی است که برای اولین بار روی دیوار می‌رود.

در این نمایشگاه که تا 29 اکتبر(7 آبان) امسال ادامه خواهد داشت، آثاری همچون نیمه شب تابستان، خلقت زمین، دروازه آشوویتز و ... به نمایش درآمده است.

به موازات این نمایشگاه، کاتالوگی نفیس و مصور منتشر شده که فرشته دفتری، مدیر هنری سابق موزه هنرهای مدرن نیویورک، بر آن مقدمه مفصلی نوشته است.

آنچه به اهمیت این نمایشگاه می‌افزاید آن است که این؛ اولین نمایشگاه انفرادی گریگوریان از سال 1985 تاکنون در شهر نیویورک به حساب می‌آید.

گریگوریان که نامش تداعی‌گر حرکت‌های آوانگارد مدرنیستی در دهه 50 است، عمدتا در آثارش از موادی چون خاک، چوب و کاه درکنار پلی‌استر و رنگ بهره می‌برد که در آثارش کیفیتی دو بعدی داشت.

برای مثال در اثر "نیمه شب تابستان" مربوط به سال 91 که در این نمایشگاه روی دیوار رفته؛ از زمینه‌ای مشکی رنگ از ترکیب با موادی چون کاه استفاده کرده است و در "خلقت زمین" (1960) از کاه و خاک بر روی بوم بهره برده است.

به گفته مسئولان این گالری، دلیل برپایی نمایشگاهی از مارکو گریگوریان بعداز دو دهه در نیویورک اهمیت این هنرمند در شکل‌گیری هنر پیشرو ایران در دهه 40 و 50 شمسی و دهه 60 میلادی است.

به اعتقاد آنها او درکنار شماری دیگر از هنرمندان ایرانی طلایه‌دار تغییر در مفهوم هنر در ایران بوده است.

به گفته علیرضا سمیع آذر منتقد و مدرس هنر؛ آثار مارکو سرشار از اشارات، هندسه مقدس و تعالیم اسرارآمیز در اشکال بنیادین چون مربع و دایره است.

او بسیار شیفته فرهنگ و تمدن ایران بود و در همه اشکال و آثارش عمیقا ستایش می‌کرد.

محمد احصایی درمورد این هنرمند می‌گوید: مارکو معلم خوبی بود او چیزی را به شاگردش یاد نمی‌داد بلکه آنچه در وجود شاگردش داشت به او نشان می‌داد. می‌توانم بگویم دل و جان این هنرمند با کارش یکی بود.

این هنرمند در سال 1386 درگذشت.

 

کد خبر 148038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز