محمد باریکانی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، این کلانشهر بزرگ را در فصل پاییز چگونه می‌بیند؟ شاید اینگونه تصور شود که بهتر است این سؤال به‌جای مردی که درجه‌های نظامی روی شانه دارد از عزت‌الله انتظامی، مسعود کیمیایی یا یک نقاش سبک گوتیک پرسیده می‌شد.

ولی این سؤال آغازگر گفت‌وگو با مردی شد که به هر حال اهل نظم و نظام است و به همین خاطر خودروسواران متخلف تهرانی
دل خوشی از او و همکارانش هنگام گرفتن برگ جریمه رانندگی ندارند. حسین رحیمی را یک روز مانده به پایان نخستین ماه از فصل پاییز در اتاق کارش به گفت‌وگو نشاندیم تا پاسخگوی سؤالاتی شود که تاکنون از زبان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران شنیده نشده است. سردار رحیمی، پاییز تهران را تنها به یک شرط زیبا می‌داند؛می‌گوید پاییز فصل زیبایی است، اصلا فصل رنگ‌هاست به شرط آنکه چتر سیاه آلودگی هوا از سر این شهر کنار برود.

  • سردار رحیمی از شروع پاییز بگویید؛ از اینکه از اتاق فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، رنگ پاییزی این شهر را چگونه می‌بینید؟

مطمئن باشید پاییز امسال تهران از حیث آمدوشد و ترافیک زیباتر از سال پیش و فصل‌های دیگر است و گوشه‌هایی از این زیبایی شهر را از ابتدای فصل پاییز همزمان با فصل بازگشایی مدارس دیدید. ترافیک پاییزی، امسال کمتر بود. به جای آن انضباط ترافیکی بیشتر شد. دیگر از آن قفل ترافیکی که در پاییز سال‌های گذشته و آن یک‌ماهه مهر مشاهده می‌شد خبری نیست یا اگر هم باشد بسیار اندک است. تردد خودروهای دودزا در پاییز امسال کمتر شد. چون مبارزه جدی با خودروهای دودزا شروع شد. سرعت و روان بودن حرکت خودروها نیز در بسیاری از معابر به‌ویژه در معابر بزرگراهی 7 درصد افزایش یافت و اینها به مدد برنامه‌ریزی‌ها برای فصل پاییز میسر شد. همچنین از میزان ارتکاب به برخی ناهنجاری‌های ترافیکی کاسته شد.

  • منظور از ناهنجاری کدام ناهنجاری‌هاست؟

توقف‌های غیرمجاز، توقف در میادین، سد معبر خودروها، لایی‌کشی‌ها و حرکت‌های مارپیچ خطرناک در محورهای بزرگراهی از ناهنجاری‌های کاهش یافته است. آمارها را که رصد می‌کنیم می‌بینیم وضعیت در پاییز امسال تاکنون مطلوب‌تر از مدت مشابه بوده البته نمی‌گویم که این موارد کاملا در شهر تهران حل شده است ولی کاهش چشمگیری داشته و این در حالی است که با شروع فصل پاییز سفرهای درونشهری افزایش یافت و در سال 89 نیز 500 هزار خودرو به‌خودروهای شهر تهران افزوده شد.

  • یعنی پاییز امسال روان‌تر از فصل‌های گذشته است؟

شک نکنید. در تمام بخش‌ها چه در محورهای شریانی و چه در محورهای بزرگراهی و معابر وضعیت بهتری مشاهده شد و برای آینده هم این قول را به مردم می‌دهیم که از وضعیت بهتری برخوردار ‌شوند.

  • به‌نظر می‌رسد آغاز پاییز فصل نبرد جدی پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهاست؛ مثل یک نبرد...؟

فصل سختی کار پلیس است. یکی از فصولی که کار پلیس راهنمایی و رانندگی به‌مراتب نسبت به روزهای دیگر بیشتر می‌شود. مدارس بازگشایی می‌شوند و فقط در تهران 2 میلیون شهروند به بار ترافیک صبحگاهی تهران تنها در فاصله ساعت 7 تا 8 صبح افزوده می‌شوند. حساب کنید بیش از یک‌میلیون و 200 هزار دانش‌آموز و 500 هزار دانشجو و 500 هزار کادر آموزشی در این شهر وجود دارد که در فاصله همین یک‌ساعت بار ترافیکی صبح در شهر تردد می‌کنند. از 8 صبح به بعد هم باید پاسخگوی عقب افتادگی بارترافیکی تا ساعت 9:30صبح باشیم. در کنار این موارد مرخصی‌ها در پاییز تقریبا به صفر می‌رسد و پدرها و مادرها و خانواده‌هایی که در ایام تابستان حداقل نیمی‌شان به مسافرت می‌رفتند و از بار ترافیک شهر می‌کاستند با شروع فصل پاییز بازمی‌گردند و بار ترافیک را افزایش می‌دهند. کار ادارات هم جدی‌تر می‌شود و علاوه بر تردد کارکنان ادارات ماهانه بالغ بر 6میلیون خودرو نیز با شروع فصل پاییز برای انجام امور اداری و تجاری خود به شهر ورود می‌کنند و ناگهان سفرهای روزانه درونشهری از 14 میلیون سفر به بالای 22 میلیون سفر می‌رسد.

  • اجازه بدهید اینجا به موضوع آلودگی هوای شهر در پاییز که بخشی از آن به‌دلیل وجود پدیده وارونگی و بخش دیگر مربوط به تردد خودروها در شهر است وارد شویم...

ببینید، در شش ماهه دوم سال بارترافیکی شهر تهران حدود 40 درصد افزایش دارد. در کنار این وضعیت، اینورژن یا پدیده وارونگی هوا نیز اتفاق می‌افتد که مختص پدیده‌های نیمه دوم سال و به‌ویژه فصل پاییز است. اگر حساب کنیم که با توجه به افزایش بار ترافیک که البته هر خودرو نیز درصدی از آلودگی را وارد هوای شهر تهران می‌کند و پدیده وارونگی را هم به آن اضافه کنیم آن‌وقت است که تکلیف سنگینی به‌عهده تک‌تک شهروندان است تا در همه ابعاد در موضوع آلودگی هوا حساس باشند؛ اینکه اگر خودروی آنها دودزا است با آن خودرو در شهر تردد نکنند. نباید از موتورسیکلت‌ها نیز که به‌عنوان یکی از معضلات جدی آلایندگان هوا هستند غفلت کرد. کارشناسان می‌گویند یک موتور 3 تا 5 برابر و در برخی موارد تا 8 برابر یک خودرو، آلودگی وارد هوای تهران می‌کند که متأسفانه باید گفت اکنون اقبال به استفاده از موتورسیکلت نیز به‌شدت در حال افزایش است. در ماه 6 میلیون و در سال 70 میلیون سفر غیراز شهروندان مقیم این شهر، به تهران انجام می‌شود. خب چه اتفاقی می‌افتد اگر به این موارد توجه نشود.

در برخی مواقع که به رانندگان دارای خودروی دودزا تذکر می‌دهیم می‌گویند چه کار کنیم؟ اینکه معنا ندارد یک خودرو یا مینی‌بوس و اتوبوس وارد شهر شود و آلودگی‌های شدید را وارد شامه مردم کند. چه کسی باید پاسخگوی این همه آلودگی باشد؟ اگر جلوی همین بی‌توجهی‌ها گرفته شود کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوای تهران می‌شود. بنابراین می‌گویم موتور‌سیکلت سواران باید موتورهای دارای استانداردهای زیست‌محیطی خریداری کنند و رانندگان خودروها نیز باید به موضوع معاینه فنی به‌ویژه آن افرادی که خودروهایشان هوای شهر را آلوده می‌کند نسبت به تکلیف خود حساس باشند. شرکت واحد و تاکسیرانی هم همینطور، مدام که نمی‌توان توپ را به زمین دیگران انداخت. بسیاری از ادارات دولتی هنوز از خودروهای قدیمی که آلودگی شدیدی به هوای شهر وارد می‌کنند استفاده می‌کنند. چرا کسی به فکر نیست؟ آیا آن رئیس سازمان که خودروهای مسئله‌دارش این همه آلودگی را وارد شامه کودک و پیر و جوان این جامعه می‌کند مسئولیت ندارد؟ اینها را باید حل کرد. هوای تهران می‌تواند وضعیتی بهتر از این داشته باشد؛ آن‌هم در پاییز یا حتی در شش ماهه دوم سال، به شرط آنکه هر کسی به سهم خود تلاش کند. تاکسیرانی جلوی تاکسی‌هایی را که واقعا آلوده‌کننده هستند بگیرد، شرکت واحد هم همینطور. ستاد حمل‌ونقل سوخت هم واقعا باید به‌طور ویژه به طرح خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه تردد اقدام کند.

متأسفانه آنچه الان اتفاق می‌افتد در شأن تهران به‌عنوان شهری که بیش از 4 میلیون خودرو در آن وجود دارد نیست. می‌گوییم 80‌درصد آلودگی هوای تهران متعلق به‌خودروهاست و 20 درصد هم مربوط به کارخانه‌ها است. چرا کارخانه‌ها برای فیلترکردن آلودگی‌های تولید شده از فعالیت خود اقدام نمی‌کنند؟ به‌نظرم کار جدی در موضوع کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده و همه چیز در حد حرف باقی می‌ماند. به اعتقاد من در بحث آلودگی هوا باید 2 اتفاق بیفتد؛ یکی اراده جمعی مردم و دولت و دیگر در رصد کردن وظایف دستگاه‌های دخیل در امر کاهش آلودگی هوا به‌منظور برخورد قاطع با موضوع آلودگی هوا و بازخواست کردن از دستگاه‌هایی که وظایف خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند. باید برخورد قاطع کرد نه اینکه 10 روز کشور، مدارس و ادارات را تعطیل کنیم و به «چه کنم چه کنم» بیفتیم.

  • اجازه دهید در مورد تصاویری که با شروع فصل پاییز منتشر شد صحبت کنیم که در آنها نشان می‌داد چگونه برخی رانندگان از دوربین‌های ثبت تخلف ترافیکی در محدوده طرح ترافیک با استفاده از شیوه‌های خاص فرار می‌کردند.

افراد متخلف برای فرار از جریمه ترفندهایی می‌زنند و البته ما هم 14 نقطه مهم شهر که مرکز اصلی ورود این افراد به محدوده طرح ترافیک بود را شناسایی کردیم. صدها خودرو نیز توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی شناسایی شدند که با روزنامه پلاک خودرو را پوشانده بودند یا افرادی به‌دنبال خودرو می‌دویدند یا روی صندوق عقب خودرو می‌نشستند تا دوربین نتواند آنها را شناسایی کند ولی آنها شناسایی شده‌اند و فیلم اقداماتشان در همین مرکز کنترل و ثبت تخلفات وجود دارد. برخی از این افراد خودرویشان توقیف شده و حتی برخی متخلفان نیز بازداشت شده‌اند. اکنون صدها خودروی متخلف که با این شیوه به محدوده طرح ورود کرده بودند دارای پرونده قضایی هستند. البته این را هم باید اضافه کرد که از ابتدای نصب دوربین‌های ثبت تخلفات تاکنون تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک از 70 هزار مورد به 20 هزار تخلف کاهش پیدا کرده است.

  • رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران چه تعریفی از پاییز این شهر دارد؟

پاییز فصل زیبایی است. فصل رنگ‌هاست و اصلا زیبایی پاییز به همین رنگ‌هاست ولی به شرط آنکه آلودگی‌ها چتر سیاه خود را از سر این شهر بردارند.

کد خبر 149671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز