شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

این بار هم با 3هزار نفر و از اوکلند بزرگ‌ترین شهر نیوزیلند شروع شد. .

اعتراض

اشتباه نکنید. مقصود جشن‌های آغاز سال میلادی جدید نیست  مقصود اعتراض‌های جهانی به بانکداران، سرمایه‌داران و سیاستمدارانی است که با سوء رفتار و حرص خود میلیون‌ها نفر را دچار فقر و فلاکت کرده‌اند. دیروز شهرهایی در سراسر جهان از توکیو در منتهی‌الیه شرق تا آلاسکا در غرب آمریکا صحنه فریاد خشم مردم علیه نظام سرمایه‌داری بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، سازمان‌دهندگان جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» در آمریکا، از قبل دیروز را زمان برگزاری بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های اعتراضی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان اعلام کرده‌ بودند.دیروزعلاوه بر معترضان آمریکایی مردم کشورهای استرالیا، فیلیپین، اندونزی، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، آفریقای جنوبی، یونان ، آلمان، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا و... ضمن اعلام وابستگی به جنبش وال‌استریت، علیه نظام سرمایه‌داری تظاهرات کردند . این تظاهرات در شهر رم ایتالیا به خشونت کشیده شد.

آسیا و اقیانوسیه

در ملبورن دومین شهر بزرگ استرالیا، حدود یک هزار نفر در میدان اصلی شهر جمع شدند.در سیدنی پایتخت، اعضای اتحادیه‌های کارگری، نمایندگان گروه‌های بومی و سایرین در میدان مارتین در مرکز تجاری شهر تجمع کردند. گروه‌های مختلف «اشغال کنید» از طریق وب‌سایت‌هایی که راه‌انداخته‌اند، اعلام کردند که خواهان جهانی هستند که تحت حاکمیت یک‌درصد پولدار نباشد.

در مانیل پایتخت فیلیپین معترضان با اعلام حمایت از معترضان ضد‌وال‌استریت و با سر دادن شعار مرگ بر امپریالیسم آمریکا و تقبیح تجاوزگری و جنگ‌طلبی سردمداران این کشور به طرف سفارت آمریکا راهپیمایی کردند تا با معترضان وال‌استریت اعلام همبستگی کنند. در جاکارتا پایتخت اندونزی نیز مردم به نشانه اعتراض در نزدیکی سفارت آمریکا تجمع کردند. در توکیو نیز شمار معترضان حدود 200‌نفر برآورد شد. راهپیمایی دیگری نیز در توکیو به سوی دفتر بانک آمریکایی گلدمن ساکس صورت گرفت. گروه «آمادگی اقدام برای 99‌درصد» در سئول اعلام کرده بود که 30 گروه مدنی در اعتراض‌های پایتخت کره‌جنوبی شرکت می‌کنند. در هنگ‌کنگ فعالان اجتماعی با هم قرار گذاشتند که نزدیک بازار سهام این جزیره کوچک تجمع کنند. معترضان تایوانی صفحه‌ای در فیس‌بوک داشتند که حدود 1500 نفر از آن طریق برای شرکت در اعتراض اعلام آمادگی کردند.

آفریقا

در آفریقای‌جنوبی هم معترضان در شهرهای کیپ تاون، ایست لاندن، دوربان و ژوهانسبورگ راهپیمایی کردند.

اروپا

در اروپا، آتن همچنان گرانیگاه اعتراض‌هاست. دیروز معترضان یونانی که با جنبش تهیدستان اسپانیا همبستگی دارند، به خیابان‌ها رفتند و علیه برنامه‌های ریاضت‌آمیز دولت مقروض کشور راهپیمایی کردند. در آلمان، ناحیه اقتصادی فرانکفورت و بانک مرکزی اروپا هدف اعتراض‌ گسترده مخالفان سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا بود. گروه سازمان‌دهنده این راهپیمایی در بیانیه‌ای گفت: آنچه در یونان رخ داده، کابوسی است که در انتظار دیگر کشورها در آینده است. در انگلیس حدود 4 هزار نفر از پیش برای شرکت کردن در تظاهرات مسالمت‌آمیز در ناحیه مالی بین‌المللی لندن اعلام آمادگی کرده بودند. شعار آنان نیز مانند همتایان خود در آمریکا، «بازار سهام را اشغال کنید» بود. اما تظاهرات اعتراضی در رم به خشونت کشیده شد. گروهی از معترضان شیشه‌های مغازه‌ها و خودروها را در این شهر شکستند و پرچم‌های ایتالیا و اتحادیه اروپا را آتش زدند.

معترضان ضد سرمایه‌داری در شهر رم که تعداد آنها حدود یکصدهزار نفر گزارش شده با حمله به ساختمان وزارت دفاع ایتالیا، این مکان را به آتش کشیدند.بنا بر این گزارش، پلیس ایتالیا برای متفرق ساختن جمعیت معترضان به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کرده و تعدادی از آنها را دستگیر کرده است.در این ناآرامی‌ها دست‌کم 2 خودرو نیز به آتش کشیده شد.

آمریکا

در نیویورک که زادگاه جنبش ضد‌شرکت‌ها و بانک‌هاست، صدها نفر از معترضانی که حدود یک ماه است در پارکی در محله مالی این شهر چادر زده‌اند، از دیگر مردم خواستند به آنان ملحق شوند. در هیوستن مرکز ایالت تگزاس تظاهرات‌کنندگان به شرکت‌های بزرگ نفتی اعتراض کردند.

کد خبر 148537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز