همشهری آنلاین: دومین نمایشگاه "سرو نقره‌ای" با حذف 4 رشته به دلیل به حدنصاب نرسیدن آثار ارسالی در 16 رشته تخصصی گرافیک آبان‌ماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، در نشست خبری روز گذشته دومین نمایشگاه سالانه سرو نقره‌ای که با حضور کیانوش‌غریب‌پور دبیر این نمایشگاه و ساعد مشکی عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران برگزار شد، برنامه‌های آن تشریح شدند.

غریب‌پور در آغاز با بیان این که "سرو نقره‌ای" نمایشگاه سالانه انجمن طراحان گرافیک ایران است،گفت: انجمن طراحان گرافیک قدیمی‌ترین و فراگیرترین انجمن هنری در میان هنرهای تجسمی است که بخش اصلی طراحی گرافیک ایران را پوشش می‌دهد و هر نمایشگاهی که از سوی انجمن برپا شود، رویداد و اتفاقی برای گرافیک ایران به حساب می‌آید.

غریب‌‌پور با اشاره به توفیق و تأثیرگذاری اولین نمایشگاه سرو نقره‌ای که سال گذشته برگزار شد، گفت: امسال دومین سالی است که این نمایشگاه برگزار می‌شود و توانسته جایگاه خود را در جریان طراحی گرافیک ایران پیدا کند.

دبیر نمایشگاه سرو نقره‌ای تفاوت نمایشگاه امسال را با سال گذشته حذف چند رشته از رشته‌های گرافیک و اهدای یک سرو نقره‌ای به یک اثر برگزیده در هر رشته عنوان کرد و گفت: در این دوره برخلاف سال گذشته تصمیم داریم که به یک اثر برگزیده در هر رشته یک "سرو نقره‌ای" اختصاص دهیم.

همچنین فراخوان این نمایشگاه را در 20 رشته اعلام کردیم اما به دلیل آن که در برخی از رشته‌ها آثار ارسالی به حد نصاب لازم نرسید حذف شد که به این ترتیب امسال در 16 رشته نمایشگاه سرو نقره‌ای را برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین به جوایز دیگر این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: امسال هم جایزه مدیر هنری برتر و سفارش‌دهنده برتر را خواهیم داشت اما امسال یک جایزه ویژه هم خواهیم داشت که به پوستر منتخب با رأی اکثریت اعضای انجمن تعلق خواهد گرفت.

غریب‌پور اهدای جایزه ویژه را نوعی سنجش اختلاف رأی داوران و هنرمندان عنوان کرد و گفت: این بار امکان داوری به همه اعضای انجمن که شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه هستند داده می‌شود تا بهترین پوستر را انتخاب کنند و به این ترتیب امکان رأی همگانی و نظر جمعی را در داوری‌ها برای اولین بار تجربه خواهیم کرد.

وی به بخش‌های نمایشگاه اشاره‌ای داشت و گفت: این نمایشگاه در دو بخش اصلی و جنبی برگزار خواهد شد که بخش اصلی شامل 16 رشته است و در بخش جنبی برای تقویت بخش نظری و تئوری گرافیک ایران برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

غریب‌پور گفت: سال گذشته در بخش جنبی نمایشگاهی از پوسترهای اعضای انجمن طراحان گرافیک کانادا را داشتیم و امسال بر گرافیک مطبوعاتی تمرکز کرده‌ایم و قصد داریم نمایشگاهی از آثار طراحی جلد مجله‌های فرهنگی ایران و چند روزنامه‌ اروپایی را به همراه نشست‌های تخصصی برگزار کنیم.

دبیر این دوره از نمایشگاه سرو نقره‌ای تعداد آثار رسیده به نمایشگاه را 1700 اثر از 279 هنرمند عنوان کرد و گفت: از میان این آثار 515 اثر از 277 نفر به نمایشگاه راه یافت و تلاش کردیم که از هر عضو انجمن حداقل یک اثر را به نمایش بگذاریم و همه اعضا حق مساوی برای شرکت در نمایشگاه داشته باشند که در نهایت تنها دو نفر از این نمایشگاه بازماندند که به دلیل به حدنصاب نرسیدن آثار در چند بخش بود.

وی 4 رشته حذف شده از این نمایشگاه را بخش‌های میان‌رشته‌ای گرافیک عنوان کرد و گفت: گرافیک محیطی از جمله بخش‌های حذف شده در این دوره است چرا که آثار ارسالی بیشتر طرح‌های معماری بود و به گرافیک دیزاین مربوط نمی‌شد و سه رشته دیگر نیز زیرشاخه‌های طراحی جلد سی‌دی موسیقی و نشریات و همچنین بخش مولتی‌مدیا بود که جزء بخش گرافیک موشن است.

غریب‌پور گفت: این نمایشگاه 13 آبان‌ماه گشایش خواهد یافت و تا 26 آبان ادامه دارد و روز 25 آبان نیز مراسم اختتامیه و اهدای جوایز را برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین از برگزاری جلسه نقد و بررسی این نمایشگاه در روز بعد از اختتامیه 26 آبان خبر داد و گفت: نشست آزاد و انتقادی با حضور دبیر نمایشگاه را یک روز بعد از اختتامیه برگزار خواهیم کرد تا پاسخگوی معترضان و منتقدان باشیم و بتوانیم سرو نقره‌ای بعدی را به شکل بهتری برگزار کنیم.

ساعد مشکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه سرو نقره‌ای نیز در این نشست با اشاره به سابقه 12 ساله انجمن طراحان گرافیک ایران گفت: این انجمن با هزار و چهار عضو بزرگترین انجمن هنری ایران است و هیئت مدیره آن در طول این سال‌ها تلاش کرده‌اند که در ارتقاء گرافیک ایران و شناساندن آن به جهانیان تأثیرگذار باشند که قدم‌هایی نیز در این راستا برداشته شده است.

وی با اشاره به نمایشگاه سرو نقره‌ای گفت: بعد از آشفتگی در برگزاری بی‌ینال‌های گرافیک، انجمن طراحان گرافیک تصمیم گرفت که کاملاً مستقل و با اتکا بر توان مالی خود نمایشگاهی را با عنوان "سرو نقره‌ای" برگزار کند.

وی تفاوت نمایشگاه سال گذشته سرو نقره‌ای را با نمایشگاه امسال تنوع آثار سال قبل عنوان کرد و گفت: سال گذشته محصول طراحی گرافیک در طول چندین سال قبل از آن به نمایش درآمد اما امسال آثار ارائه شده تنها آثاری است که در طول سال‌های 89 و 90 خلق شده است. اما آن چه ارائه می‌شود واقعیت گرافیک امروز ماست.

ساعد مشکی همچنین گفت: بخش‌های مختلف نمایشگاه سرو نقره‌ای برای اهمیت دادن به تمامی رشته‌های گرافیک است.

مشکی در پاسخ به سؤال فارس برای ایجاد تعامل انجمن طراحان گرافیک با مسئولان فرهنگی و هنری کشور برای ساماندهی وضعیت گرافیک شهری گفت: هر سال از مدیران صنایع و فرهنگی و هنری کشور برای بازدید از نمایشگاه سرو نقره‌ای دعوت می‌کنیم و انتخاب مدیر هنری برتر و سفارش دهنده برتر در این نمایشگاه نیز با همین دیدگاه گنجانده شده است اما باید بدانیم که چرخه گرافیک کشورمان تنها به دست انجمن نمی‌‌چرخد و ما متولی گرافیک کشور نیستیم بلکه سعی می‌کنیم با برگزاری نمایشگاه‌ و سمینار و ... بر آن تأثیرگذار باشیم.

غریب‌پور نیز درباره شکل داوری بخش‌های مختلف این نمایشگاه توضیح داد: داوران ما برای همه رشته‌ها ثابت هستند چرا که کمتر طراحی هست که تنها در یک بخش از گرافیک متمرکز باشد، اما سعی کردیم از گرایش‌های مختلف گرافیک در هیئت داوران داشته باشیم.

دومین نمایشگاه سالانه سرو نقره‌ای در 16 رشته مختلف گرافیک از 13 تا 26 آبان‌ماه سال‌جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

فیروز شافعی، امرالله فرهادی، بهروز متین‌صفت،‌کیانوش‌غریب‌پور، ساعد مشکی و فرشید مثقالی اعضای شورای سیاستگذاری و پریسا تشکری، علی رشیدی، مجید عباسی، وحید عرفانیان و آریا کسایی اعضای هیئت داوران این نمایشگاه هستند.

کد خبر 147366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز