دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تهاجم اسراییل به لبنان روز چهارشنبه 21 تیر شروع شد. سرفصل های خبری این فاجعه انسانی را می خوانید:

چهارشنبه 21 تیر
ارتش اسراییل حملات هوایی و زمینی خود را به لبنان آغاز کرد.

پنج‌شنبه 22 تیر
جنگنده‌های اسراییلی با موشک به فرودگاه بیروت، شبکه تلویزیونی المنار و به چند منطقه غیر نطامی در جنوب لبنان حمله کردند. در این حملات 27 نفر کشته شدند. در پی این حملات در لبنان حالت آماده‌باش اعلام شد و فرودگاه این کشور به روی تمام پروازها بسته شد.

این تهاجم با موجی از واکنش های جهانی مواجه شد

جمعه 23 تیر
اسراییل دیگر بار بیروت و فرودگاه آن را بمباران کرد و به آن خسارات زیادی وارد کرد. در مقابل حزب‌الله هم مناطق شمالی اسراییل را با ده‌ها فروند موشک مورد هدف قرار داد. حزب‌الله همچنین کشتی‌های جنگی اسراییل را در ساحل لبنان موشک ‌باران کرد. در این روز شورای امنیت به درخواست لبنان نشستی فوق‌العاده برگزار کرد که در آن امریکا حمایت خود از اسراییل را اعلام کرد.  

شنبه 24 تیر
شورای امنیت سازمان ملل در پایان نشست فوق‌العاده و بدون نتیجه‌ خود در خصوص تحولات لبنان، بر حمایت از طرح کوفی عنان در خصوص اعزام تیمی بین‌المللی به منطقه برای بررسی و پایان دادن به حملات نظامی علیه لبنان تاکید کرد. انگلیس، چین، ژاپن و روسیه نیز از هر دو طرف درگیر خواستند تا به درگیری‌ها پایان دهند.

در همین حال اسراییل حملات خود علیه غیرنظامیان لبنان را تشدید کرد. در قاهره نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب به منظور بررسی تحولات مربوط به تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و فلسطین برگزار شد و در آن بر برگزاری نشست سران عرب تاکید شد.

یکشنبه 25 تیر
حزب‌الله پالایشگاه نفت حیفا را هدف قرار داد . ساعاتی پس از حمله حزب‌الله به پالایشگاه حیفا، اسراییل 6 بار مناطق جنوبی لبنان را بمباران کرد. امل هم برای مقابله با اسراییل اعلام آمادگی کرد و به حزب‌الله پیوست.

در همین حال اعتراضات بین‌المللی در سراسر جهان علیه اقدامات اسراییل بالا گرفت و مردم در اندونزی، مصر، اردن، بحرین، مغرب، عراق، بنگلادش، کویت، ترکیه و پاکستان راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز برگزار کردند. در این روز همچنین اظهارات سید حسن نصرالله  از شبکه تلویزیونی المنار پخش شد.

دوشنبه 26 تیر
به دنبال حمله موشکی حزب‌الله به حیفا تمامی‌ جنبه‌های زندگی عمومی در آن به حال تعطیل در آمد. همچنین منابع اسراییل اعلام کردند بیش از 60 درصد ساکنان شهر صفد هم از این شهر فرار کردند. دوشنبه 26 تیر همچنین یک فروند هواپیمای اف16 ارتش اسراییل در بیروت سقوط کرد.

سه‌شنبه 27 تیر
همزمان با انتشار گزارش مطبوعاتی مبنی بر درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد برای تدوین و تصویب یک بسته پیشنهادی با هدف بازگرداندن امنیت به خاورمیانه، واشنگتن با این درخواست مخالفت کرد. در پاسخ به این حملات، حزب‌الله، حیفا و صفد را موشک‌باران کرد.

چهارشنبه 28 تیر
اسراییل شرایط آتش‌بس با لبنان را«آزادی سربازان اسیر، توقف شلیک موشک به اسرائیل، اجرای قطعنامه 1559، از بین رفتن حزب‌الله و تضمین عدم تجهیز مجدد آن به سلاح، استقرار ارتش لبنان و دور شدن حزب‌الله از مرز» اعلام کرد.

50 نفر از مردم لبنان که بیشتر زنان و کودکان بودند، در اثر حملات هوایی اسراییل کشته شدند . در درگیری‌های زمینی بین اسراییل و حزب‌الله نیز دو نظامی اسراییلی کشته شدند.

پنج‌شنبه 29 تیر
کاندولیزا رایس، کوفی عنان و خاویر سولانا در نیویورک در مورد بحران خاورمیانه دیدار کردند. امیل لحود رییس‌جمهور لبنان خواستار پایان قتل عام لبنانی‌ها شد و سید حسن نصرالله در مصاحبه با شبکه الجزیره از  سران عرب انتقاد کرد.

در این روز همچنین کوفی عنان، در دیدار با با اعضای شورای امنیت خواستار پایان فوری جنگ شد.

جمعه 30 تیر
شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی اعلام کرد محبوبیت سید حسن نصرالله به دلیل رویارویی با اسراییل به شدت افزایش یافته است.

ایندیپندنت رفتار امریکا در قبال لبنان را«بی‌شرمانه» توصیف کرد. تورونتو استارز هم از تدارک اسراییل برای حمله گسترده‌تر به لبنان خبرداد.

شنبه 31 تیر
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا به خاورمیانه سفرکرد. همچنین روزنامه نیویورک تایمز از ارسال سلاح‌های پیشرفته آمریکا به اسراییل خبر داد.

در این روز تانک‌های اسراییلی با ورود به خاک لبنان به سمت برخی روستاها و شهرک‌های مرزی پیشروی کردند.در کره جنوبی، مصر، ایتالیا و استرالیا، برزیل و نیوزیلند مردم با برپایی راهپیمایی، حملات اسراییل به لبنان را محکوم کردند.

یکشنبه 1 مرداد
جین انگلند مسئول کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل، حملات اسراییل را «نقض حقوق و مقررات انسانی» عنوان کرد.

دوشنبه 2 مرداد
حزب‌الله یک بالگرد اسرائیل را سرنگون کرد. رایس وارد بیروت شد. تا  روز دوشنبه 2 مرداد بیش از 400 نفر لبنانی بر اثر حملات اسرائیل کشته شدند.

سه‌شنبه 3 مرداد
رایس به رام‌الله رفت تا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند. رایس و عباس  با هم به تبادل نظر پرداختند. همزمان حملات هوایی، موشکی و توپ‌خانه‌ای اسراییل به لبنان شدت گرفت.

چهارشنبه 4 مرداد
در درگیری‌های اسراییل و حزب‌الله در مناطق اطراف شهر بنت‌جبیل دست‌کم 14 نظامی اسراییلی کشته شدند.

کوفی عنان نیز در سخنانی در کنفرانس بین‌المللی بحران خاورمیانه در رم خواستار آتش بس فوری میان طرفین درگیری در لبنان شد.

کنفرانس رم هم که برای بررسی اوضاع لبنان و حملات اسراییل تشکیل شده بود بدون داشتن هیچ نتیجه ملموسی به پایان رسید.

در این روز همچنین دو ناظر سازمان ملل در حمله هوایی اسراییل به جنوب لبنان کشته شدند.

پنج‌شنبه 5 مرداد
مردم در اندونزی باز هم در اعتراض به حملات اسراییل به لبنان به خیابان‌ها ریختند. بی بی سی گزارش داد، اسراییل همزمان با تشدید حملات به لبنان متحمل تلفات شدیدی شده‌است و وزیر دادگستری اسراییل نشست بی‌نتیجه رم را چراغ سبز ادامه تهاجم به لبنان دانست.

امیل لحود رییس جمهوری لبنان هم در این روز اعلام کرد: اسراییل قادر به خلع سلاح حزب‌الله نیست.

جمعه 6 مرداد
شیراک رییس جمهور فرانسه خواستار آتش بس فوری در لبنان شد. جک استراو رییس مجلس عوام انگلیس و حسنی مبارک رییس جمهور مصر نیز از اسراییل به خاطر تهاجم به لبنان انتقاد کردند. 

حزب‌الله در این روز اعلام کرد نظامیان اسراییل از منطقه تل مسعود و مارون‌الراس عقب نشینی کرده‌اند.

شنبه 7 مرداد
خاویر سولانا رییس روابط خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، شورای امنیت به زودی قطعنامه‌ای در مورد لبنان صادر می‌کند. از سوی دیگر یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه اسراییل اعلام کرد اسراییل در چارچوب طرحی برای پایان دادن به درگیری‌های کنونی، خواستار خلع سلاح فوری حزب‌الله نیست.

رهبر حزب‌الله لبنان هم در پیام تلویزیونی که از شبکه المنار پخش شد گفت اسراییل به پایان خط رسیده است.

در این روز کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا به خاورمیانه بازگشت تا درباره برنامه پیشنهادی استقرار نیروها بحث کند.


یکشنبه 8 مرداد
اسراییل منطقه مرزی لبنان و سوریه را بمباران کرد و در شدید‌ترین حمله خود به لبنان دهها شهید و زخمی در تهاجم به قانا برجا گذاشت .حزب‌الله اعلام کرد حمله یکشنبه 8 مرداد اسراییل را پاسخ خواهد داد. در پی این حمله مردم در بیروت به خیابان‌ها ریختند و دفتر سازمان ملل در بیروت را اشغال کردند. محافل سیاسی لبنان هم این حملات را محکوم کردند.

پاپ بندیکت شانزدهم جنایات اسراییل را محکوم کرد و خواستار آتش بس  فوری در لبنان شد‌ و شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد برای بررسی اوضاع لبنان نشست اضطراری برگزار می‌کند.

کد خبر 1506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز