یزد- محمد خادمی: شهرستان بافق در جنوب شرقی استان یزد قرار گرفته و بیش از 30هزار نفر جمعیت دارد.

شهر بافق

مشکلی که با واردشدن به روزهای سرد سال، ساکنان این شهرستان را با سختی‌های زیادی مواجه می‌کند، تأمین سوخت و گرم کردن ایمن و راحت خانه‌هایشان است. مصوبه گازرسانی به شهرستان بافق در سفر اول هیأت دولت به استان یزد مورد تصویب قرار گرفت ولی به‌رغم تأکید رئیس‌جمهور، این طرح هنوز به مرحله اجرا درنیامده و مردم کویرنشین بافق 5سال است که هر زمستان چشم انتظار عملی‌شدن قول مسئولان هستند. شهرستان بافق در فصل زمستان سردترین و در فصل تابستان گرم‌ترین منطقه استان یزد به‌حساب می‌آید. این روزها مردم شهرستان بافق در حالی به استقبال فصل سرما می‌روند، که طبق سال‌های گذشته نگران تأمین سوخت گرمایشی واحدهای مسکونی خود هستند.

علاوه بر این، شهرستان بافق یکی از قطب‌های صنعتی و معدنی استان یزد و حتی کشور محسوب می‌شود اما واحدهای صنعتی این شهرستان هم با مشکل تهیه سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر این واحدها با گازوئیل و نفت، انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. این نوع سوخت‌ها این روزها قیمت چندبرابر پیدا کرده و باعث آلودگی هوا نیز می‌شود. در این میان عمده مشکل توسعه‌ بخش صنعت و معدن در بافق به نبود گاز ربط داده می‌شود.فرماندار بافق در این زمینه با تأیید اینکه گازرسانی به بافق هنوز اجرایی نشده است، گفت: در مصوبه هیأت دولت قید شده است که طرح باید با مساعدت و منابع مالی وزارت صنایع و معادن انجام شود اما تاکنون در این زمینه همراهی نشده است. حسین ندافیان ادامه داد: مصوبه گازرسانی جزء نخستین مصوبه‌های دور اول هیأت دولت به استان بوده که تاکنون اجرایی نشده و خواستار تسریع در اجرای آن هستیم.

فرماندار بافق افزود: در سفر سوم هیأت دولت به استان که رئیس سازمان محیط‌زیست به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور به بافق آمده بود بر اجرای مصوبه گازرسانی به شهرستان تأکید و عنوان کرد که تا پایان سال89 باید عملیات گازرسانی شروع شده و تا پایان سال90 به اتمام برسد.وی گفت: بارها مسئولان شرکت گاز استان در گزارش‌های خود گفته‌اند که طرح گازرسانی به بافق در حال مطالعه است و تا 2ماه دیگر تمام می‌شود، در حال انجام طراحی خط انتقال هستیم، در حال انتخاب مشاوریم و... اما همچنان این قصه ادامه دارد. وی افزود: با وجود اینکه شخص وزیر صنایع و معادن بارها دستور مؤکد در این زمینه داده است اما در رده‌های پایین‌تر، مساعدت‌های لازم برای گازرسانی به بافق انجام نشده است.

ندافیان بیان داشت: گازرسانی به شهرستان بافق در مجموع به 80میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 14میلیارد تومان از این رقم برعهده وزارت صنایع و معادن گذاشته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان یزد نیز با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و ایجاد نگرانی بین مردم شهرستان بافق گفت: با توجه به حداکثر مصرف در شش‌ماهه دوم سال، امیدواریم بتوانیم توزیع فراورده‌های نفتی و تأمین سوخت مصرف‌کنندگان و خانوارها و مراکز تولید و صنعت را به‌ویژه در شهرستان بافق به خوبی انجام دهیم.

امیر بنی‌کریمی افزایش سهمیه سوخت نفت‌گاز خانوارهای شهرستان بافق را ضروری خواند و گفت: با توجه به نبود گاز شهری در بافق و بیشترین مصرف سوخت نفت گاز توسط خانوارهای بافقی، میزان سهمیه فعلی کم بوده و افزایش میزان سهمیه به‌ویژه در فصل سرما امری ضروری است. وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و اقدامات انجام گرفته به‌زودی افزایش این سهمیه پیگیری و انجام خواهد شد تا نگرانی و نارضایتی خانوارهای مصرف‌کننده نفت گاز برطرف شود.

کد خبر 150316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز