کوهدشت: زبانه کشیدن آتش از دهانه چاه عمیقی در کوهدشت موجب پیگیری مسئولان ستاد مدیریت بحران استان لرستان و همچنین کارشناسان زمین‌شناسی شده است.

 رومشکان - سرایت شعله گاز به چاه های کشاورزی

به گزارش مهر، یک کشاورز کوهدشتی که قصد کندن یک حلقه چاه عمیق در زمینش را داشت درعمق هشتاد متری زمین به لایه‌های چرب برخورد کرد که در نتیجه منجر به آتش‌سوزی و زبانه کشیدن شعله‌های آن تا سطح زمین شد.

حمید آزادبخت مالک این قطعه زمین کشاورزی در هفت کیلومتری جنوب کوهدشت که رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت نیز هست می‌گوید: پس از مشاهده این اتفاق با مسئولان استان ازجمله مدیرکل حوادث غیرمترقبه لرستان هماهنگی‌های لازم به عمل آمد که منجر به اعزام گروه کارشناسی فرونشست ایران به کوهدشت شد تا بررسی‌های لازم را در رابطه با زبانه‌ کشیدن آتش از دهانه این چاه عمیق صورت دهند.وی ادامه می‌دهد: این گروه کارشناسی پس از یک بررسی سه‌روزه روی زمین در حال سوختن و بررسی لایه‌های زمین احتمال وجود نفت دراین منطقه را گزارش کردند.

وجود بلوک نفتی در کوهدشت

سرپرست گروه کارشناسی اعزامی به کوهدشت نیز در این رابطه به مهر گفت: تاکنون در چند نقطه از کشور با این پدیده مواجه شده‌ایم.بلورچی ادامه می‌دهد: یک نمونه از این موضوع مربوط به دریاچه پریشان شیراز بوده که باعث خشکی زمین در آنجا شده است. دراینگونه مواقع وجود لایه‌های نفتی و گازی باعث ترک خوردن زمین و هجوم آنها به سطح زمین می‌شود که درصورت سرایت سریع این مواد سوزنده احتمال وقوع انفجار در منطقه هم وجود خواهد داشت.

این کارشناس یکی از دلایل احتمالی بروز خشکسالی در منطقه را وجود همین پدیده می‌داند و ادامه می‌دهد: در بررسی‌هایی که در آتش‌سوزی صخره‌های رومشکان در پنجاه کیلومتری کوهدشت به عمل آمده است به ارتباط آن با آتش در این زمین کشاورزی درکوهدشت پی‌بردیم و احتمال اینکه یک بلوک نفتی در کوهدشت وجود داشته باشد هست اما برای رسیدن به اطمینان کامل نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

سرایت شعله‌های گاز رومشکان به چاه‌های کشاورزی

بنابر این گزارش این واقعه در حالی در روستای سه آسیابه آزادبخت در هفت کیلومتری کوهدشت اتفاق می‌افتد که سال گذشته نیز شاهد شعله‌های سرکش آتش از صخره‌های کوهی در منطقه رومشکان بودیم که همچنان این شعله‌های آتش پابرجا هستند. زبانه کشیدن آتش در دل کوه درمره بخش رومشکان شهرستان کوهدشت از فروردین‌ماه سال 90آغاز شد و به‌گفته کارشناسان گازی که مشتعل شده گاز طبیعی است و این امر حکایت از وجود یک میدان نفت و گاز در منطقه دارد.با این اوصاف از زمانی که نخستین شعله‌های گاز بر بالای کوه درمره شهرستان کوهدشت مشاهده شد بیش از یک‌سال‌ونیم می‌گذرد ولی همچنان کارشناسان وزارت نفت موفق به مهار گاز در منطقه نشده‌اند و این سرمایه ملی به‌راحتی از دست می‌رود.این در حالی است که کارشناسان مختلف در مورد علت نشت گاز دو احتمال را مطرح کرده‌اند که یکی از آنها که قوت بیشتری دارد نشت گاز به‌دلیل عملیات‌های اکتشاف نفت در منطقه است و احتمالی که ضعیف‌تر است وجود منبع گازی دیگری در محل نشت گاز است که به دلایل مختلف ازجمله شکستگی‌های زمین به سطح زمین آمده است.

وعده‌ای که فراموش شد

این در حالی است که در همان روزهای ابتدایی نشت گاز در منطقه یکی از کارشناسان وزارت نفت مستقر در محل حفاری چاه‌های نفت از مهار نشت گاز حداکثر تا اواسط هفته (یعنی ابتدای اردیبهشت 90) خبر داده بود که امروز با گذشت یک‌سال‌ونیم از آن وعده‌ها هنوز نشت گاز در منطقه مهار نشده است و گویا کارشناسان منتظرند تا شعله‌ها به‌خودی خود خاموش و نشت گاز در منطقه متوقف شود. بنابراین گزارش عملیات اکتشاف نفت در شهرستان کوهدشت پیش از این توسط شرکت اکتشافی سی‌ان‌پی‌سی وابسته به شرکت نفت (متشکل از کارشناسان ایرانی و چینی مستقر در منطقه) از سال‌ها قبل آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود این میدان نفتی حداقل قابلیت استخراج روزانه 10هزار بشکه نفت را داشته باشد.

سکوت یک سال و نیمه

با تأیید خبر وجود میدان نفتی و گازی در منطقه به‌نظر می‌رسد متولیان امر باید فکری برای استفاده از این سرمایه ملی می‌کردند نشت گاز در این منطقه همچنان در بی‌توجهی مسئولان ادامه دارد تا روزهای متعدد کوه‌های رومشکان در میان شعله‌های گاز بسوزد و حال این آتش‌سوزی به زمین‌های کشاورزی منطقه نیز سرایت کرده است. اینکه چگونه می‌توان نشت گاز را در منطقه مهار کرد یا از این سرمایه ملی که در کوه‌های رومشکان دود می‌شود نهایت استفاده را برد در حوزه اظهارنظر کارشناسان وزارت نفت است که متأسفانه تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند.

سکوت مسئولان در حالی است که دیوارهای خانه‌های مردم از شدت حرارت داغ شده‌اند، زمین‌های کشاورزی در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند و هر آن ممکن است این روند منجر به حادثه‌ای در شهرستان کوهدشت شود.

کد خبر 194619

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز