دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

یوسف مجتهد : وزیران عضو کارگروه مسکن در جلسه مورخ 27/4/90 به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی، آیین‌نامه تامین مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را تصویب کردند.

برابر این آیین‌نامه جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، فرزندان و والدین) و خانواده جانبازان متوفای 25درصد و بالاتر و آزادگان متوفی مشمول بهره‌مندی از تسهیلات آن خواهند بود. تسهیلات این آیین‌نامه به جانبازان زیر 25درصد صرفا برای تامین مسکن در قالب مسکن مهر و برای خانواده شهدا به صورت جداگانه (همسر، فرزندان و والدین) اعطا می‌شود.در اجرای بند«ل» ماده«44» قانون برنامه پنج‌ساله سوم و بند «126» قانون بودجه سال90 وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به تامین مسکن افراد فوق‌الذکر تا پایان برنامه پنجم در قالب واگذاری زمین تا سقف 100مترمربع براساس قیمت منطقه‌ای به منظور ساخت مسکن یا واگذاری واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک یا واحدهای دراختیار با مالکیت عرصه و اعیان اقدام کند.

نکته حائز اهمیت حذف بی‌دلیل فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر است، زیرا بند «ل» قانون برنامه پنجم توسعه بیان می‌دارد: وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان برنامه، مسکن جانبازان 50درصد و بالاتر، جانبازان 25درصد تا 50درصد را که حداقل 2سال سابقه حضور در جبهه داشته‌اند و همچنین آزادگان و فرزندان شهدا و جانبازان 70درصد فاقد مسکن را تامین کند.بدیهی است جانبازان 70درصد در ابتدای بند در قالب جانبازان 50درصد و بالاتر ذکر شده‌اند و آنچه در انتهای بند آمده است مربوط به فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70درصد است که در آیین‌نامه تامین مسکن از آنان نامی برده نشده است.

برابر آیین‌نامه، قدرالسهم واگذاری‌های قبلی به همسر و فرزندان شهدا در کلانشهرها به میزان کمتر از 50مترمربع و در سایر شهرها به میزان کمتر از 70مترمربع مانع از واگذاری مجدد زمین یا مسکن به افراد یادشده نیست. در واگذاری واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک بهای قدرالسهم عرصه براساس قیمت منطقه‌ای سال واگذاری و بهای اعیانی به قیمت تمام شده یا کارشناسی (هرکدام که پایین‌تر باشد) محاسبه و وصول می‌شود. واحدهای اجاره به شرط تملیک که سند آنها تاکنون واگذار نشده نیز مشمول همین موضوع است.در اجرای ماده «8» قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن، در صورت واجد شرایط بودن و واگذاری این واحدها به ایثارگران، نحوه قیمت‌گذاری به صورت کارشناسی روز با تقسیط 60 ماهه بدون احتساب سود و کارمزد محاسبه و وصول می‌شود.

در صورت رضایت ایثارگران، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از محل واحدهای ساخته شده مسکن مهر با انتقال مالکیت اعیانی به آنان اقدام کند. ایثارگران فوق‌الذکر از پرداخت هزینه‌های انشعاب آب، برق، گاز و عوارض شهرداری و هزینه‌های صدور پروانه ساخت تا 100مترمربع بنای مفید و در مجتمع‌های مسکونی تا سقف یادشده در سهم هر فرد معاف هستند. در صورتی که متراژ بیش از 100متر مربع باشد، صرفا مازاد بر 100متر مربع مشمول پرداخت هزینه‌ها و عوارض است.دستورالعمل موضوع معافیت‌ها ظرف مدت یک ماه تهیه و با تایید وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی مجاز است به جای زمین یا واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک، به ازای هر فرد واجد شرایط مبلغ 100میلیون ریال در کلانشهرها و مبلغ 70میلیون ریال برای سایر شهرها پرداخت کند. در مواردی که آماده‌سازی زمین‌های مورد واگذاری میسر نباشد، حداکثر برای هر نفر مبلغ 10میلیون ریال هزینه آماده‌سازی پرداخت می‌شود. هزینه آماده‌سازی بیش از این مبلغ در برخی مناطق با اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان قابل پرداخت است.

بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های عامل به 100هزار نفر از مشمولین فوق‌الذکر تسهیلات خرید یا احداث مسکن پرداخت کند. افراد مشمول می‌توانند مشترکا از تسهیلات بانکی برای یک واحد مسکونی استفاده کنند. ایثارگران در صورتی که از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی زمین و مسکن یا انبوه‌سازان یا واحدهای شخصی در حال ساخت نسبت به تامین مسکن خود اقدام کرده باشند، می‌توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی از تسهیلات این آیین‌نامه استفاده کنند.

میزان تسهیلات بانکی برای هر‌یک از ایثارگران در شهرستان‌های با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، 400میلیون ریال، در مراکز استان‌ها 300میلیون ریال، در سایر شهرها 250میلیون ریال و برای روستاها 120میلیون ریال با نرخ 4درصد و بازپرداخت 20ساله بدون رعایت الگوی مصرف مسکن و نوسازبودن تعیین شده است. میزان تسهیلات در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان خواهد بود. دریافت تسهیلات بانکی حمایتی از قبیل وام‌های کارمندی، شرکتی و مانند آن مانع دریافت این تسهیلات و بالعکس نخواهد بود. ایثارگران عضو تعاونی‌های نیروهای مسلح و همچنین ساکنین روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک آن فاقد سند رسمی است با وثیقه یا تضمین معتبر، تسهیلات مقرر را دریافت خواهند کرد.

دریافت تسهیلات بانکی مشروط به عدم برخورداری مسکن مانع واگذاری زمین، واحد مسکونی یا وجه زمین نمی‌شود. بانک مرکزی ظرف مدت 20روز پس از ابلاغ این آیین‌نامه موظف است بانک‌های عامل را تعیین کند و پس از یک‌ماه با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران شیوه‌نامه‌ای را تهیه و به بانک‌ها ابلاغ کند.پرداخت تسهیلات به ایثارگرانی که در سال‌های گذشته از تسهیلات تا سقف 50میلیون ریال استفاده کرده‌اند، مشروط به فک رهن و تسویه اصل و یارانه پرداختی تا پایان سال89 و عدم برخورداری از مسکن مجاز است. واگذاری زمین در سنوات گذشته مانع دریافت تسهیلات بانکی یا بالعکس نخواهد شد.

ایثارگرانی که از تسهیلات بانکی موضوع تبصره‌های قوانین بودجه سالانه استفاده کرده‌اند و طی مدتی کمتر از 3سال تا پایان سال89، تسویه و فک رهن کرده‌اند، می‌توانند از یک فقره وام یارانه‌ای، مشروط به بازپرداخت یارانه‌های دریافتی، استفاده کنند. جانبازان 70درصد که دارای مسکن نامناسب هستند و ایثارگرانی که در سال‌های قبل از تسهیلات تا سقف 20میلیون ریال استفاده کرده‌اند، می‌توانند برای تبدیل به احسن کردن منزل خود پس از تسویه وام قبلی از تسهیلات بانکی این آیین‌نامه بهره‌مند شوند. زمان پذیرش تقاضا توسط بانک‌های عامل از ابتدای شهریور ماه سال90 تا پایان تیرماه سال91 است.
بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است نسبت به واگذاری زمین‌های ملکی خود و تامین و پرداخت تسهیلات مالی از محل منابع داخلی به روش‌ قرض‌الحسنه یا بلاعوض به ایثارگران اقدام کند. این تصویب‌نامه در تاریخ 27/6/90 به تایید رئیس جمهور رسیده است.

کد خبر 148734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز