شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

کارلوس کی‌روش در تهران اقامت دارد و می‌خواهد همه دانش و تجربه فوتبالی‌اش را صرف رساندن تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2014 کند.

با وجود این، او هنوز نتوانسته دوران مربیگری‌اش در تیم ملی پرتغال و جدایی تلخش از نیمکت تیم ملی کشورش را فراموش کند. همان شبی که ایران در ورزشگاه آزادی، بحرین را با 6 گل شکست داد، تیم ملی پرتغال در کپنهاگ با نتیجه 2 بر یک مغلوب دانمارک شد و به جای صعود مستقیم به یورو 2012 باید آخرین شانس خود را در بازی پلی‌آف و مقابل تیم آماده بوسنی امتحان کند. پس از این بازی بود که رسانه‌های پرتغالی به سراغ کی‌روش آمدند و او فدراسیون فوتبال کشورش را متهم اصلی در به‌وجود آمدن این وضعیت دانست.

محرومیت جنجالی

پرتغال مرحله مقدماتی یورو2012 را با کی‌روش شروع کرد ولی پس از تساوی 4 بر 4 مقابل قبرس و شکست مقابل نروژ او از طرف فدراسیون فوتبال این کشور برکنار شد. البته او در این دو بازی به‌دلیل محرومیت روی نیمکت ننشسته بود و دستیارش تیم ملی پرتغال را هدایت کرد.

محرومیت کی‌روش به مشاجره او با ماموران کمیته ضد‌دوپینگ پرتغال برمی‌گشت که پیش از شروع جام‌جهانی 2010 صبح زود و بدون اطلاع قبلی به اردوی تیم ملی رفته بودند و او معتقد بود که آنها آرامش بازیکنان تیمش را بر هم زده‌اند. ابتدا این ‌فدراسیون فوتبال پرتغال بود که او را یک ماه محروم کرد و پس از آن او به اتهام اخلال در انجام تست دوپینگ با محرومیت سنگین 6 ماهه روبه‌رو شد. کی‌روش هرگز این محرومیت را نپذیرفت و بعدا دادگاه داوری ورزش هم در پاسخ به تقاضای فرجام‌خواهی او‌ را مبرا کرد ولی شروع ضعیف پرتغال در مقدماتی یورو و حواشی‌ای که این ماجرا به‌وجود آورد، در نهایت منجر به برکناری او شد.

کی‌روش که بابت عملکرد پرتغال در جام جهانی 2010 (این تیم در یک هشتم نهایی مغلوب اسپانیا شد که در نهایت به قهرمانی جهان رسید) مورد انتقاد قرار داشت، در همان زمان معتقد بود که این محرومیت بهانه‌ای است برای برکناری او و هنوز هم روی این عقیده پافشاری می‌کند. کی‌روش که پس از شکست پرتغال در کپنهاگ با شبکه تلویزیونی «آنتنا اونو» کشورش مصاحبه می‌کرد، گفت: «بدون مشکلاتی که لورنتینو دیاز (رئیس سابق لیگ پرتغال) و آماندینو ده‌کاروالیو (یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال پرتغال) و همکاران‌شان به‌وجود آوردند و اتهامات کذبی که در دوران مربیگری من مطرح کردند، به‌طور طبیعی صعود می‌کردیم و حالا در یورو بودیم.»

پاسخ بنتو

البته پائولو بنتو، سرمربی فعلی پرتغال اظهارنظر کی‌روش را حمله‌ای به‌خودش دانست و اینگونه پاسخ داد: «پرتغال پس از  2 بازی تنها یک امتیاز داشت و ما از 18 امتیاز ممکن 15 امتیاز گرفتیم. نباید مردم را فریب داد. آنها بلدند محاسبه کنند. من مسئولیت شکست مقابل دانمارک را می‌پذیرم ولی اتفاقات جام جهانی و شروع کار تیم در مرحله مقدماتی یورو ارتباطی به من ندارد.»

البته کی‌روش در مصاحبه دیگری تاکید کرد که مقصران ناکامی تیم ملی پرتغال، مسئولان فدراسیون این کشور هستند. او حتی به بنتوی جوان توصیه کردکه برای موفقیت از آنها فاصله بگیرد؛ «ما بازیکنان خوبی داریم و می‌توانیم تیم خوبی بسازیم.

بنتو تجربه‌خوبی دارد و باید روی کارش تمرکز کند و تیم را از دایناسورهایی که فقط فوتبال را نابود می‌کنند، دور نگه دارد. اگر این اتفاق بیفتد، هواداران سرانجام می‌توانند پرتغال را یک بار دیگر در فینال اروپا ببینند. اگر بنتو نتواند این کار را بکند، کار خودش و بازیکنانش را سخت می‌کند. نصیحت من به بنتو این است که درباره اتفاقاتی که برای مربیان قبلی تیم ملی افتاده مطالعه و فکر کند. همه آنها ناکام شدند و کارنامه و تصویرشان تباه شد.» بنتو در این باره گفت:« نمی‌دانم در گذشته چه اتفاقی افتاده، ولی من روش خودم را دارم و اجازه نمی‌دهم مسئولی در کارم دخالت کند.»

کد خبر 148513
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز