سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- عبدالله آلبوغبیش: یک هفته از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و علیه مواضع گروه پ‌ک‌ک می‌گذرد.

عبدالله آلبوغبیش

درباره آخرین تحولات این خبر با سید امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا علت خاصی در ورای شدت گرفتن درگیری‌های ترکیه و پ‌ک‌ک در شرایط کنونی وجود دارد؟

گروه پ‌ک‌ک با توجه به اینکه در مناطق کوهستانی شمال عراق مستقر است، می‌کوشد تا در شرایط نامساعد جوی علیه ترکیه اقداماتی را صورت دهد و در این بین، متأسفانه حکومت خودمختار کردستان عراق به مسئولیت خود عمل نمی‌کند. کردستان عراق تبدیل به محلی برای انجام عملیات تروریستی علیه ‌همسایه‌ها شده است، چه ایران و چه ترکیه. شمال کردستان عراق کاملا در اختیار این گروه است و دولت خودمختار کردستان هیچ حضوری در این مناطق ندارد و این مشکلی اساسی است که باید حل شود.

حمله کردهای پ‌ک‌ک بعد از ملاقات اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه انجام گرفت و این نشان از آن دارد که اینها از هرگونه نزدیکی عراق و ترکیه ناراضی هستند و این نزدیکی را علیه ‌خود می‌دانند. نکته دوم این است که این باید پیامی برای دولت ترکیه باشد که باید درباره سوریه تجدید نظر کند و به‌سوریه فشار نیاورد تا با افراد مسلح وارد گفت‌وگو شود چرا که نمی‌شود با افراد مسلح گفت‌وگو کرد و جز برخورد امنیتی راهی نیست.

  • این درگیری‌ها ارتباطی با تحولات داخلی یا مواضع خارجی ترکیه می‌تواند داشته‌ باشد؟

امروز قدرت نظامیان در نظام سیاسی ترکیه کم‌شده؛ در این شرایط اردوغان دست بازتری در تعامل با کردها دارد. اما گروه پ‌ک‌ک چون از خارج از خاک ترکیه مبارزه می‌کنند، دارای برنامه‌های ویژه بین‌المللی هستند که در صدر آنها ناامن کردن جنوب ترکیه است. شاید هم اینها به‌دنبال اعمال فشار علیه ترکیه برای همکاری بیشتر در برنامه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه باشند. لذا فکر می‌کنم که اینها مجری برنامه‌های دیگران هستند نه احقاق حقوق خودشان. وگرنه گروه‌های سیاسی مخالفت‌هایی با ترکیه دارند اما نسبتا عملیات مسلحانه را نمی‌پذیرند.

  • اکنون چه گزینه‌هایی فراروی ترکیه برای تعامل با این بحران وجود دارد؟

الان نظام سیاسی ترکیه تحت فشار است و در این مرحله کوتاه‌مدت حتما در سطح بالا برخورد نظامی صورت خواهد گرفت و احتمالا برخورد نظامی سخت‌تری خواهد شد. دولت ترکیه تا پیش از نامساعدشدن شرایط جوی، می‌کوشد کردها را به عقب‌تر براند و شاید مناطق گسترده‌تری را از شمال عراق اشغال کند و حتی در این مرحله مناطق آزاد هم ایجاد کند اما فکر می‌کنم فشارهای بین‌المللی اجازه نخواهد داد که مدت زیادی این اقدامات ادامه یابد.

  • واکنش عراق به این عملیات چه خواهد بود؟

برنامه‌ریزی ترکیه برای این عملیات بیشتر از 2یا 3هفته نیست. دولت عراق هم سعی می‌کند با تحرکات سیاسی با این موضوع برخورد کند.

  • واکنش غرب چه خواهد بود؟

غربی‌ها در این مرحله چندان فشاری علیه ترکیه اعمال نخواهند کرد؛ البته تا یک مدت کوتاه اما بعدها یک خط قرمزی خواهند کشید. اما این مسئله، تفاوت دو کشور ایران و ترکیه را در زمینه استقلال نظر و تصمیم‌گیری نشان می‌دهد. ایران چون تحت فشار هیچ گروه و قدرت بین‌المللی نیست تا آخر رفت جلو و کار را تمام کرد اما ترکیه چون تحت کنترل آمریکا و ناتو است نمی‌تواند کار را به سرانجام برساند.

کد خبر 149465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز